سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۳۶
کد خبر: ۹۵۷۰۰
|
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۰
دومین نشست بین‌المللی جوانان و صلح شهری، با حضور رییس سازمان فرهنگی هنری، نایب رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران، رییس خانه شهریاران جوان، نمایندگانی از یونسکو، UnHabitat، OIC youth capital، موسسه خیریه امام علی(ع) و جمعی از جوانان در سالن کنفرانس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، دومین نشست بین‌المللی جوانان و صلح شهری به همت خانه شهرياران جوان و با همكاری كميسيون ملی يونسكو – ايران، دفتر منطقه‌ای يونسكو در تهران، دفتر برنامه اسكان بشر سازمان ملل، صندوق بين‌المللی كودكان سازمان ملل و بنياد ملي نخبگان صبح امروز ۲۷ آذر در سالن كنفرانس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، برگزار شد.
 
محمد ابویی، مديرعامل خانه شهرياران جوان، درباره اهداف این نشست گفت: تبادل تجربیات بین صاحب‌نظران عرصه جوانان، بهره‌گیری از طرح‌ها و مدل‌های اجرا شده در سایر کشورها، آموزش و تربیت نیروی جوان و نیز جلب مشارکت جوانان در ایجاد صلح شهری از جمله اهداف ما از برگزاری این نشست است. در بطن مفهوم صلح شهری، آرمانی دست‌یافتنی با همکاری تمامی اقشار جامعه و نیز استفاده از توان و نیروی جوانان است که کاهش آسیب‌های اجتماعی و نیز ارتقای امنیت اجتماعی شهر را به ارمغان خواهد آورد.

فرهنگ‌سازی بهترین راه برای کاهش آسیب‌هاست / صلح یک فرآیند است نه یک وضعیت

وی درباره عوامل موثر بر صلح شهری گفت: مهم‌ترین عامل در برقراری صلح شهری، صلح فردی است. جوان باید در ابتدا با خودش در صلح باشد، درباره مسئولیت‌هایی که او بر جامعه و جامعه بر او دارد آگاه باشد. صلح اجتماعی، صلح با محیط زیست، صلح نظامی و صلح سیاسی از دیگر عواملی است که صلح شهری را شامل می‌شود که منجر به وجود آمدن شهری امن با حداقل آسیب می‌شود.

شهریاران جوان بستری برای تصمیم‌سازی است
محمود صلاحی، رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با تاکید بر اینکه نظر جوانان برای مدیران فرصت است تصریح کرد: هیچ دوره‌ای در ایران به پر مغز بودن جوانان فعلی نمی‌رسد و در حال حاضر کشور از جوانان تحصیلکرده و توانمند بهره می‌برد.

وی با اشاره به نقش جوانان در هشت سال دفاع مقدس افزود: به جز دفاع مقدس در ۳۰۰ سال گذشته جنگ‌های کشور همه با شکست مواجه شده است. جنگ تحمیلی با جوانان پیشرفت و با رشادت‌های آن‌ها در جنگ پیروز شدیم و هیچ بخشی از ایران جدا نشد. همچنین تجربه حضور جوانان در دوران سازندگی و فرهنگی را داشته‌ایم.
 
رییس سازمان فرهنگی هنری با اشاره به عنوان این نشست گفت: برای صلح شهری باید مفهوم جدیدی تعریف شود. عنوان جوانان و صلح شهری خیلی به ذهن مفهوم ویژه‌ای را متبادر نمی‌کند.

فرهنگ‌سازی بهترین راه برای کاهش آسیب‌هاست / صلح یک فرآیند است نه یک وضعیت

صلاحی با اشاره به اهمیت تصمیم‌سازی گفت: نهاد شهریاران جوان بستری برای حضور جوانان برای تصمیم‌سازی پیش از تصمیم‌گیری است و این نهاد می‌تواند با تشکیل اتاق فکر برای جوانان به مدیریت شهری کمک کند.

رییس سازمان فرهنگی هنری با اشاره به تراکم بالای جمعیت در تهران این موضوع را عامل شکل‌گیری خشونت و اصطکاک‌ بین شهروندان برشمرد و افزود: با معکوس کردن کوچ جمعیت در درازمدت می‌توانیم مشکلات شهر تهران را کاهش دهیم.

فرهنگ‌سازی بهترین راه برای کاهش آسیب‌های تهران است
 
وی فرهنگ‌سازی را بهترین، کم‌هزینه‌ترین و سریع‌ترین راه برای کاهش آسیب‌های شهر تهران دانست و گفت: با حضور جوانان می‌توانیم کارگروه‌هایی داشته باشیم و جوانان با طرح مطالباتشان می‌توانند آسیب‌‌های شهری را کاهش دهند. البته این مطالبه‌گری باید در توان نهادهای مسئول باشد. از دولت، شهرداری و شورای شهر از هر کدام باید در حد توانشان درخواست داشت و در نهایت حتما می‌توان زیست شهری را بهتر کرد.
 
صلح یک فرآیند است نه یک وضعیت
 
الهام فخاری نایب رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران درباره مفهوم صلح و شهر تصریح کرد: یکی از مسائل ما به خصوص در ایران این است که صلح را به منزله یک وضعیت در نظر می‌گیریم ولی صلح فرآیندی است که به شکل تاریخی در یک سرزمین شکل می‌گیرد. بنابراین فرآیندی دیدن صلح درباره لوازم، آسیب‌ها، دستاوردها و روش‌ها نگاه کاملا متفاوت را شکل می‌دهد.
 
وی درباره تلاش برای بهترین بودن گفت: اگر به مسائل نگاه پدیدارشناختی داشته باشیم چه نیازی داریم تا برترین و تخصصی‌ترین باشیم. بی‌صلح‌ترین یا با صلح‌ترین باشیم. این «ترین» گرفتاری است که با صلح تعارض دارد و در ابتدا باید خودمان یک گام برداریم و از ترین‌ها و برچسب‌ها دست برداریم و موضوع منحصربه‌فرد بودن را در نظر داشته باشیم.
 
فخاری با طرح این موضوع که نگاهی به آینده شهر داشته باشیم، افزود: در آینده تهران شهر جهانی است؟ شهر دوستدار کودک است؟ شهر دوستدار زن؟ شهری است با توسعه پایدار؟ متاسفانه در حال حاضر فرصت نگاه به آینده کم شده است. چشم‌اندازها تدوین می‌شود و در یک حالت آزمانی ثبت می‌شود. ولی پرسش اینجاست که سندها را چقدر به زندگی عادی می‌توانیم بیاوریم؟

فرهنگ‌سازی بهترین راه برای کاهش آسیب‌هاست / صلح یک فرآیند است نه یک وضعیت

وی با بیان اینکه در بسیاری از گزارش‌ها با گزاره‌های انتزاعی مواجه هستیم که نمی‌تواند راه‌گشا باشد، افزود: در گزارش‌های این نشست سه پیشنهاد طرح شد و با موضوع اضافه کردن گردشگر، استفاده از موسیقی برای نشاط شهر و درست درس خواندن. بخشی از این‌ها بر اساس ساخت فرهنگی ماست و شاید خیلی پیشنهادهای جزئی باشد. ولی مهم این است که این پیشنهادها قابل اندازه‌گیری و سنجش است. نباید درباره آسیب‌های شهری کلی‌گویی کنیم. متاسفانه حتا در برخورد با  مسائل روز مانند آلودگی هوا هم انتزاعی می‌خواهیم عمل کنیم. باید ایده‌ها را زمینی کنیم. خرسندی و رضایت روی زمین علامتش چیست؟ مسائل را باید بیاوریم روی زمین و امید در عمل داشته باشیم.

عضو شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه شهر را باید به صورت شبکه‌ها و لایه‌ها ببینیم افزود: وقتی به یک موضوع مانند رنگ در شهر می‌پردازیم باید در کنار آن دیگر موضوع‌های شهر را نیز در نظر داشته باشیم. متاسفانه در این موضوع هم دچار از هم گیسختگی هستیم و در حالی که تهران سرمایه‌های زیادی دارد گرفتار آسیب‌های مختلف است و در موضوع‌های متنوعی درمانده است.
وی با نقد شیوه‌های آموزش در کشور تصریح کرد: متاسفانه حتی در دانشگاه‌های دولتی پایتخت شاهد این هستیم که هنوز آموزش در مقام یادسپاری انجام می‌شود و آموزش در عمل وجود ندارد. آموزش شخصیت نداریم و در حوزه شخصیت مهارت‌های لازم را نداشته‌ایم.

وی با بیان اینکه نباید ایران را با دانمارک و فنلاند مقایسه کنیم، گفت: این کشورها دچار جنگ نبوده‌اند مسیر باید پلکانی طی شود از همه لایه‌ها باید اتفاق بیافتد این مقایسه‌ها اثر مخرب دارد و ممکن است شهروندان را درمانده کند.

وی افزود: محال است با عدم حضور در مقام اجرایی جوانگرایی اتفاق بیافتد. ممکن است به دلیل عدم تحمل در فراز و فرودهای مختلف صلح بین خودمان به هم می‌خورد و به دلایل سیاسی طیفی از جوانان امکان حضور نداشته‌اند.

فخاری با تاکید بر اینکه با روش‌های ناکارا در ایران در حال ادامه هستیم افزود: مسیرها و موتورها را باید تغییر دهیم. دانش و کنش جوانان باید تبدیل شود. باید از انگیزش و امید اجتماعی مراقبت کنیم در شرایط فعلی اگر دچار ناامیدی فراگیر شویم نا امیدی هرکسی از هر طیفی مسیری که تا اینجا آمده‌ایم را از دست می‌دهیم. نباید دستاوردها را ندیده بگیریم آنچه که هست را باید دریافت. همچنین نداشته‌هایمان را هم باید واقعی ببینیم نباید با هیجان به ورطه توده گرایی بیافتیم. صرف ریختن ساختارها کاری پیش نمی‌بریم و نیازمند بازآفرینی هستیم.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه از منطقه ۱ تا ۲۰ هر کدام به شکلی دچار مشکل هستیم افزود: باید الگویی برای احقاق حقوق شهروندن داشته باشیم، اگر حقی بر شهر داشتیم و تخلفی افتاده نباید فراموش شود. سمن‌ها می‌توانند الگویی طراحی کنند و در کمیسیون اجتماعی این علاقه‌مندی وجود دارد تا برخی کارها را به صورت محلی پیش ببریم. در این فرآیند بتوانیم اختلاف‌نظر‌ها و خشم را به نیروی سازنده تبدیل کنیم.

دکتر سیامک مقدم جناب رییس دفتر برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد UnHabitat دیگر سخنران این مراسم بود. وی توضیحاتی درباره برنامه‌های هابیتات برای جوانان در ایران ارائه کرد.

ارتباط آنلاین با مهندس علی رضایی رییس دبیرخانه OLC youth capital در شیراز و بیان دستاوردهای برنامه پایتخت جوانان جهان اسلام در شیراز از دیگر بخش‌های این مراسم بود.
 
سید اکبر کساء مدیر موسسه خیریه امام علی(ع) در این نشست درباره تاثیر NGOها بر فعال کردن جوانان و وقوع صلح شهری سخنرانی کرد.
 
دکتر آتنا ناصری دکترای روانشناسی تخصصی سلامت، محقق و پژوهشگر درباره نقشی که جوانان باید دربرابر کشور خود بر عهده بگیرند سخنرانی کرد.
 
دکتر لوباتو مدیر دفتر علوم اجتماعی یونسکو نیز در سخنان کوتاهی به بررسی ظرفیت‌های یونسکو در مشارکت با جوانان در سطح بین‌المللی پرداخت. در ادامه دکتر شیدا مهنام مدیر گروه علوم اجتماعی کمیسیون ملی یونسکو به بررسی و ارائه راهکار برای مشارکت جوانان در پروژه‌های یونسکو در ایران پرداخت.

نظر شما