چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۴۳
کد خبر: ۵۷۷۶۵
|
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۱ - ۰۹:۱۲
پيشخان کتاب محرم/3
کتاب «تأملي در نهضت عاشورا» رسول جعفريان با زير عنوان: معرفي کهن‌ترين و مهم‌ترين متون تاريخي مربوط به تاريخ عاشورا، در سال 1381 توسط انتشارات انصاريان در قم منتشر شد.

به گزارش خبرنگار شهر، در نخستين بخش اين کتاب 380 صفحه‌اي که در همان سال انتشار به چاپ سوم رسيد، نويسنده به معرفي کهن‌ترين و مهم‌ترين متون تاريخي مربوط به تاريخ عاشورا پرداخته‌ و مقتل‌‌هاي «ابومخنف»، «محمدبن سعد»، «بلاذري»، «دينوري» و «ابن عثم» را که پنج مقتل اصيل و منبع مقاتل ديگر است، بررسي و بازنگري کرده است.

رسول جعفريان که هم‌اکنون رياست کتابخانه مجلس شوراي اسلامي را عهده‌‌دار است، در بخش‌هاي ديگر اين کتاب به تاريخ طبري و تاريخ عاشورا پرداخته و معتقد است مهم‌ترين مقتل درج شده در تاريخ طبري، مطالبي است برگرفته از کتاب «مقتل‌الحسين» اثر «ابومخنف» که طبري آن را از طريق هشام‌بن محمد‌بن سائب کلبي روايت کرده و از خود مقتل هشام کلبي نيز بهره زيادي برده است.

در بخش ديگر فصل نخست، نويسنده به مقتل‌الحسين خوارزمي پرداخته که در دو جلد در هند به چاپ رسيده است و در پايان اين بخش نيز منابع داستاني، ادبي و روضه‌اي نهضت عاشورا واکاوي شده است.

فصل دوم کتاب «تأملي در نهضت عاشورا» با پرداخت به زمينه‌هاي قيام کربلا، وضعيت قريش و جناح‌هاي داخلي آن تا کربلا را تحليل کرده و در ادامه، نحوه‌هاي برخورد با دين اسلام پس از رحلت رسول‌الله(ص) مورد بررسي قرار گرفته است. جعفريان در اين بخش برداشت مصلحت‌جويانه، سودجويانه و ارادت‌مندانه از برخورد امام علي(ع) با کتاب و سنت را، سه نوع برداشت متفاوت از اسلام معرفي کرده است.

همچنين در اين بخش، نظام‌هاي سياسي از زمان رسول‌ خدا(ص) تا حکومت معاويه بررسي شده و نظام نبوي ولايي، نظام خلافت و نظام سلطنتي ـ خلافتي، سه نوع نظام سياسي است که در اين بخش معرفي و بررسي شده است.

تامل بر مباحثي چون برخورد اميرالمومنين و آل علي(ع) با مشکلات و دشواري‌ها، چگونگي عقايد عامه مردم در مناطق مختلف، راه‌هاي منحرف کردن عامه مردم توسط امويان، گزارش تاريخي رويداد کربلا، اربعين امام حسين(ع)، حکمت شهادت امام حسين(ع)، آثار نهضت امام حسين(ع) و چگونگي امر تحريف دين در اين دوره، از ديگر بخش‌هاي فصل دوم اين کتاب است.

همچنين ارزيابي «کامل الزيارات ابن قولويه»، بررسي ابعاد شعاري و شکلي نهضت امام حسين(ع)، بررسي تاريخي عزاداري اهل سنت براي امام حسين(ع)، تحريفات عاشورا و بررسي روضةالشهداء ملاحسين کاشفي از ديگر بخش‌هاي اين کتاب است.

کتاب «تأملي در نهضت عاشورا» نوشته رسول جعفريان توسط نشر علم در 380 صفحه با شمارگان 2200 نسخه و قيمت 1200 تومان در سال 81 منتشر شده است.

نظر شما