جشنوارهها میتوانند معرف آیینها و رسومات فولکلور سنتی از سراسر ایران باشد
میثم یوسفی سرپرست یکی از گروههای هنری اقوام معتقد است: تئاتر به نفس و چشمان و انرژی مخاطبش زنده و پویا و انرژیبخش میشود. نهادها و ارگانها و سازمانهای مردمی شهرداری هر شهر و استان اهمیت بالایی در گستردگی این هنر دارد .

به همین مناسبت با یوسفی بازیگر، طراح ، کارگردان و سرپرست گروه هنری صفیر گفتگویی داشتیم. عوامل فعلی ایندوره اجرای گروه هنری صفیر عبارتند از علی افشار، .مسعود پورجمشید، ایرج صادق،.مهدی رحمتی و محمد صادق اسدی. همچنین قطعات ساخته شده فرید نوایی و موسیقیهای انتخابی گروه رستاک و موسیقیهای فولکلور ایرانی در این اجرا مورد استفاده قرار میگیرد.
میثم یوسفی، بازیگر و طراح و کارگردان و سرپرست گروه هنری صفیر درباره پیشنه و اهمیت تئاتر بیان کرد: تئاتر به عنوان یک هنر دیرینه از مراسم و آیینهای نمایشی شکل گرفته و در مسیر تطور ماهیتش همواره مولفهها و ابزارهای مختلفی را بر سیستم و قالب هنریاش افزوده است. در واقع این رسانه ارتباطی از خواستهها و نیازهای ساده بشر نشات گرفته و رفته رفته به صورت یک سیستم پیچیده ارتباطی کیفیت و ماهیتش را تغییر داده است.
وی با تاکید بر اینکه یک نمایش درصورتی میتواند موفق باشد که نظر تمام اقشار جامعه را به خود جلب کند افزود: مهمترین اتفاقی که در تئاتر رخ میدهد، ایجاد یک سیستم ارتباطی چند وجهی است که از ارتباط میان عوامل نمایش آغاز میشود و به ارتباط میان گروه اجرایی و مخاطب تئاتر منجر میگردد. در چنین سیستم ارتباطی است که نقد تئاتر به عنوان یک فرآیند مستقل و وابسته به سیستم مطرح میشود.
طراح و سرپرست گروه هنری صفیر در پاسخ این سوال که چه بازخوردهایی از مخاطبین گرفتهاید و آیا نظر مخاطب عام میتواند در چگونگی نمایش شما تاثیرگذار باشد؟ اظهار کرد: تئاتر به نفس و چشمان و انرژی مخاطبش زنده و پویا و انرژیبخش میشود. نهادها و ارگانها و سازمانهای مردمی شهرداری هر شهر و استان اهمیت بالایی در گستردگی این هنر دارد و میبایست واژه «تئاتر برای همه» با برگزاری در مناسبتها و زمانهای مختلف در بطن جامعه و هر شهر و منطقه صورت پذیرد.
یوسفی با اشاره به اهمیت مخاطب در اجرای تئاتر گفت: هر گروه هنری با توجه به تجربه اجرایی خود و راهنمایی و نظارت سرپرست گروه و البته همکاری ارگانهای دولتی همچون شهرداری و مدبران فرهنگی، میتواند به نیازهای مخاطبین خود جواب دهد. مجموع این عوامل حتی باعث میشود این اجراها فراتر از کشور خودمان و در سطح بینالمللی شناخته و مورد استقبال قرار گیرد.
این بازیگر و نویسنده درباره چگونگی انتخاب بازیگران نمایش و مدت زمان تمرینات برای اجرا اظهار کرد: با توجه به کاراکترها و شخصیتهای درون هر نمایش، همچنین تجربه و شناخت هر کارگردان از عوامل حرفهای؛ بازیگران را دعوت و به خرجی مناسب خواهد رسید. میزان تمرینها بسته به نیاز و نوع قصه و موضوع برنامهریزی و تمرین متغیر است، گاهی ۳ ساعت تمرین و گاهی ۸ ساعت تمرین به مدت از یک تا سه ماه به طول میانجامد.
وی پیرامون جشنواره انار «صد دانه یاقوت» بیان کرد: قطعا جشنواره انار «صد دانه یاقوت» یا گل و گلاب میتوانند معرف آیینها و رسومات فولکلور سنتی از سراسر ایران زمین و معرفی فرهنگ عامه برای عموم جامعه باشد. تجربه قبلی ما در اجرای نمایش در این جشنوارهها نشان داده که مخاطب استقبال خوبی از این برنامههای هنری خواهد کرد و بستر مناسب آن اهمیت بالایی دارد.
میثم یوسفی در پایان صحبتهای خود درباره اهمیت موسیقی در اجرای نمایشی توضیح داد: موسیقی میتواند تنها زبان بینالمللی بین فرهنگها باشد و در تکمیل موسیقی با توجه به زبان بدن و بهره گرفتن از طراحی ماسکها و تن پوشهای نمایشی تکمیل کننده کنسرت سازها است که گاهی تعداد سازها کم و زیاد میگردد و مفاهیم مورد نیاز با توجه به تصاویر سازها و فرم اجرایی به همراه موسیقی که رکن اصلی اینگونه اجراها میباشد، اجرا میگردد.
میثم یوسفی، بازیگر و طراح و کارگردان و سرپرست گروه هنری صفیر درباره پیشنه و اهمیت تئاتر بیان کرد: تئاتر به عنوان یک هنر دیرینه از مراسم و آیینهای نمایشی شکل گرفته و در مسیر تطور ماهیتش همواره مولفهها و ابزارهای مختلفی را بر سیستم و قالب هنریاش افزوده است. در واقع این رسانه ارتباطی از خواستهها و نیازهای ساده بشر نشات گرفته و رفته رفته به صورت یک سیستم پیچیده ارتباطی کیفیت و ماهیتش را تغییر داده است.
وی با تاکید بر اینکه یک نمایش درصورتی میتواند موفق باشد که نظر تمام اقشار جامعه را به خود جلب کند افزود: مهمترین اتفاقی که در تئاتر رخ میدهد، ایجاد یک سیستم ارتباطی چند وجهی است که از ارتباط میان عوامل نمایش آغاز میشود و به ارتباط میان گروه اجرایی و مخاطب تئاتر منجر میگردد. در چنین سیستم ارتباطی است که نقد تئاتر به عنوان یک فرآیند مستقل و وابسته به سیستم مطرح میشود.
طراح و سرپرست گروه هنری صفیر در پاسخ این سوال که چه بازخوردهایی از مخاطبین گرفتهاید و آیا نظر مخاطب عام میتواند در چگونگی نمایش شما تاثیرگذار باشد؟ اظهار کرد: تئاتر به نفس و چشمان و انرژی مخاطبش زنده و پویا و انرژیبخش میشود. نهادها و ارگانها و سازمانهای مردمی شهرداری هر شهر و استان اهمیت بالایی در گستردگی این هنر دارد و میبایست واژه «تئاتر برای همه» با برگزاری در مناسبتها و زمانهای مختلف در بطن جامعه و هر شهر و منطقه صورت پذیرد.
یوسفی با اشاره به اهمیت مخاطب در اجرای تئاتر گفت: هر گروه هنری با توجه به تجربه اجرایی خود و راهنمایی و نظارت سرپرست گروه و البته همکاری ارگانهای دولتی همچون شهرداری و مدبران فرهنگی، میتواند به نیازهای مخاطبین خود جواب دهد. مجموع این عوامل حتی باعث میشود این اجراها فراتر از کشور خودمان و در سطح بینالمللی شناخته و مورد استقبال قرار گیرد.
این بازیگر و نویسنده درباره چگونگی انتخاب بازیگران نمایش و مدت زمان تمرینات برای اجرا اظهار کرد: با توجه به کاراکترها و شخصیتهای درون هر نمایش، همچنین تجربه و شناخت هر کارگردان از عوامل حرفهای؛ بازیگران را دعوت و به خرجی مناسب خواهد رسید. میزان تمرینها بسته به نیاز و نوع قصه و موضوع برنامهریزی و تمرین متغیر است، گاهی ۳ ساعت تمرین و گاهی ۸ ساعت تمرین به مدت از یک تا سه ماه به طول میانجامد.
وی پیرامون جشنواره انار «صد دانه یاقوت» بیان کرد: قطعا جشنواره انار «صد دانه یاقوت» یا گل و گلاب میتوانند معرف آیینها و رسومات فولکلور سنتی از سراسر ایران زمین و معرفی فرهنگ عامه برای عموم جامعه باشد. تجربه قبلی ما در اجرای نمایش در این جشنوارهها نشان داده که مخاطب استقبال خوبی از این برنامههای هنری خواهد کرد و بستر مناسب آن اهمیت بالایی دارد.
میثم یوسفی در پایان صحبتهای خود درباره اهمیت موسیقی در اجرای نمایشی توضیح داد: موسیقی میتواند تنها زبان بینالمللی بین فرهنگها باشد و در تکمیل موسیقی با توجه به زبان بدن و بهره گرفتن از طراحی ماسکها و تن پوشهای نمایشی تکمیل کننده کنسرت سازها است که گاهی تعداد سازها کم و زیاد میگردد و مفاهیم مورد نیاز با توجه به تصاویر سازها و فرم اجرایی به همراه موسیقی که رکن اصلی اینگونه اجراها میباشد، اجرا میگردد.
گزارش خطا
پسندها:
۰
ارسال نظر
آخرین اخبار