چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۵۶
کد خبر: ۱۳۷۱۹۸
|
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۴
دلداده بارانی در نشست پرسه های اندیشه کتابخانه اشراق:
دلداده بارانی در نشست «پرسه های اندیشه» عنوان کرد: غنی‌سازی اوقات فراغت موضوعی فرابخشی تلقی می‌شود که تمام مجموعه‌های، ورزشی، تفریحی و فرهنگی در این کار دخیل هستند. اوقات فراغت می‌تواند فرصتی برای رشد و شخصیت فرد باشد و به همان نسبت در صورت هدایت نشدن در مسیر صحیح می‌تواند زمینه بروز اختلالات رفتاری و انحرافات اخلاقی و بزهکاری اجتماعی شود.
اوقات فراغت می‌تواند فرصتی برای رشد و شخصیت فرد باشد / فراغت چالشی جدی و برانگیزاننده است / «زمان، فراغت و به‌زیستی» متنی کلیدی برای توازن  میان کار و زندگی استبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، دلداده بارانی در نشست «پرسه‌های اندیشه» که به معرفی و نقد کتاب «زمان، فراغت و به‌زیستی» نوشته ییری زوزانک اختصاص داشت درباره نویسنده اثر گفت: ییری زوزانِک استاد ممتاز و بازنشسته دانشگاه واترلو در کاناداست. وی قبلا در دانشگاه‌های لوند در سوئد، دانشگاه کویینز در نیویورک و دانشگاه وسترن اونتاریو در کانادا تدریس می‌کرد. او همچنین مدیر تحقیقات مرکز اروپایی فراغت و آموزش یونسکو در پراگ بود.
وی ادامه داد: زوزانک تحقیقات مبسوطی را در زمینه جامعه‌شناسی فراغت و فرهنگ عامه‌پسند، استفاده از زمان، فشار زمانی، استرس و سلامت انجام داده و آثار متعددی را در این زمینه نگاشته است. از جمله آثار وی می‌توان به تحقیقات اجتماعی و سیاست فرهنگی، کار و فراغت در اتحاد شوروی، مشارکت جهانی در فراغت، اثرات استفاده از زمان و فشار زمانی بر روابط کودک و والدین و زمان آزاد و مشارکت در فراغت: چشم‌اندازهای بین‌المللی اشاره کرد.
این کارشناس ادبی با بیان اینکه کتاب «زمان، فراغت و به زیستی؛ دوگانه کار و فراغت از گذشته تا اکنون» ترجمه یاسر خوشنویس است و انتشارات دیدگاه کاوش و سازندگی آن را منتشر کرده است. پژوهشگران حوزه‌های فلسفه، جامعه‌شناسی و روان‌شناسی و عموم افراد می‌توانند از این کتاب بهره کافی ببرند.
بارانی عنوان کرد: اهمیت کار و فراغت به‌عنوان عناصری از تاروپود اجتماعی، فلاسفه و متخصصان علوم اجتماعی را مدت‌ها به خود مشغول کرده است. این مطالعه بلندپروازانه و جدید دیدگاه‌هایی تاریخی درباره کار و فراغت را همراه با شواهدی مبتنی بر پیمایش‌های معاصر درباره استفاده از زمان و به‌زیستی مورد بررسی قرار می‌دهد. این کتاب با درآمیختن تحلیل نظری با تحقیقات تجربی، استدلالی متفاوت با دیدگاه‌های رایج را پیش می‌نهد که فراغت را چالشی جدی و برانگیزاننده و نه خیر یا مزیتی بی‌قیدوشرط تعریف می‌کند.
وی تصریح کرد: این کتاب متنی کلیدی برای هرکسی است که به مفهوم زمان در علوم اجتماعی، توازن میان کار و زندگی، مطالعات سازمان یا تاریخ، فلسفه و جامعه‌شناسی کار و فراغت علاقه دارد. کار و فراغت از مضامین همیشگی در زندگی بشر بوده‌اند. این دو مضمون شاید چنان ملموس و انضمامی‌اند که به‌طور نسبی، کمتر در مرکز مطالعات نظری و فلسفی قرار گرفته‌اند. با این حال، نویسندگان و متفکران مختلفی در اعصار متفاوت در این‌باره اندیشیده و نگاشته‌اند و پرداختن به آرای آن‌ها می‌تواند به دست‌یافتن به درکی بهتر از این موضوعات پرتکرار در زندگی‌مان کمک کند.
این کارشناس ادبی درباره بخش‌های مختلف کتاب اظهار کرد: نویسنده در کتاب «زمان، فراغت و به زیستی» در دو بخش به کار و فراغت و نسبت آن‌ها با به‌زیستی می‌پردازد. در بخش اول کتاب، او مروری تاریخی را از دیدگاه‌های مختلف درباره نسبت کار و فراغت از دوره باستان تا دوره معاصر پی می‌گیرد و توضیح می‌دهد که چگونه فراغت در تلقی باستانی آن با وقت آزاد یا هدردادنی کنونی تفاوت دارد و امری والا به شمار می‌رفته است.
وی اضافه کرد: زوزانک همچنین، تحولات مربوط به تلقی از فراغت و کار را در اروپای پس از اصلاح دینی تا شکل‌گیری طبقه فراغتمندِ قرن بیستمی می‌کاود. در بخش دوم کتاب، زوزانک مجموعه‌ای از مطالعات کمّی خود را که در دهه‌های ۱۹۸۰ تا ۲۰۱۰ انجام شده‌اند، در پرتو مفهوم‌پردازی‌های انجام‌گرفته در طول کتاب مورد تحلیل قرار می‌دهد و سعی می‌کند تصویری از نسبت کار و فراغت در جوامع معاصر آمریکای شمالی ارائه کند. به این ترتیب، کتاب حاضر هم از حیث تاریخ ایده‌ها و هم از حیث مطالعات اجتماعی، براساس روش‌شناسی‌های معاصر، شایان توجه خاص است.
دلداده بارانی در پایان صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: غنی‌سازی اوقات فراغت موضوعی فرابخشی تلقی می‌شود که تمام مجموعه‌های، ورزشی، تفریحی و فرهنگی در این کار دخیل هستند. اوقات فراغت می‌تواند فرصتی برای رشد و شخصیت فرد باشد و به همان نسبت در صورت هدایت نشدن در مسیر صحیح می‌تواند زمینه بروز اختلالات رفتاری و انحرافات اخلاقی و بزهکاری اجتماعی شود.
نظر شما