پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۳۸
کد خبر: ۱۹۰۰۳
|
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۸۹ - ۱۵:۱۲
شاهين فرهت كه پيش از اين آثاري همچون سمفوني «خرمشهر» را در كارنامه‌اش دارد، از ضبط سمفوني «فردوسي» در تابستان جاري در اوكراين خبر داد. به گفته وي اين سمفوني پاييز امسال در ايران اجرا خواهد شد.

اين آهنگساز در گفت‌و‌گو با خبرنگار شهر درباره اين سمفوني گفت: سمفوني فردوسي يكي از بهترين كارهايي است كه تاكنون ساخته‌ام و هم‌اكنون براي ضبط آن در اوكراين برنامه‌ريزي مي‌كنم.

 

وي اظهار داشت: قصد دارم پاييز سال جاري اين سمفوني را در تهران اجرا كنم؛ ولي براي ضبط لوح فشرده، معمولا كارهايم را در ايران ضبط نمي‌كنم، چرا كه ضبط اين سمفوني برايم از اهميت بسياري برخوردار است.

 

فرهت ادامه داد: متاسفانه در ايران بخش‌هاي مختلف يك آهنگ به‌صورت جداگانه ضبط شده و سپس تركيب مي‌شوند. اين روش از كيفيت ضبط مي‌كاهد و من آن‌را نمي‌پسندم. ترجيح مي‌دهم تمام اعضاي اركستر همزمان در استوديو سمفوني را اجرا كنند و اگر اشتباهي صورت گرفت، اجرا تكرار شود.

 

اين آهنگساز درباره‌ي سمفوني فردوسي توضيح داد: اين سمفوني چند مشخصه دارد. اول اين‌كه فرم سمفوني كاملا در آن رعايت شده است. تم اصلي قسمت اول سمفوني، شرح حال شاعر بزرگ، فردوسي است.

 

فرهت ادامه داد: در اين سمفوني هر يك از پرسوناژهاي «شاهنامه»، توسط يك ملودي شخصيت‌پردازي شده‌اند. چيزي شبيه به اپرا كه در آن به جاي خواندن شخصيت‌ها، سازها و ملودي‌ها صحبت مي‌كنند. تمام پرسوناژها در اين سمفوني داخل فرم «سونات» و هركدام با يك ساز نواخته مي‌شوند.

 

وي تاكيد كرد: تم فردوسي در اين سمفوني، تم مشخصي است و در هر جايي از سمفوني كه شنيده مي‌شود، به حضور خود شاعر اشاره دارد.

 

فرهت سپس به بخش‌هاي ديگر سمفوني فردوسي اشاره كرد و گفت: در قسمت دوم سمفوني، هركدام از شخصيت‌ها يك موومان را به خود اختصاص داده‌اند. اين بخش فقط درباره‌ رستم است و فرم سمفوني، بسيار مهيج، قهرماني و شورانگيز به گوش مي‌رسد.

 

به گفته اين آهنگساز، در شاهنامه دو نگاه اصلي و متفاوت وجود دارد كه يكي زاويه ديد قهرمانانه است و ديگري نگاهي فلسفي و ايده‌آل‌گرا. در بخش دوم سمفوني، چهار نسل قهرمان كه هر چهار نفر آن‌ها از نظر كاراكتر با يكديگر متفاوت هستند، نمايش داده شده است. اين چهار قهرمان عبارتند از رستم، پدر رستم كه زال نام دارد، پدر زال كه سام است و پدر سام، گرشاسپ.

 

فرهت همچنين به توضيح بخش سوم سمفوني پرداخت و اظهار داشت: اين قسمت نمايشگر بعد ايده‌آليستي بشر است كه در قالب سيمرغ بيان شده است. در شاهنامه هر جا كه دست بشر از آرزوها كوتاه مي‌شود، از سيمرغ ياري مي‌طلبد.

 

خالق سمفوني «دماوند» و «خرمشهر» ادامه داد: زيبايي و جايگاه اين مرغ افسانه‌اي در اين بخش با رنگ‌آميزي اركستر نشان داده شده است. نتيجه اين رنگ‌آميزي در هماهنگي با حالات مختلف سيمرغ، اين بخش را خوش‌آهنگ، ايده‌آليستي و بسيار شرقي كرده است.

 

وي گفت: بخش آخر اين سمفوني به نوعي، مجددا به تم فردوسي بازمي‌گردد و نتيجه‌ منظومه شاهنامه- كه در آن همه قهرمان‌‌ها به يكديگر مي‌پيوندند و يگانه مي‌شوند- در اين بخش نمود يافته است.

 

شاهين فرهت از سال 1355 در دانشگاه تهران به تدريس موسيقي اشتغال داشته و اكنون استاد تمام وقت و رييس دپارتمان موسيقي اين دانشگاه است.

 

وي همچنين استاد آکادمي دولتي سوئد در رشته آهنگسازي، عضو پيوسته فرهنگستان هنر، کارشناس وزارت ارشاد، برگزار کننده ، داور ،آهنگساز يا سخنران جشنواره موسيقي فجر،عضو هيات تحريريه مجله هنرهاي زيبا و عضو شوراي عالي خانه موسيقي است.

 

فرهت بيش از 80 اثر موسيقي در فرم‌هاي مختلف موسيقايي ساخته است كه‌ بيشتر آن‌ها در داخل و خارج از کشور اجرا شده‌اند.

نظر شما