معمای روابط نوجوانی
یادداشت/ محمد کاموس /روزنامه نگار و پژوهشگر حوزه ارتباطات
ارتباط و مهارتهای ارتباطی در تعریفی به توانایی تبادل اطلاعات و افكار با دیگران گفته میشود. در این یادداشت قصد داریم نقش علوم ارتباطات اجتماعی را در روابط اجتماعی نوجوانان بررسی کنیم و به این پرسش، پاسخ دهیم که این علم با همه نظریهها و راهکارهای تئوری خود، آیا برای گروههای سنی مختلف کاربرد دارد یا همه آنچه در تعاریفش نهفته است، جنبه عمومی داشته؟ اما پیش از پاسخ به این سؤال باید ببینیم علوم ارتباطات اجتماعی چه ابزارهایی در اختیار ما قرار داده است و از سوی دیگر، درباره نوجوان و دنیای او به یک تعریف برسیم.نوجوانی؛ را باید دوران جالب و پر رمز و راز زندگی هر انسان دانست که میتواند جذاب و خاطرهانگیز و یا بالعکس بحرانی و پر استرس باشد. مقطعی از زندگی که نوجوان تحولات جسمی، عاطفي و اجتماعی را همزمان تجربه میکند؛ این تحولات معمولا با بروز تعارضهای روحی و رفتاری همراه است. به همين دلیل شاید بتوان دوران نوجوانی را به «چهارراه هویتی» انسانها تشبیه کرد، زیرا نوجوانی مرزی است بین کودکی و جوانی. دورهای که فرد قصد دارد قدم به دنیای جدیتر بزرگسالی بگذارد، اما هنوز راه و رسم آن را بلد نیست، زیرا بازی در این زمین نیاز به مهارت دارد. داشتن مهارتهای فردی بدون شک مسیر اجتماعی و علمی نوجوان را تحتتاثير قرار خواهد داد.
علوم ارتباطات اجتماعی؛ هدف نهایی این علم، آموزش مهارتهایی است که در گام نخست برقراری ارتباط را ممکن کند و در گام بعدی کیفیت آن را بالا ببرد. این «مهارتهای ارتباطی» با توجه به نیاز هر گروه سنی میتواند متفاوت باشد، اما در نهايت منجر به برقراری روابط اجتماعی خواهد شد.
نقش علوم ارتباطات در نوجوانی؛ ۳ مهارت برای هر نوجوان در برقراری ارتباط موثر حائز اهمیت است. اول؛ بتواند افکار و احساسات خود را بروز دهد (اعتماد بنفس داشته باشد)، دوم؛ توان شنیدن دیدگاه و احساسات طرف مقابل را داشته باشد (درک کند) و سوم؛ برای ادامه یک رابطه موفق و برداشتن قدمهای بعدی، قدرت تصميمگیری داشته باشد (مدیریت کند). بنابراین شاید بتوان نوجوانی را «دوره تمرين ارتباطات جدی» دانست. تمرین و اجرای این ۳ مهارت میتواند کلید حل بسیاری از معماهای دنیای نوجوانی باشد و کمک کند تا نوجوان در مواجهه با بسیاری از تعارضات خود، عملکرد بهتری نسبت به گذشته داشته باشد.
تمرین و تجربه؛ اهمیت یادگیری مهارتهای ارتباطی قابل انکار نیست اما یادگیری مهارت باید به صورت عملی تمرین شود. ایجاد فرصت ارتباط با افراد مختلف مانند داشتن یک زمین تمرین برای نوجوان است تا آنچه آموخته را به نمايش بگذارد. تشویق به الگو قرار دادن تجربیات افراد موفق، سپردن برخی از مسئولیتها به نوجوان برای بالا بردن اعتماد بنفس، دادن برخی اختیارات به او برای تجربه استقلال، گوش دادن به حرفهای نوجوان برای کاهش استرس و نشان دادن حمایت از او و…، نمونه هایی از اقداماتی است که خانوادهها میتوانند از آن برای توانمند کردن نوجوانان بهره ببرند.
فراموش نکنیم؛ ناآگاهی و نداشتن مهارتهای فردی در امور اجتماعي منجر به بروز اضطراب و افسردگی در نوجوانان و ریشه بسیاری از مشكلات آنها در بزرگسالی خواهد شد. یادگیری و تمرین مهارتهای ارتباطی میتواند به حفظ تعادل رفتاری در نوجوانی و ثبات شخصیتی در بزرگسالی کمک و از بروز اضطراب و افسردگی پیشگیری کند.
گزارش خطا
پسندها:
۰
ارسال نظر
آخرین اخبار
هفتاد و هشتمین نشست دورهمی بچهکتابخونها با عنوان «گیر سهپیچ به نویسندهها»
اجرای نمایش «آفِلین» در فرهنگسرای ولاء
سنتور کودک رونمایی شد؛ شرح یک تجربه با عشق
نمایش و نقد فیلم «بندباز» در فرهنگسرای ارسباران
چالش بیتفاوتی کارمندان فرهنگی به سینما به عنوان یک رسانه تأثیرگذار- محمد فرجزاده
داوران بخش نمایشنامهنویسی جشنواره تئاتر «شهر» معرفی شدند
بانوان و ساز دف در دهههای اخیر- محسن سپهرپور
سومین محفل ادبی مهر در خانهموزه دکتر علی شریعتی
شهر روی پرده؛ نهمین جشنواره فیلم شهر با محوریت فیلمنامههای شهری آغاز میشود
انتشار فراخوان چهل و چهارمین جشنواره فیلم فجر در ۶ بخش
اعلام اسامی آثار مستند نهمین جشنواره بینالمللی فیلم شهر
معرفی داوران بخش فیلمهای کوتاه داستانی جشنواره فیلم شهر
صفحه اول روزنامه ها- شنبه ۱۷ آبان ماه ۱۴۰۴
سینمای ایران از سایکودرام میترسد؛ «لاکپشت» خلاف جریان است
کارگاه تخصصی آموزش شعر کودک و نوجوان در باغ کتاب برگزار میشود
رویداد دانشآموزی «لوکیشن ۲» در فرهنگسرای ولاء
گروه موسیقی «سپهر آذر» و «ضربآهنگ رسا» در شب موسیقی ارسباران
ورکشاپ نقاشی «درخت پاییزی» در نگارخانه آبی فرهنگسرای امید
اعلام اسامی آثار کوتاه داستانی نهمین جشنواره فیلم شهر
نمایشگاه آثار حجمی «پازل من کامل است» در نگارخانه فرهنگسرای ابنسینا
حضور «رابین هود» از ۲۰ آبان در تالار وحدت
مستانه مهاجر و علی اوجی از جشنواره فیلم شهر حکم گرفتند
اکران یک فیلم با چاشنی انفجار
«جادوی کلمات» ویژهی نوجوانان علاقمند به نویسندگی در کتابخانه علامه جعفری
پوستر سیوسومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران منتشر شد