يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۲:۲۳
کد خبر: ۲۲۴۴۱
|
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۰:۲۴
گزارش هفتگي نگارخانه‌ها/
نمايشگاه «دختران امروز» در گالري هما، ويدئوي «اي فسانه، خسانند آنان که فروبسته ره را به گلزار» در گالري طراحان آزاد و كارگاه‌هاي بين رشته‌اي «سر و صدا» در گالري محسن از برنامه‌هاي تازه اين هفته در گالري‌هاي تهران هستند.

به گزارش خبرنگار شهر، نمايشگاه نقاشي «دختران امروز» جمعه 15 مرداد در گالري هما افتتاح مي‌شود. اين نمايشگاه گروهي متشكل از آثار نقاشي 9 نقاش زن است كه با موضوعي واحد آثارشان را در يك گالري به نمايش خواهند گذاشت.

اين زنان نقاش كه عبارتند از بهرو باقري، لادن بروجردي، مرضيه باقري، آلا دهقان، آهو حامدي، زهرا حسيني، گلنار طبيب‌زاده، ساغر دئيري و شيرين لک اسماعيل، هر يك نگاهي شخصي به «دختران امروز» و جايگاه زن ايراني در جامعه دارند.

اين نمايشگاه روز جمعه 15 مرداد از ساعت 16 تا 20 افتتاح مي‌شود و تا 26 مرداد ادامه خواهد داشت. گالري هما براي بازديد از اين نمايشگاه، همه روزه از ساعت 10 تا 13 و 16 تا 20 و جمعه‌ها و روزهاي تعطيل از ساعت 16 تا 20 پذيراي علاقمندان خواهد بود.

گالري هما در خيابان وليعصر، بين خيابان ظفر و نيايش، کوچه بابک بهرامي، شماره 58 واقع است.


ويدئويي با عنوان «اي فسانه، خسانند آنان که فروبسته ره را به گلزار» نيز روز پنج‌شنبه 14 مرداد در گالري طراحان آزاد نمايش داده مي‌شود. اين ويدئو اثري است از مانلي آيگاني، که به‌صورت يک ويدئوي سه کانالي براي سه ويدئو پروژکشن ساخته شده است.

مانلي آيگاني، دانش‏آموخته مقطع کارشناسي گرافيک از دانشگاه سوره بوده و هم اکنون دانشجوي مقطع کارشناسي ارشد در گرايش نقاشي و چاپ در دانشگاه مينه‏سوتاي آمريکا است.


اين نمايشگاه فقط به مدت يک روز برپا خواهد بود و علاقه‏مندان مي‌توانند روز پنجشنبه 14 مردادماه از ساعت 16 تا 20 از آن بازديد کنند.


گالري طراحان آزاد در ميدان فاطمي، ميدان گلها، ميدان سلماس، شماره 5 واقع است

کارگاه‌هاي بين رشته‌اي و اجراهاي چند رسانه‌اي «سرو صدا» نيز از 11 مرداد ماه به مدت پنج روز در گالري محسن برپا است. پروژه «سرو صدا» با استفاده از تکنولوژي روبوتيک، محيط‌هاي اينتر اکتيو و زبان‌هاي برنامه‌نويسي، تلاش مي‌كند ابزارهاي جديدي را در خلق آثار نوين صوتي و تصويري ايجاد كند. اين پروژه با نگاهي متفاوت به برخوردهاي رايج، سعي بر آن دارد که با کاربرد تکنولوژي غربي به جاي تلفيق هنرغربي، به فرم‌هاي جديد در موسيقي مقامي و سنتي ايران دست يابد.

پروژه «سر و صدا» همچنين با معرفي و اشاعه شيوه‌هاي جديد در پردازش صدا و تصوير، به خلق آثار اينتر اکتيو و دستيابي به کانال‌هاي کاري مشترک بين هنرهاي تصويري، چيدمان صدا و رسانه‌هاي زمان‌مند کمک مي‌کند.

قابليت‌هايي که «سروصدا» در مجموعه اجراهاي اخير قصد دارد به آن‌ها بپردازد، بر استفاده از کامپيوتر به عنوان يک ساز، به‌منظور بداهه‌نوازي، پا به پاي نوازندگان سازهاي اکوستيک و نيز بر آموزش و گسترش کاربرد نرم افزارها و زبان‌هاي برنامه‌نويسي در حيطه هنر صدا متمرکز است.

اين پروژه بين رشته‌اي و اجراهاي چند رسانه‌اي تا روز جمعه 15 مرداد ماه ادامه دارد.

برنامه امروز اين كارگاه، با حضور سياوش اميني همراه با نشست «پردازش همزمان صدا با «Ableton Live» و کارگاه آموزشي چهار، فردا با حضور هوتن فرزادپوربا عنوان «Frame Synthesis And Krishna Softsynth» برگزار مي‌شود.


آخرين روز از اين برنامه نيز در روز جمعه 15مرداد ماه به کارگاه آموزشي پنج، با حضور احمد روان با موضوع «ريتم شناسي هرمزگان» در كنار اجراي زنده صدا و تصوير «Photmat» و «Much Love from Bandar» اختصاص دارد. اين پروژه با حمايت گالري محسن و با همکاري استوديو آرمان و پارکين‌گالري در گالري محسن برگزار مي‌شود.

همچنين نمايشگاه «100 اثر 100 هنرمند» در گالري گلستان، جمعه هشتم مرداد با ارائه دو اثر تازه از سهراب سپهري و عباس كيارستمي و آثار 191 هنرمند ديگر، افتتاح شد. اين هجدهمين سال است كه گالري گلستان چنين نمايشگاهي را برگزار مي‌كند.


در اين نمايشگاه كه به مدت يك‌ماه ادامه دارد، آثاري از هنرمنداني چون احمد اسفندياري، محمد احصايي، فرح اصولي، ثميلا اميرابراهيمي، سيمين اكرامي، محمدعلي ترقي‌جاه، ژازه طباطبايي، فرامرز پيل‌آرام، صادق تبريزي، محمد ابراهيم جعفري، ابراهيم حقيقي، ايران درودي، بهرام دبيري، مصطفي دره‌باغي، جعفر روح‌بخش، ايرج زند، گيزلا سينايي، مريم سالور، سهراب سپهري، منوچهر شيباني، رزيتا شرف‌جهان، جلال شباهنگي، منوچهر صفرزاده، علي‌اكبر صادقي، سميرا عليخان‌زاده، فريده لاشايي، حسين محجوبي، مش اسماعيل، بهمن نيكو، پرويز معزز، هومن نصيري، سوسن هاشميان ، فرزاد هدايت و ياسمن سينايي به‌نمايش گذاشته شده است.

گالري گلستان در خيابان دروس خيابان كماسايي پلاک 34 واقع است.

نمايشگاه عكس‌هاي يارتا ياران نيز با عنوان «امرداد: جاودانگي» در گالري شيرين، از روز جمعه هشت مرداد افتتاح شده و تا 15 مرداد ادامه خواهد داشت. اين عكس‌ها، تصاوير منتشر نشده بسياري از محمود دولت‌آبادي را در بر دارند.

گالري شيرين در فرمانيه، بلوار اندرزگو، کوچه سليمي شمالي، پلاک 145، باغ انجمن خوشنويسان واقع است.

همچنين در نگارخانه 66 مجسمه‌هاي مهتا ثقفي و سميه پيرحياتي از روز جمعه هشتم مرداد به‌نمايش گذاشته شده‌اند. اين نمايشگاه تا 20 مرداد ماه ادامه خواهد داشت.

نگارخانه 66 در خيابان سميه، بين مفتح و رامسر، شماره 142 واقع است.

نمايشگاهي شامل بيست و يک ‌اثر از نقاشي دوره‌هاي مختلف پرويز کلانتري در كنار شش تا هشت اثر جديد نيز پنج‌شنبه 31 تيرماه با سخنراني جواد مجابي، سعيد معيري‌زاده و پرويز كلانتري در گالري «ساربان» افتتاح شد.

بخشي از اين آثار با عنوان «خط و ربط»، آثاري ميني‌ماليستي هستند و در آن‌ها فقط و فقط يك خط ساده روي بوم كاه‌گل رسم شده است. اين خط، طرحي ساده شده از يك چشم‌انداز ايراني بر خشت خام را نشان مي‌دهد.

بخشي ديگر از اين آثار، رنگ نگين فيروزه را كه لعاب كاشي‌هاي ايراني است، روي خشت خام توصيف مي‌كند. اين مجموعه نيز با عنوان «خشت و كاشي» معرفي شده است. آثار ديگري نيز در اين ميان هستند كه كلانتري در آن‌ها به ساختارشكني در نقاشي پرداخته‌ است و عمدتا كاه‌گلي هستند. يك نمونه از مجموعه «همراه با عشاير» نيز در اين نمايشگاه، نشانه‌اي از دوره‌اي ديگر از آثار كلانتري است. همچنين تعدادي از مجموعه «سقاخانه»، به همين منظور در ميان ديگر آثار وي به نمايش درآمده است.


گالري ساربان در خيابان دكتر بهشتي، خيابان صابونچي، كوچه مهماندوست، پلاك 8 واقع است و همه‌روزه جز ايام تعطيل از ساعت 16 تا 20 پذيراي بازديدكنندگان خواهد بود.


نمايشگاهي از آثار نقاشي «عبدالناصر فتي سلمان» هنرمند مسلمان فرانسوي با عنوان «بقايا و تازه‌ها» نيز از 26 تير در نگارخانه سينما آزادي برپاست و تا 25 مرداد به کار خود ادامه خواهد داد.

نگارخانه سينما آزادي در طبقه هشتم اين مجتمع فرهنگي و هنري، به نشاني خيابان شهيد بهشتي، نبش خيابان خالد اسلامبولي (وزرا) واقع است.


همچنين نمايشگاه مجسمه‌هاي شقايق عربي با عنوان «بوم‌هاي مچاله» نيز از روز جمعه اول مرداد ماه در نگارستان «آن» افتتاح شد. اين نمايشگاه تا روز سه‌شنبه 26 مرداد ماه ادامه دارد. علاقه‌مندان مي‌توانند يکشنبه تا چهارشنبه از ساعت 11 تا 20 از اين آثار ديدن كنند. همچنين نشست با هنرمند روز جمعه 15 مرداد ماه از ساعت 18 تا 20 در محل گالري به نشاني ونک، خيابان سئول، شماره 40 برپا خواهد شد.

نظر شما