جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۴۷
کد خبر: ۱۳۱۹۹۲
|
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۸
محسن سلیمانی فاخر
پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ وهنر /این روزها به‌تدریج و بر اساس تجارب فهمیده ام  که واژه «کتاب خوب» یا «فیلم خوب» از نظر هر خواننده و بیننده ای تا واقعیت و استاندارد لازم ،فاصله و تفاوت زیادی دارد.
 اصولا با صفت بهترین و برترین ها مخالفم و آنها یک فوران زبانی کژکارکرد می دانم .«خوب» بودن یک کتاب نه به خاطر محتوایی که صرفاً در آن کتاب هست،بلکه به دلیل مجموعه‌ای از عوامل بیرونی و شخصی و حتی شخصیتی است .

 از دانش و پیشینه نویسنده تا مقاصد و نگرش شخصی ،از ایدئولوژی تانیروها و شرایط اجتماعی و فضای حاکم بر جامعه  این سیر را جهت و معنایی متفاوت و متناقص می دهد .لذا درک از کتاب خوب و اگاهی بخش ،به نظرم تا حد بالایی برای هر خواننده و کنشگری متفاوت است و چنین تراوشاتی در قالب معرفی عام «کتاب خوب» در مسئلۀ آگاهی بخشی کار صحیحی نیست. 

بهترین‌‌ کتاب ها، بخشی کوچک از یک پازل بزرگ است که بدون جزییات و تجارب و فهم علوم  جنبی ،حتی برای خود مولف، معنای کامل و قابل فهمی ندارد. یک قطعه از ماشین، هر اندازه که قطعه‌ی مهمی هم باشد، فقط در قالب ترکیب با قطعات دیگر معنا واثر دارد.

کتاب خوب را نباید از دیدگاه خود به کسی معرفی کرد و در صورت تسلط به دانش کتابشناسی  می توان از مخاطب پرسید که با چه هدفی وچرا می خواهد  کتاب بخواند . اصولا بدون چارچوب مطالعاتی و دغدغه محور نبودن یک مسئله ،کتاب خوانی اثر شگرفی نخواهد داشت  .
یک کتاب از یک نویسنده حرفه ای و با دانش، اگر در دست خواننده  ای باشد که نمی داند چه می خواهد  از اثر برداشت کند و چه نگاهی به هستی و خود دارد ، آنگاه کتابخوانی صرفا نقش یک سرگرمی خواهد داشت . مثل چیدن یک پازل یا حل کردن جدول ارزش چندانی ندارد و چه بسا مانند یک سلاح یا یک چاقو مخرب و یا وقت کُش باشد .
اساسا معنای درونی کتاب را جهان پیرامون و خارج تعیین  می کند. نگرش و برداشت ها و تجارب زندگی و حتی سیر مطالعاتی  می تواند معنای کتاب را تغییر دهد . کتاب در نگاهی عمومی  بازتاب و تحلیل منحصربه‌ فرد، نویسنده از پیرامون و زیست  شخصی است و انتخابگری  او از  المان ها و عناصر ترکیبی علمی ،زیستی ، هنری ،اجتماعی و نوع مواجهه ، برخوردها  و برداشت  سرچشمه می گیرد وخلاصه آنکه «تا ندانی چه می خواهی ،کتاب نخوانی بهتر است».

با این تلقی و برداشت  یک کتاب خوب،«خوب» عمل می‌کند، منتهی برای هر مخاطبی خوب بودن معنا و مفهموم متفاوتی دارد.یک کتاب خوب ،«خوب» استفاده می‌شود، که برای این نیز باید معنای «استفاده» را تببین کرد  .

نظر شما