چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۶:۵۰
کد خبر: ۱۳۰۶۹۹
|
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۹
به گفته فرزند حسن ریاضی (ایلدیریم)، دو مجموعه شعر «ایل‌لر، ایزلر» و «اولدوزلار، باخیش‌لار» به مناسبت شصت و پنجمین سالروز تولد این شاعر فقید منتشر شد.
انتشار دو مجموعه شعر جدید از شاعر آذربایجانیبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، به گفته آیدین ریاضی، فرزند حسن ریاضی (ایلدیریم) دو مجموعه شعر دیگر از این شاعر فقید به زبان ترکی منتشر شد. این دو کتاب شعر، «ایللر، ایزلر» و «اولدوزلار، باخیشلار» توسط انتشارات موغام منتشر شده است.

همچنین ، دو مجموعه شعر «یاغیش یوخوسو» و «گؤزلریمدن آسیلدیم » از این شاعر مهرماه ۱۴۰۰ از همین انتشارات منتشر شده بود.

به نقل از ایرنا، حسن ریاضی (ایلدیریم) در بهمن ۱۳۳۷ در روستای جمال‌آبادِ سراب به دنیا آمد. این شاعر،‌ زبان‌شناس و منتقد ادبی ۲۸ مردادماه سال ۱۴۰۰ بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت.

ریاضی تحصیلات ابتدایی را در شهرهای هریس، مهربان و دبیرستان را در تبریز به پایان برد و سپس در دانشگاه علوم پزشکی ایران تحصیلات خود را ادامه داد.

وی از سال ۱۳۵۴ به‌طور جدی فعالیت‌های ادبی و فرهنگی را شروع کرد و از بنیانگذاران انجمن‌های ادبی آذربایجان در تهران بود. حسن ریاضی علاوه‌بر سرودن شعر و نوشتن مقالات ادبی-اجتماعی، به ترجمه آثار ادبی جهان نیز مشغول بود.

حسن ایلدیریم در دو دهه گذشته سردبیری «فصلنامه بین‌المللی آذری» و دبیری «انجمن ادبی فرهنگی حبیب ساهر» را برعهده داشت. از آثار او می‌توان به «آنا دیلی - آیین نگارش و دستور زبان ترکی آذربایجانی» که منتشر شده و مجموعه سه‌جلدی «شناختنامه ناظم حکمت» و «مجموعه اشعار» که در دست چاپ است، اشاره کرد.
نظر شما