دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۰:۳۶
کد خبر: ۸۶۳۴۵
|
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۲
مراسم اختتامیه جشنواره ملی فیلم کوتاه سما (سینمای مرتضی آوینی) ۲۶ فروردین در فرهنگسرای اندیشه با معرفی برگزیدگان و تجلیل از علی نصیریان به کار خود پایان داد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ اختتامیه دومین جشنواره فیلم کوتاه سما با حضور علی نصیریان، داریوش مؤدبیان، محمد احسانی، بهرام عظیمی، محسن مؤمنی شریف، نصرالله تابش، محمدحسین مهدویان، سیدمحمود رضوی و امیریل ارجمند در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد. اجرای این مراسم را علی ضیا و محمد سلوکی بر عهده داشتند. 
 
سجاد نوروزی مدیر فرهنگی هنری منطقه ۷ و رییس فرهنگسرای اندیشه ضمن خوش‌آمدگویی به میهمانان گفت: خیلی خوشحالم که این افتخار نصیب ما شد که برای دومین سال متوالی میزبان مخاطبان این جشنواره هستیم. اینکه یک رخداد هنری بدون حمایت‌ها آن‌چنانی از نهادهای مختلف به دومین سال برگزاری خود برسد، برای اهالی فرهنگ نوید یک اتفاق نو را می‌دهد. 
 
وی افزود: شهید سیاح طاهری کسی که فهم صحیح از فرهنگ و کار فرهنگی را معنا کرد، منشأ حرکات بزرگی شد و در ‌‌نهایت به دست شقی‌ترین مردمان به شهادت رسید و بزرگ مرد سینمای ایران استاد علی نصیریان که حرکت‌های فرهنگی انسان ساز او در خاطر همه ما می‌ماند و خواهد ماند. امیدوارم این تقدیر‌ها ادای دین کوچکی باشد برای سال‌ها تلاش این عزیزان. 
 
نوروزی در پایان بیان کرد: امیدوارم تأثیرات این مراسم و این جشنواره را در چند سال آینده شاهد باشیم. امیدواریم مسئولین به اهمیت تأثیر کارهایی مهم مثل برگزاری این جشنواره‌ها واقف باشند و ان‌شاءالله که این درک در همه ما به وجود آید تا بتوانیم حرکاتی مؤثر را ادامه دهیم و برگزاری این جشنواره شروع جشنواره‌های بزرگ‌تر را نوید دهد. 

رونمایی از کتاب «قصه‌های دور همی» 
مجتبی امینی دبیر جشنواره فیلم کوتاه سما در ادامه این مراسم گفت: در همه جشنواره‌ها عرفی رعایت می‌شود که یک سخنران، سخنرانی می‌کند و از افرادی که در آن جشنواره فعالیت داشته‌اند تشکر می‌کند اما من در اینجا فقط می‌خواهم از زحمات نیروهای جوانی که در این دوره از جشنواره مرا همراهی کردند تشکر ویژه‌ای داشته باشم و امیدوارم نتایج مورد رضایت شهید مرتضی آوینی باشد. 
  
وی ادامه داد: مدتی است که تعدادی از علاقه‌مندان به نگارش فیلم‌نامه کتابی را با عنوان قصه‌های دور همی در مؤسسه شهید آوینی نوشته‌اند و قرار بود در مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم کوتاه سما از آن رونمایی شود اما به این دلیل که مراسم افتتاحیه را در کنار مزار شهید آوینی برگزار کردیم فرصتی پیش نیامد تا از این کتاب رونمایی کنیم و قصد داریم در مراسم اختتامیه این کتاب را رونمایی کنیم. 
 
محسن جسور مدیر خانه فیلم‌نامه موسسه فیلم آوینی گفت: مجموعه داستان قصه‌های دورهمی ماحصل زحمت ۳۶ نفر از علاقه‌مندان به فیلم‌نامه‌نویسی است که از میان ۹۰ داستان کوتاه ۴۳ داستان به نگارش درآمده است و امیدواریم این مجموعه داستانی مورد پسند اهالی فرهنگ و هنر قرار گیرد. 
 
تجلیل از همسر شهید «سیاح طاهری» 
 
مراسم تجلیل از شهید سعید سیاح طاهری با حضور محمدعلی باشه آهنگر، و محسن مؤمنی شریف برگزار شد. 
مؤمنی شریف رئیس حوزه هنری درباره این شهید گفت: من مدت ۷ سال است که افتخار آشنایی با شهید طاهری را داشتم. ایشان در زمان جنگ فرمانده بودند و در‌‌ همان سال‌ها یکی از چشم‌های خود را از دست دادند و بعد از جنگ نیز به مناطق محروم رفته و در آن‌ها کار کردند. تقریباً حدود ۹ جشنواره برای دانش‌آموزان مناطق محروم با حضور ایشان برگزار شد و کتاب‌های مربوط به حوزه دفاع مقدس را به زندانیان اهدا می‌کردند. در ادامه همین فعالیت‌های ایشان ما شاهد تحول و تأثیرگذاری این کتاب‌ها در زندانیان بودیم. امیدوارم خداوند روح ایشان را از ما راضی کند و ما پیرو راه‌شان باشیم. افرادی چون پرویز پرستویی و حبیب احمدزاده دو عزیزی بودند که همیشه با شهید طاهری همراه بودند. 
 
محمدعلی باشه آهنگر کارگردان نام آشنای سینمای ایران نیز درباره این شهید والا مقام گفت: آن طور که در ذهنم است شهید طاهری هیچ‌گاه در جنگ‌ها منتظر چیزی نمی‌ماند و خود جان‌فشانی‌هایی در لحظه انجام می‌داد که بتواند مقابل عراقی‌ها بایستد. ایشان بعد از جنگ نیز منتظر نماند و خود وارد عرصه شهادت شد. 
 
تقدیر از بزرگ آقای سینمای ایران «علی نصیریان» 
 
مراسم تجلیل از هنرمند بزرگ سینمای ایران «علی نصیریان» با حضور داریوش مودبیان و پرویز شیخ طادی برگزار شد. 
مؤدبیان درباره نصیریان گفت: شاگردان استاد نصیریان که خیل بی‌شماری از هنرمندان امروز این سرزمین را تشکیل می‌دهند هر روز و هر شب به خاطر سال‌های سال آموختن هنر و ادب از او شکرگزار هستند. من شاگرد کوچک نصیریان هستم و همیشه بابت لطف‌هایی که او به من داشته و دارد سپاسگزار او هستم.
 
وی در پایان گفت: امیدوارم توانسته باشم اندکی از این استاد بزرگ آموخته باشم و آرزو می‌کنم سال‌های سال سایه او بر سر هنر این مرز و بوم باشد و همچنان سلامت و استوار و بر قرار باشند و ما نیز بتوانیم در کنارشان باشیم. 
 
پرویز شیخ طادی کارگردان نام آشنای سینما و تلویزیون در ابتدای سخنانش گفت: سال‌های دور من نمایشی را دیدم به نام سوزنبان که تنها دو پرسوناژ داشت. آن روز‌ها محو بازی آن دو بازیگر بودم و هرگز تصور نمی‌کردم روزی آن‌ها را از نزدیک ببینم؛ داریوش مؤدبیان و علی نصیریان بازیگران این نمایش بودند. 
 
وی افزود: تصور همکار شدن با استاد نصیریان رؤیای شیرین من بود که در بعید‌ترین زمان ممکن به دستم آمد. شکارچی شنبه که نوشته شد به بازیگران مختلفی برای نقش اصلی آن وارد بحث شدیم. به همه آن‌ها پیش از خواندن فیلمنامه می‌گفتم که اگر خویشاوندی در خارج از ایران دارند و یا اهل رفت و آمد و سفرهای خارجی هستند، ممکن است بازی در این فیلم برایشان دردسر به وجود آورد. اتفاقی که باعث شد بسیاری از بازیگران فیلمنامه را نخوانده رد کنند. 
 
شیخ‌طادی اضافه کرد: پیش‌تولید به پایان رسیده بود و کسی بازی در این نقش را به دلیل دردسر‌هایش نمی‌پذیرفت. من گریم شدم و بنا شد تا خودم این نقش را بازی کنم اما کار به دلیل همه پیچیدگی‌هایی که داشت از من بر نمی‌آمد، آن روز بود که به خودم جرئت دادم از علی نصیریان برای بازی در این فیلم دعوت کنم، به او هم از دردسرهای بازی در این نقش گفتم و او با لبخند فیلمنامه را پذیرفت، خواند و موافقت خود را برای بازی اعلام کرد. 
 
وی در پایان گفت: علی نصیریان بزرگ مردی است که انسانیت و اصول انسانی برایش از هر عافیت‌طلبی ارجحیت دارد و من از بازی او در مقابل دوربینم چیزهای فراوانی آموختم. 
 
استاد نصیریان، بازیگر سینما و تلویزیون نیز با ابراز خوشحالی از شرکت در این مراسم به ماجرای قبول نقش خود در فیلم شکارچی شنبه اشاره کرد و گفت: این فیلم دارای تحقیقات خوب، دیالوگ و مستندات کافی بود و مجذوب آن شدم و در ‌‌نهایت نقش را قبول کردم. 
  
علی نصیریان با تاکید بر اینکه مسائل مهم‌تری از مسائل مادی در کار بازیگری وجود دارد به جشنواره سما اشاره کرد و افزود: هر دوره‌ای استعدادهای خودش را دارد و برای همه جوانان فعال در این جشنواره آرزوی موفقیت دارم. 
وی ادامه داد: تئا‌تر و سینمای ایران متکی به افراد و نه دولت‌هاست. 
نصیریان با بیان اینکه خلاقیت حرف اصلی را در سینما می‌زند گفت: گوهری را که خدا در نهادتان قرار داده است متبلور کنید. 
وی در بخش دیگری از سخنانش بر نقش مردم در سینما اشاره و تاکید کرد: معیار در سینما مردم هستند. 

برگزیدگان جشنواره فیلم سما: 
جایزه بهترین فیلمنامه جشنواره ملی سما با تقدیر از رامین کردرستمی، آرش پیله‌وری، سیدمرتضی سبزقبا و علی می‌نایی؛ دیپلم افتخار و جایزه سوم بخش فیلمنامه به نازنین فرخ‌لو و گیتی باقری تعلق گرفت. پرستوی زرین که به عنوان نشان برگزیدگان جشنواره فیلم سما معرفی شد در این بخش به محمد منصوبی اهدا شد. 
 
دیپلم افتخار بهترین فیلم مستند نسل نو به محسن نجفی مهری اهدا شد و پرستوی زرین در این بخش هیچ‌کس تعلق نگرفت. 
در بخش نسل نو دیپلم افتخار بهترین تحقیق و پژوهش فیلم کوتاه مستند به کمیل سهیلی و فاطمه داودی اهدا شد و همچنین دیپلم افتخار بهترین کارگردانی به محمدعلی شعبانی تعلق گرفت. 
پرستوی زرین بهترین کارگردانی در بخش ملی مستند به رضا فره‌مند و محمد چناری اهدا شد. همچنین پرستوی زرین دیگری در بخش تحقیق و پژوهش بخش ملی مستند به علیرضا دهقان تعلق گرفت. 
دیپلم افتخار بهترین فیلم بخش مستند ملی به ماریا ماوچی تعلق گرفت. همچنین پرستوی زرین بهترین فیلم بخش مستند به مهدی مطهر و فاطمه نیک‌نژاد برای فیلم (۳ سال و ۳ روز) رسید. 
دیپلم افتخار بهترین کارگردانی بخش پویانمایی به حسین محمدیان و پرستوی زرین به ندا سادات می‌رمحمدی اهدا شد. 
دیپلم افتخار بهترین فیلم‌نامه در بخش ملی پویانمایی به فرهاد نجفی‌فرد و پرستوی زرین به محمدرضا خردمندان اهدا شد. 
دیپلم افتخار بهترین کارگردانی بخش ملی پویانمایی به امید خلیل‌زاده و پرستوی زرین بهترین کارگردانی به بهرام عظیمی تعلق گرفت. 
دیپلم افتخار بهترین فیلم در بخش ملی پویانمایی به امیرهوشنگ معین و پرستوی زرین بهترین فیلم به محمدرضا شفاه اهدا شد. 
بخش عروج از منا با حضور همسر شهید رکن‌آبادی و سعید اوحدی رییس سازمان خج و زیارت برگزار شد: فیلم‌نامه عروج از منا به نازنین فرخ‌لو تعلق گرفت همچنین دیپلم افتخار بخش فیلم‌نامه و جایزه دوم به نسیم حسنی و پرستوی زرین این بخش به محبوبه نوروزی اهدا شد. 
دیپلم افتخار بهترین تحقیق و پژوهش این بخش به ناصر نادری برای فیلم آقای سفیر اهدا شد و پرستوی زرین بهترین تحقیق و پژوهش به محمدابراهیم حمیدیان برای عروج بی‌خروج تعلق گرفت. همچنین دیپلم افتخار بهترین کارگردانی به احمد کاوه برای بن‌بست ۲۰۴، پرستوی بهترین کارگردانی به فرود عوض‌پور برای تنگی نفس و بهترین فیلم به رسول آذرسرا برای به دنبال برادرم رضا تعلق گرفت و در این بخش دیپلم افتخار بهترین فیلم به احمد کاوه برای بن‌بست ۲۰۴ رسید. در بخش بهترین فیلم عروج از منا پرستوی زرین به هیچ اثری تعلق نگرفت. 
 
در بخش ملی داستانی عروج از منا دیپلم افتخار به سعید نجاتی برای سُراهی، دیپلم افتخار بهترین کارگردانی به مجتبی قاسمی برای کاسپو، پرستوی زرین در بخش بهترین فیلم‌نامه به محمد داودی برای مات تعلق گرفت. همچنین پرستوی زرین بهترین کارگردانی بخش ملی داستانی عروج از منا به محمد داودی، دیپلم افتخار بهترین فیلم به جلال صاحب‌پناه و پرستوی زرین بهترین فیلم در بخش ملی داستانی به سعید نجاتی و انجمن سینمای جوانان ایران برای سُراهی تعلق گرفت. 
دیپلم افتخار بهترین کارگردانی نسل نو فیلم کوتاه داستانی به پدرام پورامیری و حسین پورامیری برای سکوت کن اهدا شد و در بخش کارگردانی پرستوی زرین بهترین کارگردانی نسل نو به امیر مهندسیان برای مرخصی آخر تعلق گرفت. همچنین پرستوی زرین بهترین فیلم در بخش نگاه نوی داستانی به پریسا احمدی برای سکوت کن اهدا شد. 
پایان‌بخش این مراسم نیز اهدای جایزه ویژه هیئت داوران برای بهترین کارگردانی بود که علی دهکاری برای فیلم هوادار آن را تصاحب کرد. جایزه ویژه هیئت‌داوران برای بهترین دستاورد هنری نیز به مرتضی هدایتی به خاطر فیلم‌برداری فیلم بیماری رسید.
نظر شما