کد خبر: ۹۹۰۵۷

یادداشت

پاسداشت پیام عاشورا در فضای مجازی

علی‌محمد اسماعیلی

پاسداشت پیام عاشورا در فضای مجازیدر باب اهمیت پاسداشت خون سیدالشهدا و اصحاب باوفایش و همچنین در نقش فضای مجازی و تأثیر آن بر دل‌ها و مغزها، مطالب فراوانی است که تأکید و یادآوری آن در این مجال نمی‌گنجد؛ بنابراین، بدون مقدمه به سراغ اصل مطلب می‌رویم و به این نکته می‌پردازیم که وظیفه ما در اوضاع کنونی نسبت به بازتاب قیام امام حسین ـ علیه‌السلام ـ در فضای سایبر چیست و آیا اساساٌ وضعیت موجود و حجم محتوای تولید شده درباره محرم و واقعه عاشورا در فضای وب تا چه میزان توانسته است نیاز مخاطب را در سراسر جهان برطرف کند؟ 
 
آیا حجم مطالب موجود در فضای سایبر تا چه اندازه با حجم تهاجماتی که علیه مبانی اعتقادی شیعیان در جریان است، تناسب دارد؟ 
 
و پرسش دیگر آنکه آیا مبلغان شیعه اعم از خطبا، واعظین، مداحان و صاحبان سایت‌ها و شبکه‌های اینترنتی تا چه میزان از ظرفیت‌های موجود در فضای سایبر در راستای انتقال پیام عاشورا بهره برده‌اند؟ 
 
طبیعی است که انتظار نداشته باشیم همه پرسش‌های مطرح در این نوشته، تمام و کمال پاسخ داده شود؛ به عبارت دیگر، طرح این پرسش‌ها، پاسخ‌های روشنی دارد که به خودی خود، موضوع این نوشته است.
 
همان گونه که همه ما می‌بینیم، این روزها در همه شهرها و دورترین نقاط دنیا ـ که شیعیان در آنجا زندگی می‌کنند ـ مجالس وعظ و خطابه و مرثیه‌سرایی برای سالار شهیدان بر پا می‌شود و بنا به فراخور توانمندی و بضاعت علمی دست‌اندرکاران، بخش‌هایی از مبانی و فلسفه قیام عاشورا ـ که در واقع به نوعی اصول تغییر نیافته تشیع به شمار می‌آیند ـ مطرح و به طور طبیعی، حجم انبوهی از محتوا تولید می‌شود که شاید بتوان گفت، عصاره اندوخته‌های علمی هزاران نفر از علما و اندیشمندان در این روزهاست.

 ولی با کمال دلتنگی و تأسف باید گفت، حجم بسیار ناچیزی از این مطالب به درون شبکه اینترنت راه می‌یابد و در اختیار جامعه جهانی قرار می‌گیرد، حال آنکه ماهیت فضای سایبر، به گونه‌ای است که هیچ کس نمی‌تواند از بارگذاری محتوا در آن جلوگیری کند و اگر تا کنون کاستی در این حوزه است ـ که قطعاً می‌بینیم ـ همه و همه نتیجه کم‌کاری و بی‌توجهی و بعضاً ناآشنایی ما با روش بارگذاری محتوا در فضای مجازی است و تقریباً می‌توان گفت هیچ ارتباطی با دشمن و صهیونیسم و آمریکای جنایتکار ندارد و این حقیقتی است که با همه تلخی‌اش باید آن را بپذیریم.
 
به عبارت روشن‌تر، فضای مجازی به سلاح برنده‌ای تبدیل شده که به رغم میل پدیدآورندگان آن، دو لبه برنده دارد؛ یعنی کسانی که از ساز و کار حاکم بر فضای مجازی اندک آگاهی دارند، به خوبی می‌دانند که اساساً فضای وب همچون هیولایی شده که هیچ کس در این دنیا، یارای کنترل صد درصد آن را ندارد و هر کس به هر میزان که با قواعد حاکم بر وب آشنایی بیشتری داشته باشد، می‌تواند سهم بیشتری از تولید محتوای موجود را از آن خود کند.

در این میان، شاید این توقع دور از منطق باشد که از یک روحانی و واعظ سالخورده و ناآشنا با علوم جدید مربوط به رایانه، بخواهیم تا یک سایت اینترنت راه‌اندازی و اداره کند و هر روز مطالب جدیدی در آن بارگذاری کند، ولی قطعاً برای همه علما و طلاب جوان و همه دست‌اندرکاران هیئت‌های مذهبی، تکلیف شرعی است که محتوایی که در این روزها و دیگر مناسبت‌های مذهبی تولید می‌شود، به گونه‌ای کاملاً مخاطب پسند و با بهره‌مندی از تکنیک‌های جدید، در فضای مجازی منتشر کنند، چرا که امروز دنیا در پی رسیدن به هزاران پرسش از حقیقت ادیان و فرقه‌های گوناگون مذهبی است؛ اما باید متأسفانه بگوییم به دلیل حجم کم مطالب تولید شده از سوی اندیشمندان شیعه در فضای وب، هر کس بخواهد درباره مبانی شیعه و حقیقت اسلام چیزی بداند، بی‌گمان با حجم انبوهی از مطالب روبه‌رو می‌شود که توسط فرقه ضاله وهابیت  تولید شده و یا حجم بسیاری از مطالب که توسط دست‌های استکبار برای انحراف افکار عمومی تدارک دیده شده است.
 
و نکته پایانی اینکه آن دسته از کسانی که به زبان‌های زنده دنیا تسلط دارند و یا این امکان برایشان فراهم است که درباره قیام اباعبدالله الحسین (ع) مطالبی به زبان‌های گوناگون بنویسند، مسئولیتی بس سنگین و ارزشمند بر عهده دارند. امیدواریم هر یک از ما بتوانیم به وظیفه خود در قبال خون حضرت اباعبدالله الحسین و رساندن مظلومیت شیعیان در تاریخ گامی کارآمد برداریم.


گزارش خطا
ارسال نظر
آخرین اخبار
ما و خودزنی‌های همیشگی‌مان- محسن سلیمانی فاخر
آغاز جشنواره فیلم کوتاه با یادی از ناصر تقوایی و شهدای جنگ ۱۲روزه
اکران «بچه مردم» و «غریزه» از ۳۰ مهر
شب موسیقی ارسباران با کنسرت گروه موسیقی «امید نو»
بررسی اختلاف زوجین و راهکار مقابله با آن در نشست خانواده پایدار
معرفی هئیت انتخاب بخش دیگر گونه‌های اجرایی جشنواره تئاتر «شهر»
نقش هوش مصنوعی در روابط عمومی فرهنگی در شهر تهران- محمد فرج‌زاده
حسین صفا: شاعران جوان نباید در تقلید توقف کنند
فیلم؛ کارگاه هنری دانش‌آموزی به همراه تور بازدید از موزه‌های محله پامنار
بازدید مسئولان مجله «الولایه» وابسته به آستان مقدس علوی از موزه امام علی(ع)
«احمد محمود» دوباره آمد
بررسی روان‌شناختی پویانمای «درون و بیرون» در سکانس ۹۸
«امیرکبیر و ایران» در بازار کتاب
ورک‌شاپ نقاشی «بانوی البرز» در فرهنگسرای انقلاب اسلامی
صفحه اول روزنامه‌ها- یکشنبه ۲۷ مهرماه ۱۴۰۴
فرهنگ جهادی؛ اصلی‌ترین سلاح جهاد فرهنگی- محمد باقری
هفتاد و پنجمین نشست دورهمی بچه‌کتابخون‌ها با عنوان «وقتی مغز آدم یک جا بند نمی‌شود»
کارگاه آموزشی رایگان «هنر سخن و صدا» در فرهنگسرای سرو
نمایشنامه «آواز قو» در فرهنگسرای فردوس خوانده می‌شود
حضور نصرالله مدقالچی در یک آلبوم؛ شفیعی کدکنی از «دوازده» نوشت
«بحران روایت بحران» در بازار کتاب
چهل‌ و چهارمین جشنواره تئاتر فجر فراخوان داد
آیین یادمان جمشید عزیزخانی در فرهنگسرای ارسباران
نمایشگاه نگارگری «نغمه‌های بی‌واژه» در نگارخانه فرهنگسرای سرو افتتاح شد
فرهنگ و قدرت: رابطه‌ای پیچیده و چندلایه- معصومه آبرون