سه‌شنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۱۸
کد خبر: ۱۴۱۳۹۷
|
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۲
در نشست معرفی کتاب «چهره بی‌نقاب» عنوان شد:

سبک زندگی در بیانیه گام دوم انقلاب مورد‌‌ تاکید قرار گرفته‌ است

کتاب «چهره بی‌نقاب؛ کنکاشی در عادات اجتماعی ایرانیان» با حضور علی محمدی (مدرس دانشگاه)، حسین سروقامت (نویسنده کتاب) و شیوا مقدم (رییس فرهنگسرای خانواده) در فرهنگسرای خانواده معرفی شد.

سبک زندگی در بیانیه گام دوم انقلاب مورد‌‌تأکید قرار گرفته‌ استبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، حسین سروقامت نویسنده کتاب درباره این آن گفت: در جهان امروز عواملی وجود دارند که در سرنوشت ملت‌ها نقش مؤثری دارند و بسیار مهم شمرده می‌شوند. سبک زندگی ازجملۀ این عوامل است، مجموعه‌ای از منش‌های ذاتی ما و همچنین روش‌هایی که برای ادامه حیات برگزیده‌ایم.

وی در ادامه اظهار داشت: این موضوعات گاه‌ و‌ بیگاه ذهن مرا مشغول می‌داشت تا اینکه در مهر‌ماه ۱۳۹۱ با سخنان رهبر فرزانه جمهوری اسلامی ایران در جمع پرشور جوانان خراسان شمالی مواجه شدم. دغدغه ارزشمندی که ریشه در کاستی‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی ملت ما داشت، علاج فوری می‌طلبید. سؤال‌های مهمی که معظم‌له در باب سبک زندگی عنوان کردند و پاسخگویی به آنها را خواستار شدند در موارد عدیده‌ای، بحث سبک زندگی از سخنان ایشان برجسته شده است، از جمله در بیانیه گام دوم انقلاب مورد‌‌ تأکید قرار گرفته‌ است.

سروقامت گفت: بنای این کتاب آن است که در پاسخ به چنین مطالبه ارزشمندی، این پرسش‌های ۳۲ گانه را مطرح کند و در حد‌ و‌ اندازه خویش به تجزیه‌‌ و تحلیل قضایا همت گمارد و در مقام پاسخ‌ به سؤال‌های مطرح‌شده برآید.

علی محمدی مدرس دانشگاه نیز درباره این کتاب گفت: روش زندگی، محصول انتخاب‌های افراد است و اتفاقا افراد با انتخاب‌هایشان شناخته و معرفی و از دیگران متمایز می‌شوند و در واقع هویت می‌یابند. انتخاب هر کس معمولا بر اساس سلیقه او صورت می‌پذیرد و منشاء سلیقه عادت‌واره است که می‌توانیم آن را آن دست از خصلت‌ها بنامیم که محصول درونی کردن شرایط و قواعد حاکم بر محیط‌های اجتماعی و زیست‌بوم فرهنگی است که افراد در آن مشارکت اجتماعی کرده‌اند. اگر عادت‌واره را سرمایه فرهنگی تجسدیافته بشناسیم، این سرمایه علاوه بر ابعاد ملی و فردی، دارای بعد جمعی است.

محمدی در ادامه با تشریح مولفه‌ها و شاخص‌های بعد جمعی سرمایه فرهنگی، به انطباق بخش‌های زیادی از پرسش‌های مطرح‌شده در کتاب چهره بی‌نقاب با این بعد از سرمایه فرهنگی پرداخت.


در ادامه این نشست ادبی شیوا مقدم رییس فرهنگسرای خانواده ضمن عرض خیر مقدم به حاضران عنوان کرد: ویژگی‌هایی که در این کتاب مطرح شده است از جمله در بخش «هم‌نورد» از دیدگاه من ویژگی‌های یک خانواده است. فرهنگ پشت و پناه هم بودن بی‌منت، همراه بودن بی‌تصاحب و همچنین عشق‌ورزی، مهربانی و همدلی بی‌توقع انجام چنین اموری از جمله ویژگی‌های یک خانواده مستحکم و پرنشاط است.

اجرای سی و یکمین نشست گنجینه خانواده بر عهده شهین‌السادات مدلل‌کار بود.  

کتاب «چهره بی‌نقاب؛ کنکاشی در عادات اجتماعی ایرانیان» در بهار ۱۴۰۳ توسط سازمان تبلیغات اسلامی، شرکت چاپ و نشر بین‌الملل به چاپ رسید.

نظر شما