پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۷:۲۰
کد خبر: ۱۱۷۴۷۱
|
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۶
دبیر دومین جایزه شهید اندرزگو با اعلام پایان داوری این‌جایزه گفت: ما تاریخ انقلاب را کم نوشتیم یا ننوشتیم که در نتیجه بعضی‌ وقایع و خدماتی را به عنوان کار حکومت پهلوی جا زدند.
ننوشتن از انقلاب باعث شد برخی وقایع را به‌ نام پهلوی جا بزنند
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، محسن پرویز دبیر دومین دوره جایزه شهید اندرزگو گفت: انقلاب اسلامی بستری برای هنرمندان است. یکی از رخدادهای بسیار بزرگ در کشور ما، انقلاب اسلامی بود که بنا بر دلایلی به قدر کفایت در ادبیات داستانی و بخش‌های مستندنگاری تاریخ، به آن پرداخته نشد. معمولاً رخدادهای بزرگ اجتماعی بستری فراهم می‌کنند برای نویسندگان و شعرا که به آن مسائل بپردازند و بتوانند آفرینش هنری انجام دهند.

وی درباره علل کاهش تولیدات مرتبط با انقلاب در بین آثار نویسندگان گفت: شاید به دلیل نزدیکی دفاع مقدس و ظهور انقلاب و تأثیر هیجانی و بزرگی که صحنه‌های دفاع مقدس بر نویسندگان و شاعران گذاشت، خواسته یا ناخواسته نویسندگان و شاعران ما جذب این حماسه‌آفرینی‌ها شدند و تلاششان معطوف به ثبت و ضبط وقایع و رخدادهایی شد که در دفاع مقدس اتفاق می‌افتاد و نتیجه این شد که از ثبت و ضبط وقایع انقلاب غافل شویم. شاید حدوداً پانزده سال پیش، مرحوم امیرحسین فردی، از نویسندگان خوب، متوجه این نقیصه شد و جشنواره داستان انقلاب به همت ایشان راه‌اندازی شد. این امر فتح بابی برای تولیدات مرتبط با انقلاب اسلامی شد.

دبیر علمی جایزه ادبی شهید اندرزگو در ادامه به تلاش همه‌جانبه دشمن برای تطهیر چهره خاندان پهلوی اشاره کرد و گفت: ما مواجه شده‌ایم با خیل عظیم شبهاتی که ضدانقلابیون تدارک می‌بینند و جوانانی را که وقایع پیش از انقلاب را ندیده‌اند، بمباران تبلیغاتی می‌کنند تا مطالب خلاف و خطا را به آن‌ها القا کنند. ما تاریخ انقلاب را کم نوشتیم یا ننوشتیم و نتیجه این شد که بعضی‌ها بیایند و وقایعی را که درست است، به عنوان حکومت پهلوی جا بزنند و کسانی که آن روزها را ندیدند، این حرف‌ها را باور کنند. همان‌چیزی که همین امروز نمود آن را در فضای مجازی می‌بینیم.

ما مواجه شده‌ایم با خیل عظیم شبهاتی که ضدانقلابیون تدارک می‌بینند و جوانانی را که وقایع پیش از انقلاب را ندیده‌اند، بمباران تبلیغاتی می‌کنند تا مطالب خلاف و خطا را به آن‌ها القا کنند. ما تاریخ انقلاب را کم نوشتیم یا ننوشتیم و نتیجه این شد که بعضی‌ها بیایند و وقایعی را که درست است، به عنوان حکومت پهلوی جا بزنند و کسانی که آن روزها را ندیدند، این حرف‌ها را باور کنندپرویز گفت: خیلی وقت‌ها شاهد این هستیم که تصویری از بهترین نقطه شهر تهران مربوط به سال‌های پیش از انقلاب را در کنار بدترین نقطه در شهر تهران فعلی می‌گذارند و به خورد مخاطب می‌دهند و می‌گویند تهران این‌طور بود و این‌طور شد. در حالی که کسانی که آن روزها را دیده‌اند، می‌دانند و به چشم خودشان دیده‌اند که پیش از انقلاب، مناطق محدودی از شهر تهران جزو مناطق برخوردار بودند و شهرداری به آن‌ها رسیدگی می‌کرد و مناطق زیادی از شهر مورد بی‌توجهی قرار گرفته بودند. وقتی این‌ها به تصویر کشیده نمی‌شود، از آن طرف کسانی هستند که پول خرج کنند و انقلاب و شرایط را تحریف کرده و پهلوی را تطهیر کنند. طبیعتاً فضا برای افراد باز می‌شود و با هزینه‌کردن، اتفاقاتی از این قسم را پیگیری می‌کنند. با توجه به کم‌کاری که در نمایش انقلاب و کسانی که در انقلاب فداکاری کردند، زمینه‌ها و دلایل بروز انقلاب و مسائلی از این دست صورت گرفته بود، تصمیم بر این شد که مشوق جدیدی ایجاد کنیم برای پرداختن به واقعه مهم انقلاب و در نتیجه به جایزه شهید اندرزگو منجر شد.

وی افزود: این جایزه در سه بخش «داستان و شعر کودک و رمان نوجوان»، «داستان بلند و رمان بزرگسال» و «روایت تاریخ» برگزار می‌شود. در این دوره ۳۱۵ عنوان کتاب به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که از میان این‌ها ۱۳۷ عنوان در حوزه روایت و تاریخ شفاهی، ۷۶ عنوان در حوزه داستان کودک و نوجوان، ۹۳ عنوان در حوزه داستان بزرگسال و ۹ عنوان هم به حوزه شعر اختصاص داشته است. در این بین، دبیرخانه دائمی جایزه بعد از پالایش تمامی آثار و حذف آن دسته از آثاری که متناسب با رویکرد و موضوع جایزه نبوده است، در نهایت ۵۵ عنوان کتاب را در حوزه داستان بزرگسال، ۸۶ عنوان در حوزه تاریخ شفاهی، ۹ عنوان در حوزه شعر و ۲۲ عنوان کتاب هم در حوزه کودک و نوجوان برای بررسی به گروه‌های داوری ارجاع داده است.

بر اساس این گزارش به نقل از دبیرخانه جایزه شهید اندرزگو، محسن پرویز در پایان، گفت: داوران اسامی آثار منتخب هر بخش را به دبیرخانه اعلام کرده‌اند. فرایند داوری از زمانی که آثار به دبیرخانه رسید، شروع شد و کتاب‌ها در اختیار داوران قرار گرفت. در حوزه داستان و رمان بزرگسال پنج اثر، در حوزه داستان کودک و نوجوان پنج اثر و در حوزه تاریخ شفاهی و روایت تاریخی سه اثر و در مجموع، سیزده اثر به دبیرخانه معرفی شد. در واقع این سیزده اثر، برندگان این دوره از جایزه شهید اندرزگو هستند و از تمامی آثار تقدیر خواهد شد. اما در مرحله آخر داوری، این آثار در اختیار بیش از بیست نفر از نخبگان حوزه کتاب و ادبیات و رسانه قرار می‌گیرد و این هیئت نخبگانی با مطالعه آثار منتخب هیئت‌های داوری و رأی‌دهی به آنها، برگزیدگان جایزه ویژه اندرزگو را انتخاب می‌کنند. ثار و رای دهی به را در مراسم اختتامیه که در هفته اول شهریورماه، همزمان با سالگرد شهادت شهید اندرزگو برگزار می‌شود، اسامی منتخبان آرای نخبگانی اعلام می‌شود.
نظر شما