جمعه ۲۰ مهر ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۵۰
کد خبر: ۱۴۲۲۷۲
|
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۴
در نشست «یک فنجان کتاب» کتابخانه هفت‌چنار عنوان شد

خواندن زندگینامه بزرگان فرصتی برای کسب تجربه است

نشست موضوعی «یک فنجان کتاب» با حضور غلامرضا احمدخانی نویسنده و نمایشنامه‌نویس به عنوان تسهیلگر و نوجوانان کتاب‌خوان در روز سه‌شنبه ۱۷ مهرماه در کتابخانه هفت‌چنار منطقه ۱۰ برگزار شد.

خواندن زندگینامه بزرگان، فرصتی برای کسب تجربهبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، نشست موضوعی «یک فنجان کتاب» با معرفی و خوانش کتاب «هفت پیکر» شاهکار ادبی نظامی گنجوی؛ شاعر پر آوازه ایرانی با حضور غلامرضا احمدخانی نویسنده و نمایشنامه نویس به عنوان تسهیلگر و نوجوانان کتاب‌خوان در روز سه شنبه هفدهم مهرماه ۱۴۰۳ ساعت ١۵ در کتابخانه هفت چنار برگزار شد.

احمدخانی درباره زندگینامه وآثار این شاعر پر آوازه با و همچنین درباره ضرورت آشنایی با متون کهن فارسی با نوجوانان گفتگو کرده و گفت: ادبیات کهن هر کشور گنجینه‌ای است از تاریخ، فرهنگ، تغییرات زبانی و دیگر مسائلی که در گذر زمان مردم هر جامعه تجربه کرده‌اند. این آثار پلی است میان نسل‌های جدید و مردمانی که در سالیان دور در همان سرزمین می‌زیسته‌اند.

احمدخانی کارشناس برنامه به اهمیت مطالعه زندگینامه بزرگان اشاره کرد و گفت: برخی افراد سالخورده علاقه‌مندند خاطرات گذشته را بازگو کنند و تجربیات‌شان را در اختیار جوان‌تر‌ها بگذارند. آنها از اهمیت تجربه‌ها آگاهند. اما گاه بیان تجارب بزرگ‌تر‌ها شکل نصیحت و سرزنش به خود می‌گیرد و برای برخی، به‌خصوص نوجوانان، ملال‌آور و کسالت‌بار می‌شود، اما زندگی‌نامه‌ها  قالبی روایتی دارند که مخاطبِ خود را مورد قضاوت یا سرزنش قرار نمی‌دهند.

احمدخانی ادامه داد: زندگی‌نامه‌ها با نادیده گرفتن بخش‌های کسالت‌بار و غیرضروری زندگی افراد و به تصویر کشیدن بخش‌های مهم و اصلی، در کمترین زمان، تجربیات ارزشمندی را در اختیار مخاطب قرار می‌دهند. در این حالت، شیوه‌ی تفکر، تصمیمات، موانع، مبارزه با مشکلات، پایداری و موفقیت یا شکست افراد را می‌توان در پی‌رنگ روایت به‌صورت خطی مطالعه کرد.

وی افزود: مطالعه کتاب  درک بسیاری از خطا‌ها را برای‌مان آسان‌تر می‌کنند. با مطالعه‌ی کتاب‌ها، مخاطب به اصطلاح با کفش دیگری راه می‎رود و بدین ترتیب دشواری‌های شرایط گوناگون و تصمیم‌گیری در آن راه را هرچه بهتر درک می‌کند. این تجربه مخاطب را یاری می‌کند تا در طول زندگی‌اش، کمتر به کرسی قضاوت بنشیند. این مورد می‌تواند حاصل درک بهتر آثار و اندیشه‌های مشاهیر باشد که پیش از این به آن اشاره کردیم.

وی به آشنایی مخاطبان با درون مایه‌های فرهنگی جهان اشاره کرد و افزود: با مطالعه‌ی کتاب‌ها می‌توان به درون قبیله، روستا یا شهری قدم گذاشت که در طول عمر، شاید هیچ‌گاه امکان دیدن آن مکان یا ملاقات با مردمش برای‌مان فراهم نمیشد. به عبارت دیگر، می‌توان گفت که خواندن کتاب و  مطالعات اجتماعی مهیج و جذاب‌اند. کتاب‌ها راهی برای مطالعه‌ی ارزش‌ها، هنجارها، خرده‌فرهنگ‌ها و تفاوت‌های فرهنگی اقوام گوناگون هستند.

وی همچنین به امید بخش بودن کتاب‌ها  اشاره کرد و گفت: بسیاری از شخصیت‌های داستانی افرادی  با نیاز‌های ویژه بودند. اما با وجود معلولیت‌های گوناگون موفقیت‌های بزرگی کسب کرده‌اند؛ مانند شخصیت داستانی "رویای امانوئل" که  این اثر زندگی‌نامه‌ی امانوئل افوسو دوچرخه‌سواری است که از ابتدای تولد فقط یک پای سالم داشت. هلن کلر شخصیت برجسته‌ی دیگری است که تا‌کنون نسخه‌های کوتاه و بلندی از زندگی او منتشر شده است. همین موضوعات به درک عمیق‌تر ما نسبت به افراد کمک خواهد کرد.

کارشناس برنامه در پایان گفت: به دلیل اهمیت بالای مطالعه در بین اندیشمندان، امروزه علاوه بر مطالعه کتاب‌های چاپی و کاغذی، انواع مختلفی از مطالعه از طریق فضا‌های مجازی مانند کتاب‌های الکترونیک و صوتی به ویژه برای آن دسته از افرادی که توانایی یا فرصت استفاده از کتاب‌های کاغذی را ندارد، بروز کرده است.  مطالعه و کتابخوانی آنچنان در تعیین سرنوشت و آینده ملت‌ها نقش دارد که در طول تاریخ بزرگان بسیاری از طریق سخنان خود بر مداومت بر آن تاکید کرده‌اند. امید است که با مطالعه کتاب از تاریخ درس بگیریم و به بالندگی میهن خود کمک کنیم.

کتابخانه هفت چنار در خیابان بریانک، خیابان دعوتی، خیابان حسام الدین، کوچه محقق، بوستان ناظمی واقع شده و علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص برنامه‌های این مرکز  می‌توانند با شماره تلفن ۵۵۷۸۷۷۰۰ تماس بگیرند.

نظر شما