پنجشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۹
ساعت : ۰۳:۱۰
کد خبر: ۷۹۸۷۷
|
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۳
«مسعود آب پرور» کارگردان مجموعه تلویزیونی «زخم» در نشست نقد و بررسی سکانس گفت: سریال زخم پلیسی صرف نیست بلکه به ژانر ملودرام اجتماعی تعلق دارد که به زخم‌ها و دردهای اجتماعی می‌پردازد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، نشست نقد و بررسی مجموعه تلویزیونی «زخم» در قالب شصت و هفتمین برنامه خانه فیلم فرهنگسرای فردوس شب گذشته دوشنبه 28 مهر با حضور مسعود آب پرور(کارگردان)، محسن علی اکبری(تهیه کننده)، فقیهه سلطانی (بازیگر) به همراه محمدرضا لطفي مجري و منتقد برگزار شد.

مسعود آب پرور کارگردان مجموعه تلویزیونی زخم در ابتدای نشست اظهار داشت: بیش از این که خودم این کار را انتخاب کرده باشم، کار بود که من را انتخاب کرد، فیلم نامه سریال زخم از 2 سال گذشته نوشته شده بود و با اصلاحات مورد نظر ما آماده برای ساخت شد.

وی افزود: در این مجموعه تلویزیونی شاید پلیس حضور داشته باشد و گاهی نقش موثری در داستان ایفا کند، اما پلیسی صرف نیست. زخم، یک ملودرام اجتماعی است که به زخم‌ها و دردهای اجتماعی می‌پردازد.

کارگردان سریال هوش سیاه ادامه داد: گرایش من کاری مثل «هوش سیاه» است، این سریال ضمن بهره مندی بسیار از حمایت پلیس ولی سفارشی نبود و با فکر، ایده و طراحی خودم پیش رفت و بعد هنگام پخش هم خیلی مورد توجه پلیس قرار گرفت.

در انتخاب بازیگر کلیشه گریزم

وی در زمینه انتخاب بازیگران این مجموعه تلویزیونی گفت: در انتخاب بازیگر کلیشه گریز هستم و در انتخابم بازیگرانی که تا کنون نقش پلیس، دزد و ... را بازی کرده اند کنار می گذارم؛ در هوش سیاه هم به دنبال بازیگری بودم که علاوه بر برخورداری از شرایط فیزیکی مناسب تا کنون این نقش پلیس را بازی نکرده باشد.

 

محمدرضا لطفی مجری و منتقد در بخشی از این نشست به اشاره به محدودیت های موجود برای نشان دادن عین واقعیت در تلویزیون،  به طرح سوالی مبنی بر این که با این وجود چطور می توان مخاطب جذب کرد، پرداخت که آب پرور در پاسخ گفت: اگر واقعیت جذابیت داشت نمایش پدید نمی آمد در واقع هیچ وقت واقعیت جاری پیرامون ما به اندازه نمایش جذابیت ندارد. یک مجسمه ساز وقتی تخته سنگی را می بیند پیکره ای که قصد تراشیدن آن را دارد مشاهده می کند اگر ما تخته سنگ را به مثابه واقعیت بگیریم در واقع زواید و اضافات را دور می ریزیم تا آن پیکره را آزاد کنیم؛ همچنین زمانی که می خواهیم قصه های واقعی و یا اجتماعی را تعریف کنیم بخش های اضافه را حذف و تنها به قسمت هایی که از جذابیت بالایی برخوردار هستند می پردازیم.                                                                      

در ادامه آب پرور با اشاره به تعجیل در ساخت سریال های مناسبتی گفت: نوع برنامه ریزی و مدیریت رسانه از نحوه برخورد با قصه ها، شورا، تزریق مالی و ... به گونه ای است که اصولا دقیقه نودی خواهد شد. این شیوه کار را با توجه به این هزینه هایی که می شود نمی پسندم چرا که کیفیت کار کاهش می یابد.

وی با اعتقاد بر این که باید برای چشم تماشاگر و فرصتی که به تماشای سریال اختصاص می دهد و هم برای سلیقه او احترام قائل بود، گفت: در این حوزه ما با روح و فکر انسان ها سر و کار داریم و مسئول آن هستیم بنابراین باید دست کم حواسمان باشد به آن صدمه نزنیم. متاسفانه گاهی این اتفاق نمی افتد و تصاویر می توانند مثل کابوس به تماشاگر آسیب بزنند اما من به شخصه همیشه تلاش می کنم تا همه این جوانب را در نظر بگیرم و برای کارم چارچوبی تعریف کنم.

آب پرور با اشاره به این که در سریال زخم ما کاملا براساس نظر سفارش‌دهنده کار کردیم، اظهار داشت: سریال زخم به سفارش پلیس ساخته شد و آنها ‌خواستند در این سریال تعدادی مولفه‌های آموزشی به شهروندان گفته شود. بنابراین ما هم سعی کردیم در چارچوب آموزش‌ حرکت کنیم. این در حالی است که اگر این مساله کاملا به خودم واگذار می‌شد و بحث آموزش آن هم به‌عهده خودم بود، سعی می‌کردم آموزش را در بسته‌های جذاب‌تری قرار دادم، اما روش من مورد تائید و استقبال سفارش‌دهنده قرار نگرفت.

وی با اشاره به دو سریال زخم و رهایی که به مناسبت هفته نیروی انتظامی پخش می شود، گفت: هر دو سریال با مشارکت ناجی هنر ساخته شدند و در جذب مخاطب موفق بوده‌اند. البته سریال زخم بیشتر به بخش تدبیر و مشاوره در نیروی انتظامی می‌پردازد. تاکید ما بیشتر روی پلیس پیشگیری و گفت‌وگو با موضوع معضلات و مشکلات اجتماعی است که از زاویه‌ دیگر مسائل موجود در نیروی پلیس را به تصویر کشیده و سعی در حل و فصل آن دارد اما رویکرد سریال رهایی به بخش سخت‌افزاری نیروی انتظامی است.

کارگردان مجموعه تلویزیونی زخم گفت: این سریال به معرفی یک قشر از جامعه پلیس‌ها می‌پردازد که با عنوان مشاوره در کلانتری‌ها فعالیت می‌کنند، آمار در سال 92 نشان داده است این مشاوران به شکل رایگان، در سخت‌ترین شرایط و بدون کوچکترین هزینه، 70 درصد از پرونده‌ها را در همان کلانتری حل کرده‌اند که به دادگاه نرسیده است.

وی با بیان این که بعد از 14 ماه بیکاری این کار را پذیرفتم و بسیار آن را دوست دارم، گفت: دلم نمی‌خواهد فیلمساز ژانر خاصی باشم و در یک ژانر بخصوص باقی بمانم. دوست دارم گونه‌های مختلف را در فیلمسازی تجربه کنم. علاقه‌مندم روی موضوعات متنوع و هیجان‌انگیز کار کنم و این فرصت را در اختیار داشته باشم تا بتوانم با آثار متنوع، سلیقه مخاطبان مختلف را راضی کرده و آنها را همراه خود کنم.

«زخم» بازگوکننده معضلات اجتماعی است

در بخش دیگری از این نشست محسن علی اکبری تهیه کننده مجموعه تلویزیونی زخم با بیان این که قصه این مجموعه که به نوعی بازگوکننده معضلات اجتماعی است، من را جذب کرد، اظهار داشت: یکی از نقاط قوت فیلم نامه این بود که در هر 2 یا 3 قسمت قصه ای آغاز و به پایان می رسید و با طرح هر مشکل و معضل اجتماعی راهکار آن نیز ارائه می شد. بعضا در برخی از مجموعه های تلویزیونی به ویژه سریال های ماه مبارک رمضان مخاطب ملزم به تماشای تلویزیون طی یک ماه است، به عقیده من این نوع سریال سازی کار خوبی نیست چرا که اگر مخاطب بخواهد تنها چند شب تلویزیون تماشا کند بتواند شاهد آغاز تا پایان سریال باشد.

وی افزود: اواخر بهمن سال ۱۳۹۲ از سوی معاونت اجتماعی نیروی انتظامی فیلم نامه‌ای به نام «سوداگر» به نویسندگی «سعید رحمانی» به من پیشنهاد شد و با خواندن فیلم نامه متوجه شدم در این قصه به دغدغه ها و نگرانی های موجود در جامعه پرداخته شده و آن را بهترین زمان برای انجام رسالت اصلی خود دانستم. باتوجه به تجربیات «مسعود آب پرور» و ساخت سریال‌های موفق «هوش سیاه ۱و۲» با کارگردانی وی موافقت شد و ساخت این سریال از اسفندماه کلید خورد. 

در بخشی دیگر از این نشست فقیهه سلطانی بازیگر نقش نرگس در سریال زخم گفت: با خواندن فیلم نامه متوجه شدم که این حرف بسیاری برای گفتن دارد، پذیرفتن نقش مادر یک پسر 13 ساله برای من که تجربه مادری ندارم سخت بود ولی من کارهای سخت را دوست دارم. بازی در این مجموعه برای من تجربه خوبی بود و زمانی که نتیجه کار را دیدم 50 درصد از تصور خودم بالاتر بود.

در پایان این مراسم با اهدای لوح تقدیر و هدایا از عوامل مجموعه تلویزیونی تقدیر شد.

سلسله نشست های نقد و بررسی فیلم «سکانس» هر دو هفته یکبار (دوشنبه ها) ساعت 17 در فرهنگسرای فردوس واقع در فلکه دوم صادقیه، بلوار فردوس، بعد از چهارراه مخابرات برگزار می شود.
نظر شما