شنبه ۳۱ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۰۶:۴۹
کد خبر: ۶۱۹۹۹
|
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۲

8 سال تلاش دولت براي رفع آلودگي هوا؛ سالانه 5 هزار نفر مي‌ميرند

درحالي که سالانه حدود 4 تا 5 هزار نفر در تهران به علت آلودگي هوا جان خود را از دست مي دهند،تمام همت دولت براي کنترل آلودگي هوا در 8 سال اخير به تعطيل کردن شهر و ممانعت از تردد خودروها و اقدامات نمايشي مانند «آب پاشي» گذشت.

به گزارش شهر، آلودگي هوا، معضلي است كه از ديرباز تاكنون گريبان شهرهاي بزرگ را گرفته و چندسالي است به شهرهاي كوچك‌تر هم سرايت كرده است. معضلي كه كارشناسان هربار آماري جديد از خسارات و مرگ و ميرهاي ناشي از آن مي‌دهند. البته آلودگي هوا تنها مسئله اي نيست که در آن جان انسان ها به هيچ انگاشته مي شود؛ چرا که اين روزها هستند بسياري از بيماراني که به دليل عدم وجود داروي مورد نياز و گاه حتي به دليل گراني دارو جان خود را از دست مي دهند. اما اين دسته شايد چون اقليتي از جامعه را شکل مي دهند خيلي به چشم نمي آيند.

 

به هر روي مسئله کمبود داروهاي اساسي و حياتي معضلي است که خود فرصتي ديگر براي بررسي طلب مي کند؛ اما آلودگي هوا که با طيف بيشتري از جامعه سر و کار دارد با جان مردم چه مي کند؟

 

آمارهاي مختلفي درباره مرگ و مير ناشي از آلودگي هوا در کشور منتشر مي شود که البته تاکنون وزارت بهداشت اين آمارها را تاييد نکرده است. با اين حال کمال الدين پيرموذن عضو فراکسيون محيط زيست مجلس معتقد است: «سالانه حدود 4 تا 5 هزار نفر در تهران به علت آلودگي هوا جان خود را از دست مي دهند.»

 

همچنين برخي منابع ديگر آمارهاي مختلف و متفاوتي از تلفات آلودگي داده‌اند که مسوولان وزارت بهداشت و سازمان حفاظت از محيط‌زيست (متولي اصلي بحران آلودگي هوا) تاكنون هيچ آماري را تاييد نكرده‌اند. ندافي رييس مركز سلامت محيط وزارت بهداشت در اين‌باره باره گفته است: «بيماري‌ها و مرگ ناشي از آلودگي هوا را تنها به مسوولان اطلاع مي‌دهيم.»

 

اما مسئله آلودگي هوا در کنار آسيب هاي جاني، موجب ضررهاي مالي به کشور هم مي شود. به گفته سيدجعفر تشكري‌هاشمي معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداب تهران «آلودگي هوا سالانه هشت ميليارد دلار خسارت در ايران به دنبال دارد. خساراتي از سلامتي شهروندان گرفته تا تعطيلي‌هاي مداوم و محدود كردن تردد خودروها در شهر و تعطيلي كارخانجات و صنايع.»

 

اقدام دولت براي کاهش آلودگي هوا چه بود؟ 

 

حال با توجه به آسيب هاي ناشي از آلودگي هوا بايد پرسيد دولت در طول هشت سال اخير چه اقداماتي براي جلوگيري يا کاهش آلودگي هوا انجام داده است.

 

به نظر مي رسد در سالهاي اخير تنها دو قدم براي مقابله با آلودگي شديد هوا در پايتخت برداشته شده است و آن هم افزايش محدوده طرح ترافيک و تعطيل کردن ادارات و مدارس بوده است.

 

البته در کنار اين دو راهکار، دو سال پيش در اواخر پاييز و در اوج آلودگي هوا اقدامي خودساخته و نمايشي از سوي دولت در دستور کار قرار گرفت که نه تنها کوچکترين تاثيري در کاهش آلودگي نداشت؛ بلکه به عنوان يک اقدام مضحک مورد تمسخر شهروندان قرار گرفت.

 

طرح "آب پاشي" هواي تهران که توسط چند هواپيما به اجرا گذاشته شد، تنها طرح بديع و جدي! دولت براي مقابله با پديده آلودگي هوا بود، که تبديل به نمادي براي اقدامات نمايشي و ژانگولري در کنترل بحران شد.

 

از نکات جالب توجه اين است که "آب پاشي" هواي تهران با واکنش انتقادي وزير وقت بهداشت نيز روبه رو شد و آب پاشي را در کاهش غلظت آلودگي ها بي تاثير دانست.

 

لذا بايد گفت تمام تلاش هاي دولت براي کنترل آلودگي هواي تهران در 8 سال اخير جداي از تعطيل کردن و ممانعت از تردد خودروها به همان يک مورد "آب پاشي" شهر تهران ختم شد و در تمام اين سال ها نه اقدامي تازه اي صورت گرفت و نه حتي برنامه اي تدوين و راهکاري انديشيده شد.

 

مديريت ‌بي‌برنامه

سيد عماد حسيني سخنگوي کميسيون انرژي مجلس هشتم مي گويد: «در رابطه با رفع معضل آلودگي هوا به لحاظ مديريتي اقدامات قابل توجهي مي توانست صورت بگيرد. بعضي از اين اقدمات با مسئله حمل و نقل عمومي و موضوع سوخت هاي مصرفي مرتبط بود که بايد با استاندارهاي جهاني مطابقت داده مي شد که به آن بي توجهي شد.»

 

وي ادامه مي دهد: «به لحاظ زيست محيطي دولت آقاي احمدي نژاد نتوانست وظايف خود را به درستي انجام دهد و در طول هشت سال گذشته مسئله آلودگي هوا وضعيت بسيار بغرنجي براي خيلي از استان ها و شهرهاي کشور پديد آورد و راهکار اساسي براي رفع آن انديشيده نشد.»

 

حسيني با رد اقدامات آني براي رفع آلودگي هوا همچون آب پاشي هوا توسط هواپيما تصريح مي کند: «رفع آلودگي هوا نيازمند يک برنامه جامع و درازمدت است و نمي توان با اقدامات آني و لحظه اي آلودگي هوا را برطرف کرد.»

 

مهرورزي در هواي آلوده!

اما کمال الدين پيرموذن عضو فراکسيون محيط زيست مجلس نيز مي گويد: «در هشت سال اخير متاسفانه رئيس دولت صرفا به سوداگري و صدقه پروري بها داد و به اولويت هاي مردم به خصوص بحث کاهش آلودگي هوا در تهران و هفت شهر صنعتي کشور و 24 استان ذي مدخل در امر گريبان گيري ريزگردها نه تنها توجهي نکرد؛ بلکه با عدم همکاري اين مشکل را تشديد کرد.»

 

وي در توضيح کارشکني ها و عدم همکاري دولت در رفع آلودگي هوا مي گويد: «ما شاهد بوديم که دولت به لحاظ غرض و مرضي که با شهرداري تهران داشت بودجه مترو و حمل و نقل عمومي را به طور کامل پرداخت نکرد. دولت به هيچ وجه به توسعه فضاي سبز بها نداد و اقدامات آن در خصوص استانداردسازي صنعت خودرو و سه هزار واحد آلاينده و استانداردسازي پالايشگاههاي توليد سوخت به هيچ وجه رضايت بخش نبود.»

 

در پايان بايد به اين سوال پاسخ داد که چطور دولت در طول هشت سال اخير از مهرورزي صحبت کرد و خود را يک دولت مردمي ناميد اما هيچ توجهي به بحث سلامت مردم نداشت؟!

 

پيرموذن در اين باره مي گويد: «آقاي احمدي نژاد در شعارهاي خود از مردمي بودن و مهرورزي صحبت مي کنند، اما اگر اين صحبت ها راست نمايي و دروغين نبود بايد به انسان که محور توسعه است و هوا که اصلي ترين نياز جوامع بشري است بها مي دادند.»

 

عماد حسيني نيز معتقد است: «مهرورزي را نبايد صرفا در لفظ معنا کرد و تنها ظاهر را ديد. به هر حال مهرورزي نسبت به مردم زماني خواهد بود که اقداماتي را در زمينه سلامتي مردم و جلوگيري از خدشه دار شدن وضعيت جسمي و روحي آنها انجام داد.»

 

منبع: فرارو

نظر شما