چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۵۶
کد خبر: ۱۴۲۵۰۷
|
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۲
در سی و دومین نشست «بچه‌های رستا» عنوان شد:

نقاب اجتماعی پدیده‌ای اجتناب‌ناپذیر در تعاملات اجتماعی است

سی و دومین نشست گفت‌وگومحور «بچه‌های رستا» با محوریت مهارت خودمدیریتی در نوجوانان و با عنوان «با نقاب یا بدون نقاب» با حضور شبنم میرجلالی (کارشناس ارشد روانشناسی) روز سه‌شنبه ۲۴ مهرماه در فرهنگسرای خانواده برگزار شد.

نقاب اجتماعی پدیده ای اجتناب ناپذیر در تعاملات اجتماعی استبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، در این نشست شبنم میرجلالی با سوال «به نظر شما آیا در جامعه امروز باید نقاب زد یا نه؟» برنامه را آغازکرد و نوجوانان پاسخ‌هایی چون: «تا جایی که به دیگران آسیب نزنیم نقاب داشتن اشکالی ندارد»، «به نظر من در جامعه امروز اکثرا دارای نقاب هستند و کاملا معلوم است»، «نظر من هم این است که گاهی مجبور می شویم از نقاب استفاده کنیم»، «بستگی به شرایط دارد»، «ما مجبوریم گاهی برای محافظت از خودمان نقاب بزنیم»، «درست است که در طولانی مدت نقاب زدن شاید به ما لطمه بزند ولی گاهی هم می تواند به نفع ما باشد» را بیان کردند.

در ادامه میرجلالی گفت: نقاب زدن به این معناست که ما خصوصیات، ویژگی‌های رفتاری یا برخی مشکلات روحی خود را پنهان و بعضی وقت ها از روی عمد و گاهی ناخودآگاه نقاب می زنیم، گاهی اوقات ما برای نشان دادن شخصیت واقعی خود احساس ناامنی می کنیم و به اصطلاح روی شخصیت خود نقاب می زنیم، نقاب زدن گاهی می تواند احساسی و یا اجتماعی باشد.

وی در ادامه اضافه کرد: یکی از نشانه های رایج نقاب زدن سرپوش گذاشتن روی احساسات منفی مانند ناراحتی، عصبانیت وکلافگی است چون ممکن است با احساسات منفی خود باعث اذیت اطرافیان شویم برای همین نقاب می زنیم، نقاب زدن فقط مختص احساسات نیست و می توان عادت های رفتاری را زیر نقاب پنهان کرد همچنین نقاب تعریف بزرگی دارد که آداب نیز شامل آن می شود. 

شبنم میرجلالی در ادامه از از نوجوانان پرسید چند نقاب منفی را معرفی کنید؟ نوجوانان پاسخ هایی چون نقاب دروغ، تزویر و فریب کاری، احساسات مصنوعی و اجتماعی را بیان کردند. 

کارشناس برنامه در ادامه از نوجوانان پرسید بچه ها بالاخره نقاب خوب است یا بد؟ و در ادامه نوجوانان پاسخ‌هایی چون: «در بعضی موارد خوب است برای اینکه بعضی‌ها برای اینکه وجهه اجتماعی خودشان را حفظ کنند و در جامعه طرد نشوند نقاب می زنند» و «برای محافظت از خودمان در برابر آسیب‌ها می‌توانیم نقاب بزنیم، ولی به نظر من در هر صورت نقاب زدن اصلا کار خوبی نیست، چون می تواند عواقب منفی مثل از دست دادن ارزش ها و عزت نفس برای ما داشته باشد» را بیان کردند.

میرجلالی اظهار داشت: پس می توانیم نتیجه بگیریم که نقاب اجتماعی پدیده ای اجتناب ناپذیر در تعاملات اجتماعی است برای اینکه بتوانیم یک زندگی سالم و رضایت بخش داشته باشیم ضروری است که یک تعادلی بین استفاده از این نقاب ها و ابراز هویت واقعی خودمان برقرار کنیم. 

وی در ادامه بیان کرد: کنترل و مدیریت احساسات در همه شرایط از اهمیت زیادی برخوردار است، اگر ندانیم که چگونه می توانیم احساسات خود را منطبق با شرایط مدیریت کنیم دچار سوء تفاهم، آزردگی می شویم، نوجوانی مقطع سنی است که همه چیز از جمله فیزیکی، ظاهری، احساسی و عاطفی در حال تغییر است بنابراین باید یاد بگیرید که چگونه بر احساسات خود مسلط باشید.

نظر شما