فریبا عنابستانی در کتابخانه شیخ اشراق عنوان کرد:
حکایت«پرنده و صیاد»یکی از عمیقترین حکایات مثنوی است
فریبا عنابستانی در نشستی اظهار کرد: حکایت پرنده و صیاد یکی از عمیقترین و جذابترین حکایات مثنوی است. محور اصلی این حکایت مسئلۀ خلوت و صحبت است. آیا سالک برای تکمیل نَفس و تهذیب قلب باید به کُنجِ انزوا رود و از حشر و نشر با مردم تن زند یا باید داخل جمع شود.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر،فریبا عنابستانی در نشست مثنویخوانی که در کتابخانه فرهنگسرای اشراق برگزار شده بود حکایتی از دفتر ششم مثنوی معنوی با عنوان «صیادی که خود را در گیاه پیچید و دسته گل بر سر نهاد» را انتخاب و به شرح و تفسیر آن پرداخت. عنابستانی درباره داستان آن گفت: پرندهای به سوی لالهزاری پرواز کرد در حالی که دامی در آنجا گسترده شده بود و دانههایی نیز در آن. در کنار دام صیادی به کمین نشسته بود و برای اغفالِ پرندگان، خود را با شاخهها و برگها و گلها استتار کرده بود. پرنده در فضای اطراف چرخی زد و به دام نزدیک شد و صیاد را دید. به صیاد گفت ای سبزپوش تو کیستی که در وسط این صحرا تنها نشستهای؟ صیاد گفت مردی راهب هستم و از مردم بُریدهام و به برگ گیاهان صحرا قناعت کردهام. پرنده گفت رُهبانیّت در دین اسلام جایز نیست. از خلوت به در آی و با مردم حشر و نشر کن.وی ادامه داد: صیاد گفت اینکه تو میگویی حکم مطلق نیست. زیرا انزوا اگر هم مذموم باشد از آمیزش با بَدان که بَدتر نیست . آیا تا به حال دیدهای که سنگ و کلوخ صحرا کسی را گمراه کند ؟ ولی از مردم جفاکار دنیا گمراهیهای بسیار سر بر زند. پرنده گفت اشتباه میکنی. اگر در جامعه به سر بردی و گمراه نشدی هنر کردهای وگرنه از ترس گناه به بیغولهها رفتن شرط هدایت نیست.
این کارشناس ادبی افزود: صیاد گفت بله ، به شرط آنکه بر عوامل شرّ آفرینِ جامعه غالب آیی ولی اگر چنین قدرتی را در خود سراغ نداشته باشی همان بهتر که به کُنجِ انزوا پناه بری و بعلاوه برای آنکه راه را از چاه تمییز دهی نیازمند رفیق صادقی. حال بگو ببینم در این زمانه کو رفیق صادق ؟ پرنده گفت اساس سلوک صِدق قلب است نه رفیق طریق. تو صادق باش، رفیقان صادق تو را مییابند.
او ادامه داد: بحث میان آن دو بالا گرفت. پرنده چون گرسنه بود دانهها را زیر نظر داشت و ناچار از صیاد پرسید این دانههای گندم از آن توست ؟ صیاد گفت نه، از آنِ طفلی یتیم است و چون قیّم ندارد آنها را موقتاََ به منِ زاهد سپرده است و میدانی که خوردن مال یتیم هم حرام است. پرنده چون از گرسنگی بیطاقت شده بود گفت ولی من در حال حاضر در اضطرار به سر میبرم و شرعاً به قدرِ رفع گرسنگی جایز است از آن بخورم.
عنابستانی اضافه کرد: صیاد گفت حتی شخص مضطر هم اگر خویشتن داری کند بهتر است و حال که میخواهی از آن بخوری باید تعهد کنی که بهای آن را بپردازی. بدین ترتیب صیاد آن پرنده را فریب داد. پرنده که صبر و قرار نداشت قبول کرد و همینکه آمد دانه ها را برچیند به دام افتاد و آه و نالهاش بلند شد.
این کارشناس ادبی درباره تفسیر این داستان اظهار کرد: حکایت پرنده و صیاد یکی از عمیقترین و جذابترین حکایات مثنوی است. محور اصلی این حکایت مسئلۀ خلوت و صحبت است. آیا سالک برای تکمیل نَفس و تهذیب قلب باید به کُنجِ انزوا رود و از حشر و نشر با مردم تن زند یا باید داخل جمع شود و با عوامل تحریکِ نَفس که لازم زندگی اجتماعی است دست و پنجه نرم کند و با مقهور کردن آنها به تکمیل نَفس رسد.
او عنوان کرد: کدامیک از دو مورد مذکور ارجح است؟ مولانا بقدر زیبا دلایل رجحان خلوت بر صحبت و صحبت بر خلوت را بیان داشته است که خواننده دچار اعجاب و حیرت میگردد . لطف مطلب در این است که هم دلایل صیّاد محکم و قانع کننده است و هم دلایل پرنده متقن و ایمان آور. خواننده با شنیدن دلایل هر یک از طرفین، بحث را خاتمه یافته میانگارد در حالی که مولانا با ذهن روشن خود همان دلایل مقبول را رد میکند و بحث اوجی دیگر میگیرد.
فریبا عنابستانی بیان کرد: صیاد نمادِ سالک اهل خلوت است و پرنده نماد سالک اهل صحبت. شیوه قصهگویی مولانا به گونهای است که شخصیتهای داستان در نقش منفی و مثبت ثابت نمیمانند بلکه به اقتضای مقاصد معنوی مولانا پیوسته دگرگون میشوند. یعنی منفی، مثبت میشود و مثبت، منفی. از اینرو در بخشی از این حکایت، صیّاد نمادِ زاهدان ریایی است که برای نیل به اغراض نفسانی ، طالبان حقیقت را به دام میافکند.
گزارش خطا
پسندها:
۰
ارسال نظر
آخرین اخبار
آموزش ساخت ماسکهای خانگی در فرهنگسرای فردوس
کارگاه آموزشی «هنر نقاشی» در خانه فرهنگ مهرآباد
نشست «توصیههای سلامتی و اجتماعی» در فرهنگسرای سرو
تکریم خانوادهی جانبازان جنگ تحمیلی در خانهفرهنگ میثاق
«نور عقیله»؛ الگوسازی ویژگی صبر در توسعهی فردی
«دفاع نابالغ» در خانواده پایدار فرهنگسرای فردوس
کارگاه «هنر زندگی» به همت کتابخانه شهید کاشانی
ویژهبرنامه «زلال محبت» به مناسبت میلاد حضرت زینب(س) در فرهنگسرای معرفت
«صبر و مهر» در پاتوق کانونی فرهنگسرای فردوس
آیات و نشانهها در کارگاه قصه و کاردستی کتابخانه علامه جعفری
اولین نشست کافه گفتوگوی خانواده توانمند در فرهنگسرای خانواده برگزار میشود
گردهمایی بزرگ تفریحی ورزشی به همت فرهنگسرای رویش
کارگاه عروسکسازی در فرهنگسرای خانواده برگزار میشود