جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۵۲
کد خبر: ۷۰۲۶۰
|
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۱
دنیامالی:

هزینه نوسازی اتوبوس‌ها نباید از منابع شهرداری تامین شود

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با تاکید بر ضرورت نوسازی حدود 2هزار دستگاه اتوبوس فرسوده پایتخت گفت: کمیسیون حمل و نقل شورا معتقد است هزینه بازسازی ناوگان فرسوده حمل و نقل عمومی الزاما نباید از منابع شهرداری تهران پرداخته شود و دولت باید هر چه سریعتر معوقات خود در این زمینه را بپردازد.

احمد دنیامالی در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی «شهر»، با بیان اینکه نیمی از بودجه نوسازی ناوگان فرسوده اتوبوسرانی برعهده دولت است، تصریح کرد: هم اکنون در حال پیگیری تامین منابع مالی مورد نیاز برای نوسازی بیش از دو هزار دستگاه اتوبوس فرسوده از سهم دولت در بخش توسعه حمل و نقل عمومی هستیم و در این خصوص نیز تعاملات خوبی صورت گرفته است.

وی نوسازی ناوگان فرسوده اتوبوسرانی را راهکاری برای کاهش آلودگی هوای پایتخت خواند و بیان کرد: بر اساس آمارهای موجود یک چهارم از سهم تولید آلاینده های شهر تهران به ناوگان حمل و نقل عمومی به ویژه اتوبوس ها اختصاص دارد که نشان دهنده ضرورت جایگزینی اتوبوس های نو با اتوبوس های فرسوده است.

وی افزود: اولویت نخست شورای شهر دوره چهارم، در وهله نخست توسعه و سپس نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی است که شامل اتوبوس ها با سنی بیش از هشت سال و تاکسی های فرسوده می شود که سهم مشخص و ثابت شده ای در تولید آلاینده های هوا دارند.

نماینده مردم تهران در شورای شهر چهارم خصوصی سازی را بهترین و مناسب ترین راهکار برای ارتقا سطح کیفی و کمی ناوگان حمل و نقل عمومی خواند و افزود: در حال حاضر حدود 60 درصد از ناوگان موجود اتوبوس رانی با سرمایه گذاری بخش خصوصی در حال ارائه خدمات مطلوبی به شهروندان هستند و از همین رو شورا به خصوصی سازی بخش باقیمانده تاکید دارد.

دنیامالی ادامه داد: درست است سطح کیفی و کمی خدماتی که ناوگان حمل و نقل عمومی تهران به شهروندان ارائه می دهد با استاندارهای جهانی فاصله زیادی دارد اما وضعیت مطلوبی دارد. ضمن اینکه تجربه ثابت کرده، تزریق سرمایه های خفته بخش خصوصی همواره منجر به رشد شاخص های کیفی و کمی در حمل و نقل عمومی می شود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران تصریح کرد: همه اعضای کمیسیون حمل و نقل و دیگر کمیسیون ها در تلاشند تا شرایط مناسب برای ورود بخش خصوصی به نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی مهیا شود، شرایطی که باید از بعد اقتصادی به ویژه درآمد و هزینه از توجیه لازم برخوردار بوده تا بخش خصوصی به ورود به این مسئله مهم ترغیب شود.

پایان پیام

نظر شما