معمای روابط نوجوانی
یادداشت/ محمد کاموس /روزنامه نگار و پژوهشگر حوزه ارتباطات
ارتباط و مهارتهای ارتباطی در تعریفی به توانایی تبادل اطلاعات و افكار با دیگران گفته میشود. در این یادداشت قصد داریم نقش علوم ارتباطات اجتماعی را در روابط اجتماعی نوجوانان بررسی کنیم و به این پرسش، پاسخ دهیم که این علم با همه نظریهها و راهکارهای تئوری خود، آیا برای گروههای سنی مختلف کاربرد دارد یا همه آنچه در تعاریفش نهفته است، جنبه عمومی داشته؟ اما پیش از پاسخ به این سؤال باید ببینیم علوم ارتباطات اجتماعی چه ابزارهایی در اختیار ما قرار داده است و از سوی دیگر، درباره نوجوان و دنیای او به یک تعریف برسیم.نوجوانی؛ را باید دوران جالب و پر رمز و راز زندگی هر انسان دانست که میتواند جذاب و خاطرهانگیز و یا بالعکس بحرانی و پر استرس باشد. مقطعی از زندگی که نوجوان تحولات جسمی، عاطفي و اجتماعی را همزمان تجربه میکند؛ این تحولات معمولا با بروز تعارضهای روحی و رفتاری همراه است. به همين دلیل شاید بتوان دوران نوجوانی را به «چهارراه هویتی» انسانها تشبیه کرد، زیرا نوجوانی مرزی است بین کودکی و جوانی. دورهای که فرد قصد دارد قدم به دنیای جدیتر بزرگسالی بگذارد، اما هنوز راه و رسم آن را بلد نیست، زیرا بازی در این زمین نیاز به مهارت دارد. داشتن مهارتهای فردی بدون شک مسیر اجتماعی و علمی نوجوان را تحتتاثير قرار خواهد داد.
علوم ارتباطات اجتماعی؛ هدف نهایی این علم، آموزش مهارتهایی است که در گام نخست برقراری ارتباط را ممکن کند و در گام بعدی کیفیت آن را بالا ببرد. این «مهارتهای ارتباطی» با توجه به نیاز هر گروه سنی میتواند متفاوت باشد، اما در نهايت منجر به برقراری روابط اجتماعی خواهد شد.
نقش علوم ارتباطات در نوجوانی؛ ۳ مهارت برای هر نوجوان در برقراری ارتباط موثر حائز اهمیت است. اول؛ بتواند افکار و احساسات خود را بروز دهد (اعتماد بنفس داشته باشد)، دوم؛ توان شنیدن دیدگاه و احساسات طرف مقابل را داشته باشد (درک کند) و سوم؛ برای ادامه یک رابطه موفق و برداشتن قدمهای بعدی، قدرت تصميمگیری داشته باشد (مدیریت کند). بنابراین شاید بتوان نوجوانی را «دوره تمرين ارتباطات جدی» دانست. تمرین و اجرای این ۳ مهارت میتواند کلید حل بسیاری از معماهای دنیای نوجوانی باشد و کمک کند تا نوجوان در مواجهه با بسیاری از تعارضات خود، عملکرد بهتری نسبت به گذشته داشته باشد.
تمرین و تجربه؛ اهمیت یادگیری مهارتهای ارتباطی قابل انکار نیست اما یادگیری مهارت باید به صورت عملی تمرین شود. ایجاد فرصت ارتباط با افراد مختلف مانند داشتن یک زمین تمرین برای نوجوان است تا آنچه آموخته را به نمايش بگذارد. تشویق به الگو قرار دادن تجربیات افراد موفق، سپردن برخی از مسئولیتها به نوجوان برای بالا بردن اعتماد بنفس، دادن برخی اختیارات به او برای تجربه استقلال، گوش دادن به حرفهای نوجوان برای کاهش استرس و نشان دادن حمایت از او و…، نمونه هایی از اقداماتی است که خانوادهها میتوانند از آن برای توانمند کردن نوجوانان بهره ببرند.
فراموش نکنیم؛ ناآگاهی و نداشتن مهارتهای فردی در امور اجتماعي منجر به بروز اضطراب و افسردگی در نوجوانان و ریشه بسیاری از مشكلات آنها در بزرگسالی خواهد شد. یادگیری و تمرین مهارتهای ارتباطی میتواند به حفظ تعادل رفتاری در نوجوانی و ثبات شخصیتی در بزرگسالی کمک و از بروز اضطراب و افسردگی پیشگیری کند.
گزارش خطا
پسندها:
۰
ارسال نظر
آخرین اخبار
هفتمین نشست «ساعتی با کتاب» با نقد و بررسی کتاب «عقاید یک دلقک»
آغاز اکران آنلاین مستند «هیچکس نخوابد»
برگزیدگان پویش جهانی «کتاب فارسی من» در باغ کتاب تهران معرفی شدند
طرح پاییزه کتاب در بازار کتاب
صفحه اول روزنامه ها- یکشنبه ۲۵ آبان ماه ۱۴۰۴
مسابقهی داستانکنویسی به مناسبت هفته کتاب در کتابخانه شهدای حصارک
تبدیل تهران به فضایی تئاتری؛ تعهدات مالی تئاتر «شهر» انجام میشود
دبیر جشنواره شعر فجر منصوب شد
نمایش و تحلیل روانشناختی پویانمای «درون و بیرون ۲» در فرهنگسرای فردوس
«از خود تا خانواده» در فرهنگسرای سلامت
تجلیل از مردی که اعتبار تئاتر را حفظ کرد؛ بزرگداشت میکائیل شهرستانی در ارسباران
رونمایی از کتاب «تقویم تاریک» در فرهنگسرای اندیشه
خوانش گروهی کتاب «من و کتاب» در کتابخانه تلاش
نمایش و نقد فیلم «بخور عبادت کن عشق بورز» در فرهنگسرای ارسباران
«تهرانِ کتابخوانها»؛ برنامههای سازمان فرهنگیهنری به مناسبت هفته کتاب
مهران مدیری: در «مرد سه هزار چهره» نقش پدرم را بازی میکنم/ پخش از نوروز ۱۴۰۵
دستِ پُرِ باغ کتاب در هفته کتاب و کتابخوانی
نشست «بازنمایی شهر تهران در اجرا و روایتهای دراماتیک» در جشنواره تئاتر شهر
«کتابخانه صنعت» در شرکت پارسخودرو
صفحه اول روزنامه ها- شنبه ۲۴ آبان ماه ۱۴۰۴
نشست صمیمی با نویسنده محبوب در کتابخانه پرتو
هوشنگ کامکار: نام احمد پژمان در تاریخ موسیقی جهان باقی خواهد ماند
برگزیدگان نهمین جشنواره بینالمللی فیلم شهر معرفی شدند
اعلمی: جشنواره فیلم شهر، مدرسهای برای فیلمسازان نسل آینده ایران
برپایی «خیمه یاس» برای دومین سال متوالی در منطقه ۲۲