شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۱۹
کد خبر: ۸۶۰۶۲
|
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۹
مهرداد مهرابی کارگردان نمایش «بیرق ماندگار» که به مناسبت ایام فاطمیه در فرهنگسرای خاوران روی صحنه می‌رود درباره انگیزه‌اش از ساخت این نمایش و داستان آن می گوید.
نمایشی در سوگ اُمِ‌اَبیها و به یاد مادرمبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، نمایش آیینی «بیرق ماندگار» کاری از مهرداد مهرابی نوشته دکتر حمید حرا از ۱۳ اسفند به مناسبت ایام فاطمیه در فرهنگسرای خاوران روی صحنه می‌رود.

کارگردان این نمایش که قریب به ۱۸ سال است آثار نمایشی متعددی در حوزه تئا‌تر آیینی و مذهبی تولید کرده، امسال به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران اثری در سوگ حضرت زهرا (ع) تولید کرده است. مهرابی درباره ساختار داستانی این اثر می‌گوید: نمایش «بیرق ماندگار» از یک بن‌مایه مستند تشکیل شده و بر اساس یک داستان واقعی است. البته ما با تلفیق چند متد نمایشی، آن را به اثری کاملا نمایشی تبدیل کردیم. 

وی درباره خلاصه داستان این نمایش گفت: داستان درباره پسر یکی از شناخته شده‌ترین پیر غلامان اهل بیت (ع) است که پس از مرگ پدرش برای ارثی که پدرش برایش گذاشته به ایران می‌آید. لحظه‌ای به در خانه می‌رسد که اهالی محل برای ایام فاطمیه مشغول بستن سیاهی‌ها به در و دیوار خانه‌شان هستند. پسر مانعشان می‌شود نه اینکه لامذهب شده باشد اما عقیده دارد این پول و انرژی را می‌توان برای کارهای خیر دیگری صرف کرد و در ادامه اتفاقاتی برای او می‌افتد که به چرایی و مفهوم عزاداری پی می‌برد. 

وی افزود: مهم‌ترین نکته‌ای که این نمایش را از دیگر نمایش‌های آیینی مجزا می‌کند این است که در آن مخاطب با سوال‌هایی مواجه می‌شود که این روز‌ها از زبان بسیاری از جوانان حتی جوانان مذهبی شنیده می‌شود. البته ما در این نمایش قصد نداریم تا پاسخی به این پرسش‌ها بدهیم بلکه تنها با نمایش تجربه‌ای که شخصیت اصلی نمایش ما آن را لمس می‌کند سعی داریم تا اندکی درباره چرایی ماجرا صحبت کنیم. 

کارگردان «بیرق ماندگار» درباره انگیزه‌اش از ساخت این نمایش گفت: زمانی که ساخت این اثر به من پیشنهاد شد به دلیل مشکلاتی که نمایشنامه داشت و فرصت کوتاهی که تا فاطمیه مانده بود، چندان رغبتی به انجام این کار نداشتم. البته مشکلات نمایشنامه با بازنویسی تا حد زیادی مرتفع شد تا اینکه نزدیک به یک ماه پیش مادرم را از دست دادم. عشق به اهل بیت (ع) را من از او آموخته بودم، این شد که کارگردانی این اثر را قبول کردم و «بیرق ماندگار» را در سوگ اُمِ‌اَبیها و به یاد مادرم ساختم. کاری که باعث شد درد فراق او را راحت‌تر تحمل کنم. 

حمیدرضا یعقوبیان، مهدی پازوکی، احسان عباسی، محمد رخشنده‌پی، مسعود براهیمی، عباس علیرضا، امین حسینی، مهرداد جعفری، فرشته پیرعلی، اکبر یزدانی، مصطفی عربی، عباس خداوردیان، یوسف غلامی و علی محمد بازیگران این نمایش هستند. ابراهیم جهانگیری، حمیدرضا جهانگیری، زهرا هادیان، حمید مهدیان، زینب کریمی، نازنین حاتمی، آذین قدرتی، شادی تجویدی، ژیلا فیروز، تارا قنبرزاده، حسین امین‌الرعایا‌جزئی و لیلا نجفی گروه حرکت فرم «بیرق ماندگار» را تشکیل می‌دهند و همتا قریشی و غلامرضا قریشی گریم و هاله گل نبی انتخاب لباس این اثر را بر عهده داشته‌اند. 

نمایش آیینی «بیرق ماندگار» به کارگردانی مهرداد مهرابی نوشته دکتر حمید حرا  در فرهنگسرای خاوران روی صحنه می‌رود. علاقه‌مندان برای تماشای نمایش«بیرق ماندگار» می‌توانند تا ۲۳ اسفند، ساعت ۱۸:۳۰ به فرهنگسرای خاوران واقع در خیابان خاوران، سه‌راه هاشم‌آباد مراجعه کنند.
نظر شما