جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۱۴
کد خبر: ۹۶۰۳۰
|
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۲
داور بخش «نامه‌ای به همسایه» نخستین جشنواره فرهنگ رسانه و هم آپارتمانی:
ابوالفضل درخشنده داور بخش «نامه‌ای به همسایه» نخستین جشنواره فرهنگ، رسانه و هم آپارتمانی گفت: اگر بتوانیم نوشتن نامه به همسایه را جایگزین برخوردهای رو در رو کنیم، مردم جامعه ما کمتر به رفتارهای احساسی و هیجانی روی می‌آورند و تنش‌ها هم در جامعه کمتر می‌شود که این می‌تواند بهترین تأثیر این جشنواره در فرهنگ پایتخت باشد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، نخستین جشنواره فرهنگ، رسانه و هم آپارتمانی به همت فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی در سه بخش عکس، فیلم و نامه به همسایه در حال برگزاری است. ابوالفضل درخشنده نویسنده و داور بخش «نامه‌نگاری» این جشنواره درباره دلایل و اهمیت حضور این بخش در جشنواره گفت: یکی از زبان‌های روایت در داستان، زاویه دید نامه‌نگاری است. در اینجا حسن زاویه دید نامه‌نگاری این است که برخورد مستقیم ایجاد نمی‌شود و از تنش جلوگیری می‌شود، حتی اگر موضوع نامه تنش‌زا باشد. چون در این مواجهه ما به مخاطب زمان تأمل می‌دهیم. 

وی درباره شباهت دیگر نامه‌نویسی با داستان‌نویسی گفت: هرکس به فراخور موقعیت اجتماعی که دارد، از یک دایره واژگان برای نوشتن نامه استفاده می‌کند. این همان چیزی است که داستان‌نویس در شخصیت‌پردازی داستان از آن استفاده می‌کند.

درخشنده افزود: عموماً برخورد مستقیم کمتر با تفکر و تأمل برخوردار است اما در زمان نگارش نامه، فرد سعی می‌کند از کلماتی استفاده کند که معرف شخصیت خودش و متناسب با شخصیت گیرنده نامه است. به همین دلیل در پس آن تفکر وجود دارد. معمولاً حتی چند بار چک نویس می‌کنند و سپس آن را به بهترین نحو پاک‌نویس می‌کنند تا بتوانند منظور خود را به بهترین نحو منتقل کنند.

این داستان‌نویس اضافه کرد: اگر بتوانیم این رویه را فرهنگ‌سازی کنیم، مردم جامعه ما کمتر به رفتارهای احساسی و هیجانی اکتفا می‌کنند و تنش‌ها هم در جامعه کمتر می‌شود که این می‌تواند بهترین تأثیر این جشنواره در فرهنگ پایتخت باشد.

وی درباره آنچه که در داوری آثار دارای اهمیت است، گفت: سه رکن اصلی دید نامه‌نگاری شامل هویت، توجیه و محتوای ارزشمند در داوری آثار پر اهمیت است. هویت نویسنده و گیرنده نامه باید مشخص باشد، نویسنده برای نوشتن نامه توجیه منطقی داشته باشد و مهم‌تر از همه اینکه محتوای نامه در راستای پیشبرد یک موضوع و رفع یک مشکل باشد.

درخشنده درباره تعداد آثار رسیده بیان کرد: خوشبختانه این بخش از جشنواره با استقبال خوبی از سوی مخاطبان روبه‌رو شده است و امیدواریم با رفع اختلالات پیش‌آمده در فضای مجازی، همه آثار ارسالی به زودی به دست ما برسد.  

نظر شما