جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۵۹
کد خبر: ۹۰۶۷۸
|
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۸
یکی از هنرمندان نمایشگاه «منظره»‌که تا ۱‍۴ دی ماه در نگارخانه لاله دایر است،‌ درباره آثار خود در این نمایشگاه و نوآوری در پرداخت طراحی از طبیعت سخن گفت.
یعقوب عمامه پیچ: در نقاشی منظره هم می‌توان نوآوری کردبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ نمایشگاه «منظره» با ۳۱ اثر نقاشی از یعقوب عمامه پیچ، وجیهه فکور، فریبا سلطانی، مسعود اصلانی، امیر کریمیان و سجاد محمودی در نگارخانه لاله برپا است. 

برای هر یک از هنرمندان، حضور در طبیعت فرصتی بوده برای دیدن دوباره آن، با چشمی که خود را همچنان نیازمند درک ارزش‌های تجسمی هنر نقاشی می‌داند.

یعقوب عمامه پیچ هنرمند نقاش و مدرس هنر که ۷ اثر از او در این نمایشگاه به نمایش در آمده، در خصوص این نمایشگاه گفت: تقریباً سه سال است نقاشی از طبیعت را به عنوان استراحت و تمدد فکری دنبال می‌کنم. آثاری که در نمایشگاه می‌بینید، نمونه‌هایی از تعداد کارهای بسیار زیادی است که در فصل‌های مختلف شکل گرفته‌اند. منظره انگار ناخواسته خودش را به من تحمیل کرد اما در نهایت توفیری نمی‌کند و هنرمند روی ایده‌های مختلفی کار می‌کند. در این سال‌ها با منظره برخوردهای مختلفی داشته‌ام؛ هم عکاسی کرده‌ام و هم کارهای کلاژ و نقاشی. حتی تجربه‌هایی داشته‌ام که ترکیبی از متریال های نامتجانس است.
 
وی افزود: دریافت‌هایی که از فضا و محیط در هنگام نقاشی می‌گیرم در این کارها خیلی نقش دارد و عمداً می‌خواهم این دریافت‌ها در کارهایم بروز داشته باشند. البته در کارهایم بعضی وقت‌ها دخالت رنگ جنبه شخصی‌تر پیدا کرده و بعضی از نقاشی‌های منظره هم به سمت آبستره و ساده شدن رفته در عین حال که به هنگام حضور در طبیعت به وجود آمده‌اند. با این حال خودم خیلی دوست دارم در عین حال که دخالت می‌کنم و از موضوع فاصله می‌گیرم و می‌خواهم فضا را شخصی کنم، مشخصات و سندیت فضاها هم در کارها نمود پیدا کند.

این هنرمند عرصه هنرهای تجسمی درباره قضاوت‌های نادرست و ناآگاهانه درباره ژانرهای مختلف نقاشی بیان کرد: قرار نیست همه یک شکل باشند و به سمت همان مدرن بودن که به نوعی مد شده بروند. در چنین فضایی جوان‌هایی که به سمت تجربه هنر می‌روند هم به شک می افتند که کارشان درست است یانه. چون می‌بینند که در دور و اطرافشان هنرمندان دیگر برای فروش بیشتر و پولدار شدن و به اصطلاح موفق بودن، جور دیگری  کار می‌کنند. در مسیر به وجود آمدن کارهای این نمایشگاه هنرجویان هم متوجه شدند که باید قدم به قدم پیش رفت. چه کسی گفته که دوره منظره کشیدن گذشته است؟ اگر می‌خواهی فضای نقاشی‌ات را عوض کنی و فاصله بگیری و تجریدی کار کنی، در منظره هم می‌توانی. چنین فضا و جریان‌هایی جوان‌ها را دچار سردرگمی می‌کند.

این نمایشگاه  تا ۱۴ دی، روزهای عادی از ساعت ۹ تا ۱۳ و ۱۴ ادامه خواهد داشت.

 نگارخانه لاله در خیابان دکتر فاطمی، ضلع شمالی پارک لاله، جنب هتل لاله قرار دارد.
نظر شما