در نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «عامهپسند» در فرهنگسرای ارسباران مطرح شد
شرکا: یکی از ویژگیهای سینمای بیرقی واقعی بودن زنان در آن است
آنتونیا شرکا منتقد سینما در نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «عامهپسند» که در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد، عنوان کرد: یکی از ویژگیهای سینمای بیرقی واقعی بودن زنان در آن است، بر خلاف تصویر اسطورهای که بیضایی از زن به نمایش میگذارد و یا تصویر اغراقآمیزی که در آثار تهمینه میلانی از کتکخور و مظلوم بودن زنان میبینیم.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، فیلم سینمایی «عامهپسند» ساخته سهیل بیرقی یکشنبه ۲۰ اسفندماه در ششصد و نهمین نشست باشگاه فیلم فرهنگسرای ارسباران به نمایش در آمد و پس از آن با حضور آنتونیا شرکا (منتقد)، زهرا اردکانیفرد (تحلیلگر زنان و سینما) و کورش جاهد (کارشناس مجری) نقد و بررسی شد. ابتدا کورش جاهد کارشناس و منتقد سینما درباره فیلم «عامهپسند» گفت: اگر این فیلم را به عنوان یک اثر آموزنده در نظر بگیریم، این نکته را برای ما دارد که بدانیم باید در برخوردها با آدمها پیشینه و مشکلات زندگیشان را در نظر بگیریم.
وی اضافه کرد: در تاریخ سینما برخی فیلمهای زنانه را داشتهایم که میتوان به آثاری مانند «شبهای کابیریا» اثر فلینی اشاره کرد که مناسبات جهان مردانه را به چالش میکشند. پرداختن به مسائل زنان، حدود ۲۰ سال است که خیلی جدیتر و پررنگتر از گذشته در سینما دیده میشود و چگونگی پرداختن به این موضوع نیز اهمیت دارد.
جاهد تصریح کرد: یکی از نکات فیلم «عامهپسند» این است که تمام مردهایی که میبینیم، جزئی از نهاد قدرت و جامعه زنستیز هستند که نمیخواهند به این زن فرصت پیشرفت دهند. تنها کسی که به نوعی این کار را میکند و در مناسبات قدرت نیست، شخصیت هوتن شکیباست که از مسائل مدرن مانند یوگا و... حرف میزند.
در ادامه آنتونیا شرکا منتقد سینما با اشاره به کارنامه کاری سهیل بیرقی عنوان کرد: «عامهپسند» سومین فیلم از یک سهگانه است و پس از دو فیلم «من» و «عرق سرد» ساخته شده است. یکی از ویژگیهای آثار بیرقی، جسارت نمایش دادن شخصیتهای متفاوت است. شخصیت باران کوثری در فیلم «عرق سرد» یکی از این شخصیتهای خاص است یا شخصیت لیلا حاتمی در فیلم «من» که یک گانگستر و کارچاقکن است و چنین کاراکتری را در کمتر فیلمی از سینمای ایران میبینیم.
وی افزود: در «عامهپسند» هم یک زن با بازی فاطمه معتمدآریا را داریم که با علم به اینکه شکست میخورد، ولی حداقل با خودش به نوعی یگانگی میرسد و در سکانس آخر تصمیم میگیرد خودش را بپذیرد. اینکه این زن حداقل برای مدتی تصمیم میگیرد آزادانه زندگی کند، از او یک شخصیت متفاوت میسازد.
زهرا اردکانیفرد تحلیلگر حوزه زنان و سینما نیز درباره فیلم «عامهپسند» گفت: فیلم وضعیت زنی را به نمایش میگذارد که یک شکست خورده و میخواهد زندگیاش را دوباره بسازد و تغییری ایجاد کند. چیزی که فیلم به ما نشان میدهد این است که همه علیه او هستند. مردانی که در فیلم میبینیم، در مقابل او ایستادهاند و زنان اطرافش هم در نهایت از پشت خنجر میزنند. سومین عاملی که در مقابل او قرار دارد جامعه است.
وی ادامه داد: تا اینجا مشکلی نیست و ما میدانیم زنان مستقل چنین مشکلاتی را دارند، ولی در فیلمهای زنانه جهان در نهایت روزنهای برای غلبه شخصیت زن بر مشکلاتش باز میگذارند. در حالی که در «عامهپسند» شخصیت زن میپذیرد که شکست خورده و به نظرم این الگوی خوبی برای فیلم زنانه نیست.
اردکانیفرد با بیان اینکه بیننده فیلم نمیتواند با امید سالن سینما را ترک کند، اظهار کرد: شاید بهتر بود شخصیت فهیمه (فاطمه معتمدآریا) در پایان فیلم به عنوان مثال در دانشگاه ثبت نام کند و مثلا دنبال تحصیل در رشته هتلداری برود تا یک پایان امیدبخش شکل بگیرد.
وی با اشاره به اینکه شخصیت زن فیلم «عامهپسند» کمی سادهلوح طراحی شده، عنوان کرد: تصور من از زنی ۵۷ ساله که در تهران زندگی کرده، یک زن هوشمندتر است و چیزی که در نسل مادران خودمان میبینیم، رفتارهای پختهتری را شاهد هستیم. مثلا اعتماد بیش از حدی که به میلاد (هوتن شکیبا) میکند، شبیه به رفتار یک دختر ۲۰ ساله است و به نظرم خوشبینی زیادی دارد. در مقابل، شخصیت افسانه (باران کوثری) که یک زن جوان است و قاعدتا تجربه کمتری دارد، اشراف بیشتری روی موقعیت دارد.
آنتونیا شرکا درباره نکات مطرحشده توسط دیگر کارشناس نشست بیان کرد: اینکه همه مردان فیلم علیه این زن هستند، در نوع فیلمبرداری هم منعکس شده و مردها را از پشت سر میبینیم و چهرهشان دیده نمیشود، البته به جز هوتن شکیبا که یکی از شخصیتهای اصلی است. اما پایان فیلم را ناامیدکننده نمیدانم و فکر میکنم میتوانست حتی از این هم بدتر باشد، به این صورت که زن به خانه همسر سابقش بازگردد.
شرکا ادامه داد: اینکه در انتهای فیلم بوتاکس نمیکند و خود واقعیاش را قبول کرده، اتفاقا امیدبخش است و ناامیدکننده نیست. یکی از ویژگیهای سینمای بیرقی واقعی بودن زنان در آن است، بر خلاف تصویر اسطورهای که بیضایی از زن به نمایش میگذارد و یا تصویر اغراقآمیزی که در آثار تهمینه میلانی از کتکخور و مظلوم بودن زنان میبینیم.
وی درباره سادهلوح بودن شخصیت اصلی فیلم بیان کرد: استنباط من این است که این زن یک عمر با مردی زندگی کرده که علاقهای به او نداشته و حالا که با یک پسر جوان آشنا شده، به او دلبستگی پیدا کرده و هم جنبه عشق پنهان و هم جنبه مادرانه دارد. چون میبینیم که پسر خودش مدام او را سرزنش میکند و نمیتواند برایش مادری کند. فهیمه زنی است که نیاز به تکیهگاه دارد و در عین حال میخواهد مستقل هم باشد، در نتیجه چارهای جز اعتماد و خوشبینی ندارد.
گزارش خطا
پسندها:
۰
ارسال نظر
آخرین اخبار
کتاب تازه محمود دولتآبادی منتشر شد
۸ کتاب صوتی جدید با صدای هوتن شکیبا و سروش صحت در فیدیبو بارگذاری شد
دومین نشست کافه گفتوگوی خانواده توانمند در فرهنگسرای خانواده برگزار میشود
سینماها فردا تا ساعت ۱۷ تعطیل هستند
صبح است جانا! شوری به پا کن...
حضور بیش از ۳۰۰ اثر در بخش عکس نهمین جشنواره فیلم شهر
مجلس روضه حضرت زهرا(س) ویژه بانوان در فرهنگسرای اشراق
اکران و نقد و بررسی فیلم سینمایی«لاک پشت» در فرهنگسرای اندیشه
صفحه اول روزنامهها- دوشنبه ۱۲ آبان ماه ۱۴۰۴
نمایش شاد و موزیکال «بره ناقلا» در فرهنگسرای خانواده به روی صحنه میرود
جمعخوانی کتاب «خود انگیختگی» در کتابخانه تلاش
فرهنگ شهروندی؛ زیربنای جامعه سالم و پیشرفته- معصومه آبرون
نشست «خانه ترانه» در فرهنگسرای ارسباران
«قصههای مجید» برای چهلمین بار منتشر شد
روایت ۴۴۴ روزی که کارمندان سفارت آمریکا در اختیار نیروهای انقلاب بودند
ترانه «بیبدن» انعکاس لحظههای دراماتیک فیلم بود
تحلیل اسطورهشناختی آثار دکتر سُندوزی
فیلم؛ آیین اختتامیه ویژهبرنامه «به افتخار نوجوونی» در فرهنگسرای نوجوان
دوازدهمین دوسالانه بینالمللی کارتون و کاریکاتور تهران آغاز به کار کرد
صفحه اول روزنامه ها- یکشنبه ۱۱ آبان ماه ۱۴۰۴
«اگر آوینی بود» جنگ ۱۲ روزه را چطور روایت میکرد؟
حذفشدگان از تهران- شیرین احمدنیا
تمدید اجرای دو نمایش «روز سیاه» و «برفک و تخت یخی» در پردیس تئاتر تهران
فراخوان بخش عکس و پوستر هفتمین جشنواره تئاتر «شهر» منتشر شد
آیین بزرگداشت شمسالدین رحمانی چهره ماندگار اندیشه مقاومت در باغ کتاب