شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۰۶
کد خبر: ۱۱۷۳۲۸
|
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۰
مستند بیست سال ساخته وحید فراهانی با نگاهی به ابعاد پنهان حضور 20 ساله آمریکا در افغانستان با حضور شخصیت‌های برجسته ایران و افغانستان رونمایی شد.
رونمایی از مستند بیست سال؛ نگاهی به ابعاد پنهان حضور آمریکا در افغانستانبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، مستند «بیست سال» با موضوع حضور آمریکا در افغانستان، به کارگردانی و تهیه‌کنندگی وحید فراهانی و سرمایه‌گذاری موسسه اوج امروز با حضور «احمد انوری» مسئول مطبوعاتی و «شفیق شرق» رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی افغانستان، «صادق زاده نیلی» نماینده سابق پارلمان افغانستان، «ابوالفضل عمویی» عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی و شماری از مهاجران افغانستانی و فعالان فرهنگی از دو کشور در تالار ایوان شمس برگزار شد.

سید حسام رضوی در ابتدای این مراسم گفت: موسسه اوج از ابتدای تاسیس نگاه ویژه‌ای به افغانستان داشته و سعی کرده تا به مسائل مختلف این کشور بپردازد و در خونشریکی و همدردی با مردم این کشور تلاش کرده است.

وی افزود: قسمت اول مستند بیست سال به ابعاد پنهان و غیرنظامی حضور ۲۰ ساله آمریکا در افغانستان می‌پردازد و ۶ قسمت دیگر آن نیز تا انتهای تابستان آماده می‌شود.

رضوی ابراز امیدواری کرد که از طریق زبان و فرهنگ مشترک میان ایران و افغانستان بتوانند در کنار یکدیگر باشند.

«ابوالفضل عمویی» عضو کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم گفت: ایران و افغانستان دارای سرنوشت و تاریخ مشترکی دارند و با یکدیگر گره خورده‌اند. ما میزبان بیش از ۳ میلیون مهاجر افغانستانی و تحصیل ۵۰۰ هزار دانش‌آموز و ۱۳ هزار دانشجو هستیم که نشانه‌های نزدیکی دو ملت هستند.

وی افزود: شوروی با حال نذار افغانستان را ترک کرد و اکنون نیز آمریکا با کارنامه خالی از افغانستان می‌روند.

عمویی ادامه داد: امریکا برخلاف ادعای خود درباره مبارزه با تروریسم بعد از ۲۰ سال با کارنامه منفی در حالی افغانستان را ترک کرد که تروریسم را گسترش داد.

وی خاطرنشان کرد: امریکایی‌ها بعد از ۱۷ سال با همان‌هایی که ادعا می‌کردند دشمن هستند، سر میز مذاکره نشستند، و به‌نحوی از افغانستان خارج شدند که به اراده مردم این کشور احترام نگذاشتند. در واقع افغانستان بعد از ۲۰ سال دوباره به شرایط ناامنی بازگشته است.

در ادامه این گفت و گو عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس اظهار داشت: افغان‌ها نشان دادند که زیر بار اداره خارجی‌ها نمی‌روند. آمریکا بعد از هزینه میلیاردها دلار در افغانستان، و جنگ‌های پی‌درپی به این نتیجه رسید که دیگر منابعی برای هزینه ندارد.

وی تاکید کرد: امریکا در حال خروج از افغانستان هم در حال فریب‌کاری است. آنها دوست دارند وقتی می‌روند اقوام مختلف را به‌جان هم بیندازند، و همه دلشان برای او تنگ شود.

عمویی گفت: ملت افغانستان رشید هستند و‌ می‌توانند شرایط را بازسازی کنند و به‌دور از تهدید زندگی کنند چراکه کسی به اسلحه احترام نمی‌گذارد. امیدوارم کسانی که به قدرت اسلحه متکی هستند از گذشته عبرت بگیرند.

وی در پایان افزود: ایران همواره تلاش کرده تا از راه سیاسی مشکل افغانستان حل شود چراکه جنگ در افغانستان ناامنی را در ایران به‌دنبال دارد و خواسته دو ملت یک است.

«صادق زاده نیلی» نماینده سابق پارلمان افغانستان نیز در این مراسم گفت: طالبان از لحاظ استراتژیک با طالبان گذشته تفاوتی نکرده اما از لحاظ تاکتیکی تفاوت کرده‌اند.

وی افزود: طالبان دستاوردهای افغانستان را قبول ندارند و حتی خشن‌تر از قبل نیز شده‌اند. حامیان آنها نیز از گذشته تاکنون تغییری نکرده‌اند.

وی ادامه داد: جنگ راه‌هامان افغانستان نیست، شوروی از افغانستان شکست خورد و امریکا نیز از افغاستان شکست خورد و از این کشور خارج شد.

در انتهای مراسم نیز مستند بیست سال به‌نمایش درآمد.
مطالب مرتبط
نظر شما