يکشنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۵۳
کد خبر: ۶۹۶۵۸
|
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۴
در مراسم افتتاح «به روایت عکاسان معاصر ایران » عنوان شد

عکاسی ایران سرآمد خاورمیانه است

نمایشگاه «به روایت عکاسان معاصر ایران» با حضور چهره های شاخص جامعه هنری و نام های مهم جامعه عکاسی ایران عصر شنبه یازدهم آبان ماه در گالری پردیس ملت افتتاح شد.
به گزارش شهر،  این نمایشگاه که به دعوت گالری پردیس ملت با حضور 36 هنرمند از سه نسل عکاسی معاصر ایران با نمایشگاه گردانی مهدی مقیم نژاد و حمایت موسسه تصویر شهر شهرداری تهران برپا شده است حدود 72 عکس از دوره های مختلف عکاسی این هنرمندان را به تماشا می گذارد که نوعی مرور و مطالعه تصویری در روند عکاسی امروز ایران به شمار می آید.

در آیین افتتاحیه این نمایشگاه که با حضور نظیر پرویز کلانتری، آیدین آغداشلو، علی مراد خانی، مهندس مرتضی کاظمی، دکتر علیرضا سمیع آذر، سید هادی منبتی، سیف الله صمدیان، آرمان استپانیان، گیزلا وارگا سینایی، فرح اصولی، جواد مجابی، محمد خوشرو، علیرضا فانی، مرتضی ظفرزاده همراه بود، دغدغه های مختلف جامعه عکاسی ایران از جمله موقعیت امروز عکس ایران در منطقه، وضعیت اقتصاد عکس و نیز ضرورت واکاوی در زاویه نگاه عکاسان کشورمان محور بحث ها و گفتگوهای هنرمندان با یکدیگر بود.

شناخت، درایت و بینش سبب تبلور هنرمند می‌شود
در حاشیه افتتاح این نمایشگاه علی مراد خانی معاون امورهنری وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی در مورد نمایشگاه عکس «به روایت عکاسان معاصر ایران» گفت: نمایشگاه های مختلف هنری به ‌ویژه نمایشگاه عکس جزیی از ملزومات زندگی هنری جامعه ماست زیرا به نوعی تبلور واقعیت ها ، روال و روند زندگی است. در این نمایشگاه آثار بسیار خوبی را شاهد هستیم و نکته حائز اهمیت آن حضور جوانان است که همگام با بزرگان حرکت می کنند و آثاری ارائه می دهند که قابل تامل است و جای تشویق دارد. از این رو می توان بر روی نمایش و سرمایه گذاری آثار جوانان فکرهای اساسی داشت تا بیش از آن حدی که تاکنون شاهد بوده‌ایم شکوفا شوند.

مرادخانی درباره روند اقتصاد هنر عکاسی در این سالها گفت: فروش عکس را باید در معدل جهانی در کنار فروش آثار نقاشی گذاشت، گاه می بینیم که یک عکس نه فقط در حوزه هنر حتی در حوزه خبر میلیون ها دلار معامله می شود. در واقع سهم درایت و بینش عکاس  از یک موضوع ناگهان او را تبدیل به عکاسی موفق در دنیا می کند. 

او اضافه کرد: امروزه شاهد آن هستیم که بسیاری از عکس ها در حراج های بزرگ با قیمت های بالایی فروش می‌روند زیرا جایگاه خود را پیدا کرده اند. شناخت در هر زمینه ای باعث می شود تا هنرمند جایگاه خود را پیدا کند و ارزش اقتصادی آثارش عیان شود.

جای نمایشگاه‌گردان‌ها در نمایشگاه‌های ما خالی‌ست
مهندس مرتضی کاظمی مشاور اقتصاد فرهنگ و هنر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره نمایشگاه «به روایت عکاسان معاصر ایران» گفت: بسیار خوشحالم که شاهد برگزاری چنین نمایشگاهی هستم و این خوشحالی را از چند جهت می توانم ابراز کنم، حدود 10، 15 سال پیش هنر عکاسی ما هنری بود که شخصیت های دیگری هم داشت برای مثال عکاسی مطبوعات و عکاسی که در کنار سینما قرار می گرفت شامل آن بود و تکلیف عکاسی به عنوان هنر عکاسی و آنچیزی که به فوتو آرت معروف است و در جهان شناخته می شود و جزء یکی از جدید ترین هنرهای مدرن محسوب می شود مشخص نبود و این نقصان، هم در جامعه هنری ما و هم در مدیریت هنری کشور دیده می شد ،  در آن زمان شاهد بودیم که دکتر سمیع آذر تلاش می کرد عکاسی را در موزه هنرهای معاصر تهران  جا دهد و جایگاه آن را آنگونه که شایسته است مشخص کند. در چند سال گذشته دیدیم که فوتو آرت جای خود را در جریان هنر معاصر کشور باز کرده است و نمایشگاه حاضر قطعا آخرین بروز و ظهور این هنر است.  نکته دیگر که در این نمایشگاه حائز اهمیت است حضور نمایشگاه گردان است که تا اندازه زیادی توانسته موثر واقع شود، این مسئله از خلاء های موجود در نمایشگاه های هنری ما محسوب می شود امیدوارم حضور نمایشگاه گردان در کنار مدیر گالری که بسیار موثر است در برگزاری نمایشگاه های هنری جای خود را باز کند.

او افزود: بدون تردید می توان گفت آینده روشنی را در زمینه هنر عکاسی شاهد خواهیم بود به ویژه آنکه در حراج های دوبی و تهران هم هنر عکاسی جای خودش را باز کرده است و برگزاری چنین نمایشگاه هایی به حضور قوی تر هنر عکاسی در جریان حراج های هنری کمک می کند. 
دکتر علیرضا سمیع آذر مدرس تاريخ هنر ومدير اسبق موزه هنرهاى معاصر تهران ضمن اشاره به آنکه این نمایشگاه به بهترین وجه نشان دهنده رشد عکاسی معاصر ایران است گفت: در این نمایشگاه کیفیت های ارتقا یافته، جنبه مفهومی عکس ها و جنبه زیبا شناختی آنها کاملا مشهود است. در واقع این نمایشگاه یکی از معاصرترین نمایشگاه های گروهی است که می تواند به عنوان یک کارنامه و دستاورد عکاسان معاصر کشور به خصوص آنهایی که سلیقه هنری بیشتری دارند مورد ارزیابی قرار گیرد و برآیند عکاسی ما با همه تلاطم، تنوع و گوناگونی های ذهنی عکاسان باشد.

او اضافه کرد: هنر عکاسی با توجه به شرایط تاریخی و فنی خاص خودش موفقیت قابل توجه ای در مارکت هنر ایران داشته است. اگر به صحنه های بین المللی عکس و به حراجی های بزرگ دنیا در نیویورک و لندن هم نگاه کنیم و حجم فروش و رکوردهای فروش عکس ها را با نقاشی مقایسه کنیم می بینیم فاصله آن از ایران کمتر نیست و حتی در منطقه به طور مشخص حراج کریستیز برای نمونه در پانزدهمین دوره آن که چند روز پیش شاهد آن بودیم می بینیم که تعداد عکاسان ایرانی از مجموع تعداد عکاسان 20 کشور دیگر مثل مصر، ترکیه، لبنان، مراکش، عراق و ... کمتر نیست و رکورد فروش عکس ایران  هم از آنها کمتر نیست بنابر این می توان گفت درخشش هایی که ما در حوزه نقاشی داشتیم با یک تناسبی در حوزه عکس هم وجود دارد و مارکت عکس رو به رشد است.  

تنوع، جذابیت را دو چندان می‌کند
سید هادی منبتی مدیرعامل موسسه تصویر شهر شهرداری تهران و حامی اصلی این نمایشگاه  با اشاره به آنکه موسسه تصویر شهر تاکنون نمایشگاه های مختلف عکس در گالری پردیس ملت برگزار کرده گفت: تفاوت و ویژگی خاص این نمایشگاه با نمایشگاه های قبلی، چیدمان و انتخاب عکس هاست که به عهده خود عکاسان بوده، طبیعی است آنچه سینه آویز دیوار گالری می شود گنجینه ای بی نظیر از تاریخ معاصر ایران است که توسط هنرمندان عکاس ثبت شده است. این عکس ها در ژانرها و گونه های متفاوت تاریخی، خبری و هنری هستند. ما در این نمایشگاه آثار بدیع و بی نظیری را شاهد هستیم، فکر می کنم نمایشگاه مورد توجه زیادی از سوی مخاطبان قرار گیرد زیرا تنوع موضوعی جذابیت دو چندانی در آن ایجاد کرده است.

او افزود: برگزاری چنین نمایشگاه هایی می تواند به بهبود اقتصاد هنر و اقتصاد عکس کمک کند. هرچه صنعت  عکاسی فراگیر تر شود ارزش کار هنری افزایش می یابد و خریدار آن نیز بیشتر می شود زیرا تفاوت بین یک عکس هنری با یک عکس معمولی که هر کسی می تواند آن را بگیرد مشخص می شود. کمپوزیسیون، نورپردازی، فضا سازی و نگاه عکاس به سوژه باعث می شود عکس عکاسان پیشکسوت و حرفه ای ارزش و جایگاه خودش را پیدا کند. 

باید به اقتصاد هنر عکاسی کمک کرد
سیف الله صمدیان عکاس و فیلمبردار که با چهار قطعه عکس از مجموعه «احمد شاملو» در این نمایشگاه حضور دارد، در مورد نمایشگاه «به روایت عکاسان معاصر ایران» گفت: در این نمایشگاه برآیند خوبی از هنر عکاسی امروز ایران را شاهد هستیم. امیدوارم هنرمندان حاضر در نمایشگاه این روند را ادامه دهند و آثار ارزشمندی را خلق کنند.

او اضافه کرد: بسیاری از مردم حاضرند برای پوسترهایی با سطح منزلت بصری پایین یا نقاشی های کپی میلیون ها تومان پول خرج کنند اما عکس را در خانه هایشان نمی پذیرند. پس با  بستر سازی مناسب در این زمینه و با تعیین قیمت های مناسب برای آثار می توان کمک کرد که اقتصاد هنر عکاسی رشد کند.

او در مورد آثاری که دراین نمایشگاه ارائه داده است گفت: چهار قطعه عکس سیاه و سفید این نمایشگاه متعلق به مجموعه «احمد شاملو» برای 20 سال پیش است. در آن زمان امکان زمانی و شانس فرهنگی داشتم که به منزل احمد شاملو روم و مجموعه عکسی از آن تهیه کنم.

آرمان استپانیان  هنرمند عکاس با دو اثر «حضرت مریم» و «شازده» در این نمایشگاه شرکت کرده است، او ضمن اشاره به سطح بالای آثار در این نمایشگاه گفت: در این نمایشگاه شاهد آثار فوق العاده ای از لحاظ سطح کیفی از هنرمندان پیشکسوت و جوان در عرصه هنر عکاسی هستیم. 

او اضافه کرد: در این نمایشگاه دو اثرارائه داده ام. اثر «حضرت مریم» که بر مبنای اثر «مادونا » رافائل است  و اثر «شازده» که مهر شازده خانم بر روی آن زده شده و چاپ دیجیتال بر روی بوم است، این دو اثر مربوط به سال 91 و 92 هستند.

٣٦ عكاس حاضر در اين رويداد به ترتيب حروف الفبا عبارتند از آزاده اخلاقی،کورش ادیم، آرمان استپانیان، مهرداد اسکویی، مهرداد افسری، جمشید بایرامی، شهریار توکلی، صادق تیر افکن، بهمن جلالی، رعنا جوادی، تورج خامنه زاده، محمد خوشرو، گوهر دشتی، جلال سپهر، محمد رضا شریف زاده،بهنام صدیقی،سیف الله صمدیان،کیارنگ علایی،سمیرا علیخانزاده،شادی قدیریان،علیرضا فانی، کتایون کرمی، محمود کلاری، مجید کورنگ بهشتی، عباس کیارستمی،رضا کیانیان، رومین محتشم، مهدی مقیم نژاد، رامیار منوچهرزاده، علیرضا میرزایی، سروش میلانی زاده، علی ناجیان، مهرداد نراقی،حامد نوری، داریوش نهداران، مهدی وثوق نیا.

به روايت عكاسان معاصر ايران  تا22 آذرماه در گالری پردیس ملت دایر است  و علاقمندان مى توانند همه روزه   از ساعت 11 تا 21 از اين نمايشگاه  واقع در خیابان ولیعصر،بزرگراه نیایش ،رو به روی کردستان سینما گالری پردیس ملت،طبقه 2- ديدن کنند.


نظر شما