جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۰۸
کد خبر: ۷۴۱۷۷
|
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۱
پارسانژاد:

پوستر شهری خوب سواد بصری توده را ارتقا می‌دهد

یک گرافیست معتقد است نمایش آثار هنری به‌ویژه عکس و پوستر در مکان‌های عمومی می‌تواند در طول زمان سلیقه و سواد بصری توده مردم را تقویت کند.
کورش پارسانژاد در گفت‌وگو با «شهر» در حاشیه مراسم افتتاح نمایشگاه عکس و پوستر «ایران ما» که صبح دیروز سه‌شنبه 15 بهمن در زیرگذر چهارراه ولیعصر(عج) برگزار شد، درباره این نمایشگاه گفت: تا جایی که می‌دانم این پوسترها گزیده‌ای از پوسترهای نخستین جشنواره پرچم است که من دبیر بخش پوستر آن بودم.  

وی درباره برگزاری این نمایشگاه اظهار داشت: تا زمانی که پوستر در گالری‌ها به نمایش گذاشته شود، فقط اهالی حرفه گرافیک و هنرمندان آن را می‌بینند؛ ولی وقتی پوستر در فضای عمومی به‌ویژه در مکانی مثل زیرگذر چهارراه ولیعصر(عج) که تردد عابران در یک شبانه‌روز در آن بسیار زیاد است، نصب می‌شود، حتی اگر یک عابر پیاده فقط از مقابل آن رد شود و برای دیدن آن حتی مکث هم نکند و به‌صورت لحظه‌ای و گذری به آن‌ نگاه کند، در طول زمان یک اتفاق می‌افتد و آن این است که آرام آرام سواد بصری توده مردم تقویت می‌شود.

این گرافیست ادامه داد: به نظر من اساسا جای این نوع پوسترها در چنین مکان‌هایی است؛ زیرا نمایشگاه یک دوره کوتاه دارد و عده محدودی از اهالی هنر آن را می‌بینند؛ ولی آماری که من درباره این زیرگذر شنیده‌ام این است که در طول شبانه‌روز بین 150 تا 250هزار نفر در آن تردد دارند و نصب این پوسترها در این مکان می‌تواند بسیار کمک کند به این که آرام آرام در طول سال‌های بعد، کارهایی که بر در و دیوار شهر می‌بینیم، چند پله فکرشده‌تر، حساب‌شده‌تر و زیباتر باشد. 

پارسانژاد همچنین درباره اقدامات هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، اظهار داشت: من فکر می‌کنم یکی از وظایف اصلی سازمان فرهنگی هنری هم همین است و از عنوان آن نیز پیداست که باید به فرهنگ و هنر بپردازد؛ ولی درباره این‌که این سازمان تا حال چه ‌اندازه تاثیرگذار بوده نمی‌توان بدون مطالعه سخن گفت. به هر حال همین امروز ما شاهد هستیم که این سازمان اقدام بسیار درستی کرده و برای آن نمره بالایی را از آن خود کرده است.

وی افزود: حتی بسیاری از این پوسترها قابلیت این را دارند که در ابعاد بزرگ‌تر - به ویژه در همین ایام- در سطح شهر دیده شوند؛ زیرا کاملا حس ملی دارند و در بهمن‌ماه نیز یک جشن ملی برپاست. همچنین این پوسترها شاید خیلی درست‌تر از کارهایی طراحی شده‌اند که اگر از پله‌های این زیرگذر بالا برویم، در سطح شهر می‌توانیم ببینیم. البته منظور من از این طراحی درست، نه فقط به جهت فکر و ایده، بلکه حتی به جهت فرم و اجرای کار است. سازمان فرهنگی هنری می‌تواند به‌گونه‌ای با تعامل با بخش‌های دیگر شهرداری، از این آثار در سطح شهر استفاده کند.

نمایشگاه عکس و پوستر «ایران ما» 35 عکی از مجموعه «قاب انقلاب» قاسم حاجی محمدی و مجموعه‌ای از پوسترهای برگزیده نخستین جشنواره پرچم را در زیرگذر چهارراه ولیعر(عج) به نمایش گذاشته است.

نظر شما