معمای روابط نوجوانی
یادداشت/ محمد کاموس /روزنامه نگار و پژوهشگر حوزه ارتباطات

نوجوانی؛ را باید دوران جالب و پر رمز و راز زندگی هر انسان دانست که میتواند جذاب و خاطرهانگیز و یا بالعکس بحرانی و پر استرس باشد. مقطعی از زندگی که نوجوان تحولات جسمی، عاطفي و اجتماعی را همزمان تجربه میکند؛ این تحولات معمولا با بروز تعارضهای روحی و رفتاری همراه است. به همين دلیل شاید بتوان دوران نوجوانی را به «چهارراه هویتی» انسانها تشبیه کرد، زیرا نوجوانی مرزی است بین کودکی و جوانی. دورهای که فرد قصد دارد قدم به دنیای جدیتر بزرگسالی بگذارد، اما هنوز راه و رسم آن را بلد نیست، زیرا بازی در این زمین نیاز به مهارت دارد. داشتن مهارتهای فردی بدون شک مسیر اجتماعی و علمی نوجوان را تحتتاثير قرار خواهد داد.
علوم ارتباطات اجتماعی؛ هدف نهایی این علم، آموزش مهارتهایی است که در گام نخست برقراری ارتباط را ممکن کند و در گام بعدی کیفیت آن را بالا ببرد. این «مهارتهای ارتباطی» با توجه به نیاز هر گروه سنی میتواند متفاوت باشد، اما در نهايت منجر به برقراری روابط اجتماعی خواهد شد.
نقش علوم ارتباطات در نوجوانی؛ ۳ مهارت برای هر نوجوان در برقراری ارتباط موثر حائز اهمیت است. اول؛ بتواند افکار و احساسات خود را بروز دهد (اعتماد بنفس داشته باشد)، دوم؛ توان شنیدن دیدگاه و احساسات طرف مقابل را داشته باشد (درک کند) و سوم؛ برای ادامه یک رابطه موفق و برداشتن قدمهای بعدی، قدرت تصميمگیری داشته باشد (مدیریت کند). بنابراین شاید بتوان نوجوانی را «دوره تمرين ارتباطات جدی» دانست. تمرین و اجرای این ۳ مهارت میتواند کلید حل بسیاری از معماهای دنیای نوجوانی باشد و کمک کند تا نوجوان در مواجهه با بسیاری از تعارضات خود، عملکرد بهتری نسبت به گذشته داشته باشد.
تمرین و تجربه؛ اهمیت یادگیری مهارتهای ارتباطی قابل انکار نیست اما یادگیری مهارت باید به صورت عملی تمرین شود. ایجاد فرصت ارتباط با افراد مختلف مانند داشتن یک زمین تمرین برای نوجوان است تا آنچه آموخته را به نمايش بگذارد. تشویق به الگو قرار دادن تجربیات افراد موفق، سپردن برخی از مسئولیتها به نوجوان برای بالا بردن اعتماد بنفس، دادن برخی اختیارات به او برای تجربه استقلال، گوش دادن به حرفهای نوجوان برای کاهش استرس و نشان دادن حمایت از او و…، نمونه هایی از اقداماتی است که خانوادهها میتوانند از آن برای توانمند کردن نوجوانان بهره ببرند.
فراموش نکنیم؛ ناآگاهی و نداشتن مهارتهای فردی در امور اجتماعي منجر به بروز اضطراب و افسردگی در نوجوانان و ریشه بسیاری از مشكلات آنها در بزرگسالی خواهد شد. یادگیری و تمرین مهارتهای ارتباطی میتواند به حفظ تعادل رفتاری در نوجوانی و ثبات شخصیتی در بزرگسالی کمک و از بروز اضطراب و افسردگی پیشگیری کند.
گزارش خطا
پسندها:
۰
ارسال نظر
آخرین اخبار
اجرای قطعات ماندگار حماسی توسط ارکستر «سرو» در اجتماع مردمی «انا علی العهد»
تعطیلی سالنهای نمایشی به مناسبت وفات حضرت معصومه(س)
ویژهبرنامه «سرباز وطن» با حضور ناخدا صمدی برگزار شد
«ارکستر ملی نغمه باران» در فرهنگسرای ارسباران روی صحنه میرود
آیین پاسداشت سازگر پیشکسوت بیاض امیرعطایی در فرهنگسرای ارسباران
امکان جهانی بهتر در گرو بخشش و بازسازی روابط انسانی
از شعرخوانی تا روایت خاطرات؛ نشست «دیدار ماه» فرصتی برای توسعه فرهنگ و هنر پایتخت
تولید یک آلبوم درباره جنگ تحمیلی ۱۲ روزه؛ «عشق در آتش» شنیدنی شد
«عروس انار» و «لمس» در تماشاخانه ایرانشهر
چهل و هفتمین پرسهزنی کانون عکاسی شفق در منطقه ۱۲ تهران
پویش «مهر ایران»؛ نامهای به فرزندان دانشآموز شهدای جنگ ۱۲ روزه
فیلم؛ اجرای گروه کُر مادران شهر تهران در بوستان آب و آتش
نخستین گمانهزنیها درباره برنده نوبل ادبیات
تأکید بر نقش خاوران در آگاهی تاریخی و توسعه فرهنگی
صفحه اول روزنامهها- چهارشنبه ۹ مهرماه ۱۴۰۴
یازدهمین دوره جشنواره خاتم، ویژه سیره پیامبر اکرم(ص) برگزار میشود
اجتماع بزرگ مردمی «انا علیالعهد» در میدان امام حسین(ع)
بازدید از موزهها و محوطههای تاریخی پنجشنبه و جمعه این هفته رایگان است
بازدید معاون هنری سازمان فرهنگی هنری از پردیس تئاتر تهران
اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره هنرهای تجسمی منصوب شدند
جنگ، جنگِ اطلاعات، تکنیک و هوش مصنوعی است
«بانوان مبارز» تجلیل شدند/ از فیلمساز و امدادگر جنگ تا همسر شهیدان شادمانی و طهرانچی
مدیران چهار بخش هفتمین دوره جشنواره تئاتر «شهر» معرفی شدند
نمایش و تحلیل فیلم سینمایی «آروارهها» در فرهنگسرای ارسباران
«متولد تهران» به جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران راه یافت