جشنوارهها میتوانند معرف آیینها و رسومات فولکلور سنتی از سراسر ایران باشد
میثم یوسفی سرپرست یکی از گروههای هنری اقوام معتقد است: تئاتر به نفس و چشمان و انرژی مخاطبش زنده و پویا و انرژیبخش میشود. نهادها و ارگانها و سازمانهای مردمی شهرداری هر شهر و استان اهمیت بالایی در گستردگی این هنر دارد .

به همین مناسبت با یوسفی بازیگر، طراح ، کارگردان و سرپرست گروه هنری صفیر گفتگویی داشتیم. عوامل فعلی ایندوره اجرای گروه هنری صفیر عبارتند از علی افشار، .مسعود پورجمشید، ایرج صادق،.مهدی رحمتی و محمد صادق اسدی. همچنین قطعات ساخته شده فرید نوایی و موسیقیهای انتخابی گروه رستاک و موسیقیهای فولکلور ایرانی در این اجرا مورد استفاده قرار میگیرد.
میثم یوسفی، بازیگر و طراح و کارگردان و سرپرست گروه هنری صفیر درباره پیشنه و اهمیت تئاتر بیان کرد: تئاتر به عنوان یک هنر دیرینه از مراسم و آیینهای نمایشی شکل گرفته و در مسیر تطور ماهیتش همواره مولفهها و ابزارهای مختلفی را بر سیستم و قالب هنریاش افزوده است. در واقع این رسانه ارتباطی از خواستهها و نیازهای ساده بشر نشات گرفته و رفته رفته به صورت یک سیستم پیچیده ارتباطی کیفیت و ماهیتش را تغییر داده است.
وی با تاکید بر اینکه یک نمایش درصورتی میتواند موفق باشد که نظر تمام اقشار جامعه را به خود جلب کند افزود: مهمترین اتفاقی که در تئاتر رخ میدهد، ایجاد یک سیستم ارتباطی چند وجهی است که از ارتباط میان عوامل نمایش آغاز میشود و به ارتباط میان گروه اجرایی و مخاطب تئاتر منجر میگردد. در چنین سیستم ارتباطی است که نقد تئاتر به عنوان یک فرآیند مستقل و وابسته به سیستم مطرح میشود.
طراح و سرپرست گروه هنری صفیر در پاسخ این سوال که چه بازخوردهایی از مخاطبین گرفتهاید و آیا نظر مخاطب عام میتواند در چگونگی نمایش شما تاثیرگذار باشد؟ اظهار کرد: تئاتر به نفس و چشمان و انرژی مخاطبش زنده و پویا و انرژیبخش میشود. نهادها و ارگانها و سازمانهای مردمی شهرداری هر شهر و استان اهمیت بالایی در گستردگی این هنر دارد و میبایست واژه «تئاتر برای همه» با برگزاری در مناسبتها و زمانهای مختلف در بطن جامعه و هر شهر و منطقه صورت پذیرد.
یوسفی با اشاره به اهمیت مخاطب در اجرای تئاتر گفت: هر گروه هنری با توجه به تجربه اجرایی خود و راهنمایی و نظارت سرپرست گروه و البته همکاری ارگانهای دولتی همچون شهرداری و مدبران فرهنگی، میتواند به نیازهای مخاطبین خود جواب دهد. مجموع این عوامل حتی باعث میشود این اجراها فراتر از کشور خودمان و در سطح بینالمللی شناخته و مورد استقبال قرار گیرد.
این بازیگر و نویسنده درباره چگونگی انتخاب بازیگران نمایش و مدت زمان تمرینات برای اجرا اظهار کرد: با توجه به کاراکترها و شخصیتهای درون هر نمایش، همچنین تجربه و شناخت هر کارگردان از عوامل حرفهای؛ بازیگران را دعوت و به خرجی مناسب خواهد رسید. میزان تمرینها بسته به نیاز و نوع قصه و موضوع برنامهریزی و تمرین متغیر است، گاهی ۳ ساعت تمرین و گاهی ۸ ساعت تمرین به مدت از یک تا سه ماه به طول میانجامد.
وی پیرامون جشنواره انار «صد دانه یاقوت» بیان کرد: قطعا جشنواره انار «صد دانه یاقوت» یا گل و گلاب میتوانند معرف آیینها و رسومات فولکلور سنتی از سراسر ایران زمین و معرفی فرهنگ عامه برای عموم جامعه باشد. تجربه قبلی ما در اجرای نمایش در این جشنوارهها نشان داده که مخاطب استقبال خوبی از این برنامههای هنری خواهد کرد و بستر مناسب آن اهمیت بالایی دارد.
میثم یوسفی در پایان صحبتهای خود درباره اهمیت موسیقی در اجرای نمایشی توضیح داد: موسیقی میتواند تنها زبان بینالمللی بین فرهنگها باشد و در تکمیل موسیقی با توجه به زبان بدن و بهره گرفتن از طراحی ماسکها و تن پوشهای نمایشی تکمیل کننده کنسرت سازها است که گاهی تعداد سازها کم و زیاد میگردد و مفاهیم مورد نیاز با توجه به تصاویر سازها و فرم اجرایی به همراه موسیقی که رکن اصلی اینگونه اجراها میباشد، اجرا میگردد.
میثم یوسفی، بازیگر و طراح و کارگردان و سرپرست گروه هنری صفیر درباره پیشنه و اهمیت تئاتر بیان کرد: تئاتر به عنوان یک هنر دیرینه از مراسم و آیینهای نمایشی شکل گرفته و در مسیر تطور ماهیتش همواره مولفهها و ابزارهای مختلفی را بر سیستم و قالب هنریاش افزوده است. در واقع این رسانه ارتباطی از خواستهها و نیازهای ساده بشر نشات گرفته و رفته رفته به صورت یک سیستم پیچیده ارتباطی کیفیت و ماهیتش را تغییر داده است.
وی با تاکید بر اینکه یک نمایش درصورتی میتواند موفق باشد که نظر تمام اقشار جامعه را به خود جلب کند افزود: مهمترین اتفاقی که در تئاتر رخ میدهد، ایجاد یک سیستم ارتباطی چند وجهی است که از ارتباط میان عوامل نمایش آغاز میشود و به ارتباط میان گروه اجرایی و مخاطب تئاتر منجر میگردد. در چنین سیستم ارتباطی است که نقد تئاتر به عنوان یک فرآیند مستقل و وابسته به سیستم مطرح میشود.
طراح و سرپرست گروه هنری صفیر در پاسخ این سوال که چه بازخوردهایی از مخاطبین گرفتهاید و آیا نظر مخاطب عام میتواند در چگونگی نمایش شما تاثیرگذار باشد؟ اظهار کرد: تئاتر به نفس و چشمان و انرژی مخاطبش زنده و پویا و انرژیبخش میشود. نهادها و ارگانها و سازمانهای مردمی شهرداری هر شهر و استان اهمیت بالایی در گستردگی این هنر دارد و میبایست واژه «تئاتر برای همه» با برگزاری در مناسبتها و زمانهای مختلف در بطن جامعه و هر شهر و منطقه صورت پذیرد.
یوسفی با اشاره به اهمیت مخاطب در اجرای تئاتر گفت: هر گروه هنری با توجه به تجربه اجرایی خود و راهنمایی و نظارت سرپرست گروه و البته همکاری ارگانهای دولتی همچون شهرداری و مدبران فرهنگی، میتواند به نیازهای مخاطبین خود جواب دهد. مجموع این عوامل حتی باعث میشود این اجراها فراتر از کشور خودمان و در سطح بینالمللی شناخته و مورد استقبال قرار گیرد.
این بازیگر و نویسنده درباره چگونگی انتخاب بازیگران نمایش و مدت زمان تمرینات برای اجرا اظهار کرد: با توجه به کاراکترها و شخصیتهای درون هر نمایش، همچنین تجربه و شناخت هر کارگردان از عوامل حرفهای؛ بازیگران را دعوت و به خرجی مناسب خواهد رسید. میزان تمرینها بسته به نیاز و نوع قصه و موضوع برنامهریزی و تمرین متغیر است، گاهی ۳ ساعت تمرین و گاهی ۸ ساعت تمرین به مدت از یک تا سه ماه به طول میانجامد.
وی پیرامون جشنواره انار «صد دانه یاقوت» بیان کرد: قطعا جشنواره انار «صد دانه یاقوت» یا گل و گلاب میتوانند معرف آیینها و رسومات فولکلور سنتی از سراسر ایران زمین و معرفی فرهنگ عامه برای عموم جامعه باشد. تجربه قبلی ما در اجرای نمایش در این جشنوارهها نشان داده که مخاطب استقبال خوبی از این برنامههای هنری خواهد کرد و بستر مناسب آن اهمیت بالایی دارد.
میثم یوسفی در پایان صحبتهای خود درباره اهمیت موسیقی در اجرای نمایشی توضیح داد: موسیقی میتواند تنها زبان بینالمللی بین فرهنگها باشد و در تکمیل موسیقی با توجه به زبان بدن و بهره گرفتن از طراحی ماسکها و تن پوشهای نمایشی تکمیل کننده کنسرت سازها است که گاهی تعداد سازها کم و زیاد میگردد و مفاهیم مورد نیاز با توجه به تصاویر سازها و فرم اجرایی به همراه موسیقی که رکن اصلی اینگونه اجراها میباشد، اجرا میگردد.
گزارش خطا
پسندها:
۰
ارسال نظر
آخرین اخبار
ثبت نام موکبهای مردمی برای حضور در راهپیمایی جاماندگان اربعین
روایتهای ایرانی، اینبار با زبانهای مختلف در باغ کتاب تهران
نمایش و تحلیل مستند «راه پرستاره» با حضور هنرمندان برجسته
عرضه «سووشون» پس از ۵۰ روز؛ سوم مرداد ادامه سریال پخش میشود
برپایی فرهنگسرای منتظر در جوار نماز جمعه تهران
دور جدید اجراهای تعزیه «شبیه نور» در پردیس تئاتر تهران
اکران افتتاحیه «دست ناپیدا» همراه با تجلیل از انسیه شاهحسینی
«مادران قصهگو»؛ روایت مقاومت و امید برای نسل آینده
نمایش و نقد فیلم «شمال از شمال غربی» در فرهنگسرای ارسباران
صفحه اول روزنامه ها- سه شنبه ۳۱ تیر ماه ۱۴۰۴
فیلم؛ برگزاری ویژه برنامه "عاشورا بدون مرز" در فرهنگسرای نوجوان
اکران و نقدِ جدیدترین ساخته وس اندرسون در سینما اندیشه
واگذاری تعدادی از فضاهای تجاری سازمان فرهنگی هنری از طریق مزایده عمومی
ثبت نام دورههای تخصصی ترم تابستان خانه کاریکاتور آغاز شد
نمایشگاه بینالمللی کارتون «جنگ و صلح» در خانه کاریکاتور ایران
فیلم؛ ترانه «ای ایران ایران» توسط گروه کر آوای عشاق فرهنگسرای دانش
نمایش «جاده اردکها ۲» در فرهنگسرای ارسباران
نقد و بررسی کتاب «خداحافظ گاری کوپر» در کتابخانه شهید سیدمحمدعلی جهانآرا
همایش بزرگ مثنویخوانی «شرح اشتیاق» در فرهنگسرای ارسباران
سروده تازه میلاد عرفانپور برای این روزهای غزه/ در این داغ باید چه خاکی به سر کرد؟
فصل دهم پاتوق فیلم کوتاه از ۷ مرداد آغاز میشود
اختتامیه پویش «مادران قصهگو» با حضور تعدادی از مادران راوی دفاع مقدس برگزار میشود
نامزدهای بیستوسومین دوره جایزه قلم زرین معرفی شدند/ اختتامیه؛ دوم مرداد
نامگذاری یکی از سالنهای پردیس سینمایی باغ کتاب به نام خسرو شکیبایی
گروه هنری لبخند با نمایش شاد و خانوادگی «بیباک» در فرهنگسرای فردوس