جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۱۱
کد خبر: ۱۱۷۳۸۶
|
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۱
آیین اختتامیه پنجمین دوره مسابقات جلسات قرآنی محلات شهر تهران با حضور حداقلی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سالن حبل المتین فرهنگ‌سرای قرآن برگزار شد.
اختتامیه پنجمین دوره مسابقات قرآنی سراج برگزار شدبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، آیین اختتامیه پنجمین دوره مسابقات جلسات قرآنی محلات شهر تهران ۲۸ تیرماه با حضور حداقلی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سالن حبل المتین فرهنگ‌سرای قرآن برگزار شد.

این برنامه با تلاوت محمدحسین قصری زاده، حائز رتبه برتر این دوره از مسابقات که به تلاوت آیاتی از سوره مبارکه انعام و سوره کوثر پرداخت، آغاز شد.

سعید زکی لو، مسئول اجرایی سراج، با اشاره به برگزاری مجازی این جشنواره به دلیل شرایط کرونایی گفت: امیدواریم با ریشه‌کنی کرونا شاهد برگزاری برنامه‌های حضوری قرآن و چنین جشنواره‌هایی باشیم.

وی ادامه داد: عنوان سراج از قرآن گرفته شده است، چنانکه در دو آیه سوره احزاب، ۴۵ و ۴۶ اشاره می‌کند «ای پیامبر تو صاحب سراج منیر هستید»، این نشان می‌دهد که قرآن و عترت در کنار هم راهگشا هستند، چنانکه در روایات آمده است «هنگامی که فتنه‌ها چون شب تار بر شما فرود آمد بر شما باد به پناه بردن به قرآن»

در ادامه رحیم خاکی، رییس فرهنگ‌سرای قرآن طی سخنانی با اشاره به توقف چندساله این جشنواره و تلاش زیاد همکاران برای برگزاری این دوره، افزود: تلاش کردیم تا اختتامیه جشنواره را به صورت حضوری و با حضور قرآن‌دوستان داشته باشیم، اما وضعیت قرمز کرونایی تهران موجب شد تا طبق برنامه‌ریزی جلو نرویم و از سوی دیگر به دلیل اینکه مخاطب سراج جوانان و نوجوانان بودند و به دلیل ایجاد انگیزه و شور در جوانان در نظر گرفته شد تا این اختتامیه و تجلیل برپا شود.

رییس فرهنگ‌سرای قرآن با اشاره به اینکه حتی پیش‌بینی برگزاری نوز دهمین همایش عمری با قرآن را با اختتامیه این جشنواره داشتیم، اضافه کرد: اما در نظر داریم تا این همایش را ۱۶ مهرماه حتی در وضعیت قرمز کرونایی و با حضور حداقلی مردم و صرفاً حضور تجلیل‌شوندگان در برج میلاد داشته باشیم.

وی به گزارشی از پنجمین دوره جشنواره سراج اشاره کرد و گفت: در مرحله مقدماتی ۱۲۰ اثر برگزیده داشتیم که ۴۰ تلاوت به مرحله نهایی راه پیدا کرد و از بین این آثار، ۹ اثر با قضاوت داوران بین‌المللی حائز رتبه شناخته شدند.

خاکی با اشاره به اینکه سطح آثار در مرحله نهایی خیلی بهم نزدیک و دارای کیفیت بالا بود، تصریح کرد: جشنواره سراج، برند برنامه‌های فرهنگ‌سرای قرآن بود. همچنین در نظر داریم تا یکی دیگر از جشنوارهای باسابقه فرهنگ‌سرا و سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران را با عنوان «تسنیم» پس از مدت‌ها توقف، احیا کنیم.

وی بیان کرد: امیدوارم با بهره‌برداری از فضای مجازی بتوانیم شاهد توسعه فعالیت‌های قرآنی شهر تهران باشیم و مسیر اجرای جشنواره‌های متعدد فراهم شود.

در پایان این جشنواره، رحیم خاکی، رییس فرهنگ‌سرای قرآن طی ارتباط زنده با جلسه مدیران سازمان فرهنگی ـ هنری و حجت‌الاسلام میثم امرودی، رییس سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری به ارائه گزارش پرداخت.

پنجمین دوره مسابقات قرآنی سراج از سوی فرهنگ‌سرای قرآن و با مشارکت سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران به دلیل شرایط کرونایی کشور به صورت غیر حضوری و آنلاین و تنها در رشته قرائت تحقیق در دو بخش آقایان و در دو گروه سنی پایین ۱۶ سال و بالای ۱۶ سال و بانوان برگزار شد.

آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره در مرحله مقدماتی با داوری سعید رحمانی انتخاب شد و ۶۸ اثر به مرحله نهایی راه یافتند و در نهایت ۹ نفر به عنوان برگزیده نهایی مسابقات شناخته شدند.

مطالب مرتبط
نظر شما