سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۲۶
کد خبر: ۱۳۱۱۲۱
|
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۸
لوح موسوی در نشست فرزند پروری فرهنگسرای اشراق:
یک روانشناس ارشد می‌گوید: اگر می‌خواهیم والدین خوبی باشیم، به جای مدیریت و نشان دادن مسیر به فرزندان باید روی خودمان کار کنیم و در صورت موفقیت ما، فرزندان ما هم موفق خواهند شد. والدین می‌توانند برای فرزندان خود بستر مناسبی را فراهم کنند.
به جای مدیریت فرزندان، والدین موفقی باشیمبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، محمدعلی لوح‌موسوی؛ روانشناس در نشستی با عنوان «لجاجت و خجالت فرزندان» که در فرهنگ‌سرای اشراق برگزار شده بود بیان کرد: یکی از موارد مهم برای ارتباط با فرزندان توانایی مذاکره با آنها است. با توجه به سابقه تدریس، مطالعه و ارتباطات متوجه شدم اگر انسان می‌خواهد درمذاکره موفق عمل کند باید توانایی درگیر کردن حواس پنج‌گانه طرف مقابل را داشته باشد و پیام خود را از طریق هر پنج حس برساند. این مهم در انواع مذاکرات اعم از مذاکرات شغلی، ارتباط با همسر، مادر و ... کاربرد دارد.
وی ادامه داد: هفتاد درصد اطلاعاتی که مغز ما دریافت و تحلیل می‌کند، دیداری است. این نکته‌ای است که اکثر والدین از اهمیت آن غافل هستند. بسیاری از والدین از اینکه فرزند آنها حرف شنوی ندارد شکایت می کنند اما به این نکته توجه ندارند که فرزندان با دیدن شما و اعمالتان نتیجه‌گیری می‌کنند. این جمله عمیق که «فرزندان همانی می‌شوند که ما هستیم نه همانی که ما می‌خواهیم» نیز ناظر بر همین موضوع است که فرزندان با دیدن ما برداشت و تحلیل خود را دارند و نه با حرف‌هایی که می‌زنیم.
این روانشناس ارشد در ادامه عنوان کرد: اغلب اوقات صحبت با فرزندان راه به جایی نمی‌برد به این علت که بسیاری از ما به دلیل شیوه‌های تربیتی غلطی که داشته‌ایم به اشتباه با فرزندان خود ارتباط برقرار می‌کنیم. یادمان باشد ما مسئول فرزندان خود نیستیم بلکه نسبت به آنها مسئولیت داریم.


در ادامه نشست یکی از حاضرین درباره این موضوع که فرزند او توجهی به درخواست او درباره سر ساعت خوابیدن و انجام تکالیف ندارد صحبت کرد و لوح‌موسوی در توضیح علت رفتار فرزند توضیح داد: در زندگی، ما دیتا یا داده‌هایی در اختیار داریم که با تحلیل آنها در مغز خود به اطلاعات تبدیل می‌شوند و وقتی آنها را در زندگی به کار ببریم، تبدیل به علم می‌شوند، در نهایت وقتی نتیجه را بررسی کردیم و آن داده نتیجه‌بخش بود، آن دیتا یا داده تبدیل به حکمت زندگی ما می‌شود.

وی ادامه داد: به عنوان مثال وقتی ما به فرزندان خود می‌گوییم درس خواندن برای آینده آنها خوب است، فرزندان ما این داده یا دیتا را در زندگی والدین خود آنالیز می‌کنند و می‌پرسند خودت درس خواندی؟ یا اگر خواندی به کجا رسیدی؟ و سوالات مختلف دیگری که به حق در ذهن آنها متبادر می‌شود. اگر قرار است پیامی به فرزندان خود بدهیم بهتر است این پیام را غیرمستقیم به او برسانیم. اگر می‌خواهید فرزند شما زود بخوابد، خودتان زود بخوابید و با صبح زود بیدار شدن و سرحال و خوش‌اخلاق بودن، این پیام را به فرزند خود می‌رسانید که صبح زود بیدار شدن مزایای زیادی دارد و او هم روش شما را دنبال می‌کند.

این روانشناس ارشد با تذکر این نکته که نسل جدید از سنین پایین‌تر از یازده و دوازده سالگی به درک منطقی می‌رسند اظهار کرد: این نکته برای والدین می‌تواند وحشتناک باشد اگر به آن توجهی نداشته باشند. نسل‌های جدید درک منطقی بالایی دارند و تمام حرف‌ها و عمل‌های ما را بررسی می‌کنند و در صورت منطقی بودن و سازگار بودن حرف‌ها و عمل ما، آنها را در زندگی خود پیاده می‌کنند.
نظر شما