پنجشنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۲۴
کد خبر: ۱۳۸۳۹۷
|
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۳
یک روانشناس حوزه نوجوانان در نشست «بچهای رستا» مطرح کرد:

رضای خدا هدف مشترک فردگرایی و جمع‌گرایی در فرهنگ ایرانی اسلامی است

یک روانشناس حوزه نوجوانان در نشست «بچه‌های رستا» گفت: ایرانی مسلمان در همه امور خدا را درنظر می‌گیرد و رضای خدا هدف مشترک فردگرایی و جمع‌گرایی در فرهنگ ایرانی اسلامی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، یک روانشناس حوزه نوجوانان درنشست «بچه‌های رستا» گفت: ایرانی مسلمان در همه امور خدا را درنظر می‌گیرد و رضای خدا هدف مشترک فردگرایی و جمع‌گرایی در فرهنگ ایرانی اسلامی است.

دوازدهمین نشست گفتگو محور ویژه نوجوانان بچه‌های رستا با هدف تبیین صحیح موضوعات و مسائل حوزه نوجوانی در فضای گفتگو و ایجاد بستر عملیاتی برای نوجوانان جهت مشارکت و گفتگو با حضور حسین علیزاده کوزه‌کنان مولف کتاب‌های تربیتی و روانشناس حوزه خانواده و نوجوانان در جمع دانش‌آموزان دختر برگزار شد.

در این نشست که با موضوع: «فرد گرایی یا جمع گرایی در فرهنگ ایرانی» در دبیرستان دخترانه آزادگان سدید منطقه ۱۸ برگزار شد. کارشناس برنامه در ابتدا از نوجوانان خواست که با نگاهی واقع بینانه وارد بحث شوند و نظراتشان را آزادانه با ذکر دلایل خود برای جمع مطرح کنند.

وی در آغار سخنان خود به بیان ویژگی‌های مردم غرب در مقایسه با مردم شرق پرداخت و گفت: در فرهنگ غرب وابستگی به دیگران حتی در بعد عاطفی اغلب شرم آور یا زشت تلقی می شود، حقوق فردی در اولویت قرار می گیرد و مردم اغلب تأکید بیشتری بر برجسته بودن و منحصر به فرد بودن خودشان دارند. در این جوامع هر فردی ابتدا خودش را در نظر می گیرد و موفقیت را برای خودش می خواهد، پس با دیگران رقابت می کند تا او را عقب براند. در تفکر غربی کاری ندارند که فلان همسایه مشکل دارد یا ندارد، ویژگی این افراد رقابت برای منافع خودشان است. دهها شرکت و موسسه رقیب را زمین می زنند تا خودشان را بالا بکشند . ولی ویژگی شرقی ها جمع گرایی است. ایثار، اعتماد، سخاوتمندی و کمک به دیگران در این جوامع از اهمیت بیشتری برخوردار است . با این نگرش مردم تشویق می شوند که بهترین کارها را برای جامعه انجام دهند. خانواده ها و اجتماعات نقشی اساسی دارند و تأکید بیشتر بر اهداف مشترک است.

علیزاده در ادامه فرد گرایی و جمع گرایی را از منظردین اسلام مورد بررسی قرار داد و اظهار داشت: در اسلام فرد گرایی و جمع‌گرایی هم‌چون تار و پودی درهم تنیده است که در یکدیگر تاثیر می گذارند و از هم تاثیر می پذیرند و نتیجه آن یک جامعه آگاه، پویا و رو به پیشرفت و تعالی معنوی است. از دیدگاه قرآن چه فرد باشیم چه جمع باید کار را برای رضای خداوند انجام دهیم .

وی افزود: خداوند متعال در بخشی از آیه 46 سوره سباء می‌فرماید: قُلْ إِنَّما أَعِظُكُمْ بِواحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلهِ ...شما را تنها به یک چیز اندرز می‌دهم، و آن اینکه؛ دو نفر دو نفر یا یک نفر یک نفر برای خدا قیام کنید ...پس در دین ما آنچه به فردگرایی یا جمع گرایی ارزش می دهد جهت است . فرد گرایی و جمع گرایی مثبت و منفی مطلق ندارد. اگر به آن جهت مثبت بدهیم می شود مثبت و اگر به آن جهت منفی بدهیم می شود منفی. در واقع رضای خدا هدف مشترک فردگرایی و جمع‌گرایی در فرهنگ ایرانی اسلامی است.

دوازدهمین نشست «بچه‌های رستا» روز چهارشنبه ۹ اسفند در دبیرستان دخترانه آزادگان سدید منطقه ۱۸ واقع در شهرک ولیعصر(عج)،خیابان حیدری شمالی، کوچه درختی با حضور ۶۰ تن از دختران نوجوان مقطع متوسطه اول برگزار شد.

گفتنی است این سلسه نشست‌ها در راستای راه اندازی باشگاه مخاطبان منطقه ۱۸ و فعال سازی کرسی‌های آزاد اندیشی و زمینه اظهار نظر و گفتگوی نوجوانان برگزار می‌شود.


نظر شما