جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۰۶:۰۷
کد خبر: ۶۹۶۷۹
|
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۱

نمایشنامه اکبر رادی در جشنواره فجر رد شد

سیروس همتی گفت: «صیادان» نمایشنامه اکبر رادی در بازبینی رد شد و من با اینکه می‌خواستم ادای دینی به رادی بکنم اما با نگاهی که وجود دارد دیگر نمایشی از رادی را کارگردانی نمی‌کنم.
به گزارش شهر، سیروس همتی از نمایشنامه‌های گروه خود که به جشنواره امسال تئاتر فجر ارایه کرده و رد شده‌اند اینگونه گفت: مهم‌ترین این‌ها «صیادان» نمایشنامه‌ای از اکبر رادی بود که آن هم توسط هیات بازبینی رد شد و باتوجه به اینکه عطاءالله کوپال از اعضای هیات انتخاب جشنواره تئاتر فجر بود و وی عضو هیات بنیاد رادی نیز بوده است، دلیل این کار را متوجه نمی‌شوم.

وی ادامه داد: اگر من از اعضای بنیاد رادی باشم و هدفم توسعه و گسترش کتاب‌های وی باشد سعی خواهم کرد این نمایشنامه‌ها توسط افراد مختلف و با سلیقه‌های مختلف اجرا شود. با این حال اگرچه به من صریحا علت رد نمایشنامه رادی را نگفتند اما شنیده‌ها از این قرار بود که چون نمایشنامه "صیادان" یک بار در سال ۵۲ اجر شده است دیگر نباید اجرا شود. اگر هم این دلیل باشد چطور بعضی افراد کارهایشان رپرتوار می‌گیرد و بارها روی صحنه اجرا می‌شود.

همتی بیان کرد: من در چند نمایش از اکبر رادی با کارگردانی هادی مرزبان حضور داشته‌ام و حالا می‌خواستم ادای دینی به اکبر رادی داشته باشم اما اگر هیات بازخوان فکر می‌کنند که ۳۹ نمایشنامه‌ای که انتخاب شده بالاتر از نمایشنامه رادی بوده است من برای این نگاه متاسفم و دیگر نمایشنامه‌های رادی را کارگردانی نخواهم کرد.

این نویسنده و بازیگر تئاتر با بیان اینکه جشنواره های معتبر خارجی نمایشنامه‌نویسان برتر خود همچون شکسپیر همیشه زنده نگه می‌دارند و هرساله آثارشان روی صحنه می رود، افزود: آثار خارجی به این شکل مطرح می شوند و همه آنها را می شناسند اما دانشجوی تئاتر ما گاهی حتی عنوان نمایشنامه های نویسندگان تئاتری ما را نمی داند و از خود من پرسیده است که مگر رادی متنی با عنوان "صیادان" هم دارد؟

کارگردان نمایش «محرمانه» با نام بردن از نمایش های گروه تئاتر «مانی» که در بازخوانی بخش چشم انداز جشنواره تئاتر فجر رد شدند، اعلام کرد: "صیادان" اکبر رادی، "سریرا" که براساس یک افسانه روسی توسط گلبرگ ابوترابیان نوشته و از طرف مسعود رحیم پور ارایه شد و "یک شاخه گل سرخ" نوشته خودم و به کارگردانی علی یعقوب‌زاده که قرار است توسط انتشارات سوره مهر به چاپ برسد از جمله نمایشنامه هایی بودند که رد شدند.

سرپرست گروه تئاتر مانی ادامه داد: همچنین نمایشنامه "نیلوفر" که پیش از این توسط حوزه هنری چاپ شده و در دوره پنجم جشن ادبیات نمایشی خانه تئاتر برگزیده شده است هم سال گذشته و هم امسال رد شد.

همتی با اشاره به پرکاری خود در این سال ها عنوان کرد: تابستان امسال دو نمایش من به نام‌های "مرز" و "پوتین‌های عمو بابا" با هم روی صحنه رفتند و معمولا به من می‌گویند که چقدر پرکار هستم اما الان برای تئاتر فجر چه در حوزه بازی و چه در حوزه کارگردانی کاری ندارم.

وی از چاپ دوم مجموعه نمایشنامه‌های خود با نام "در همین نزدیکی" که شامل سه نمایشنامه "در همین نزدیکی"، "محال هم ممکن است" و "هفت هشتم" است توسط انتشارات کتاب نیستان خبر داد و اعلام کرد: قرار است در این چاپ، چهار نمایشنامه دیگر با نام های "الهه"، "فولاد هرگز زنگ نمی زند"، "حکایتی از روایتی ناتمام" و "یک شاخه گل سرخ" نیز اضافه شود.

کارگردان نمایش "مرز" عنوان کرد: حتی برای اجرای نمایشنامه‌های خودم کمتر به من مجوز داده می شود و ظاهرا دیگران بهتر می‌توانند آنها را اجرا کنند. نمایش هایی همچون "الهه" هم که مجوز اجرا داشته‌اند و قرار بود با کارگردانی جلال خباز روی صحنه برود هنوز زمان اجرایش مشخص نیست.

نویسنده و کارگردان نمایش "برگ ریزان" با اشاره به اینکه در حال نوشتن نمایشنامه "کلاینت" است، گفت: این نمایشنامه ملودرامی عاشقانه است و گریزی هم به جنگ دارد من صحبت‌هایی با قادر آشنا رییس مرکز هنرهای نمایشی درباره اجرای نمایش "نیلوفر" داشته ام که اگر شورای نظارتِ این مرکز درمورد این متن به نتیجه نرسید "کلاینت" را ارایه خواهم کرد. البته من اینجا باید از قادر آشنا هم تشکر کنم که وقتی خواستم با او صحبت کنم فورا شرایط را برای این گفتگو مهیا کرد برخلاف اسماعیل عالی زاد که به درخواست من جواب مثبت نداد؛ درحالیکه مسئولیت او ایجاب می کند که درقبال مسایل تئاتر پاسخگو باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم اتفاقات خوبی را در تئاتر شاهد باشیم. من این روزها مرادخانی را در سالن های تئاتر می بینم و از این حضور احساس خوبی دارم. در طول ۲۴ سال فعالیت تئاتری که داشتم، ندیدم که یک معاون هنری به این شکل کارهای نمایشی را دنبال کند. من امیدوارم که تئاتر روزهای خوبی داشته باشد، قراردادهای تیپ بازگردد و مسایلی که گریبانگیر تئاتری ها شده بود از میان برداشته شود.
نظر شما