جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۲۳:۰۱
کد خبر: ۸۶۶۳۹
|
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۰
همزمان با گرامیداشت روز معلم برگزار شد

تجلیل از ۶ استاد تمام رشته هنر در فرهنگسرای ارسباران

برنامه تجلیل از ۶ استاد تمام هنر در برنامه «قلم باوران» با حضور چهره‌های برجسته فرهنگی و هنری در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، آیین تجلیل از ۶ استاد تمام هنر با حضور محمود صلاحی، رییس و امیر عبدالحسینی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، احمد مسجد جامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران، محمود اسعدی دبیر ستاد بزرگداشت چهره‌های ماندگار، علی مطهری نماینده مجلس،‌ مهدی پیرهادی معاونت اجتماعی و فرهنگی منطقه ۳ و اکبر عالمی عصر دیروز ۱۲ اردیبهشت همزمان با گرامیداشت روز معلم در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد. 

تجلیل از شش استاد تمام رشته هنر در فرهنگسرای ارسباران
 
در ابتدای این برنامه محسن سلیمانی مدیر فرهنگی هنری منطقه۳ و رییس فرهنگسرای ارسباران پس از عرض خیرمقدم از نهاد‌ها و مراکزی که در برگزاری این برنامه همکاری کردند، تشکر کرد. 
 
در ادامه محمدجواد ادیبی متخصص در حوزه فلسفه و حکمت اسلامی لحظاتی درباره جایگاه شهید مرتضی مطهری به سخن پرداخت و گفت: استاد شهید مرتضی مطهری جزو افراد درجه یکی بود که به حضرت امام نزدیک بود. علامه مطهری خواستن، داشتن و انجام دادن را با فعل بودن تجربه کرد. او‌‌ همان است که هست، دخل تصرف و ریا ندارد. او همچنین در ارتباط با خانواده نیز همین گونه است. رفتار بیرون و رفتار درون او یکی بودن را نشان می‌دهد. 
 
تجلیل از شش استاد تمام رشته هنر در فرهنگسرای ارسباران

وی ادامه داد: همسر شهید مطهری نقل می‌کرد قبل از اینکه مرتضی مطهری به خاستگاری‌ام بیاید، خواب دیدم که برگه‌ای روی زمینه افتاده و رویش نوشته همسر شما مرتضی است. پس از مدتی همچنین شد. مرتضی مطهری فیلسوف، متفکر، دانشمند و فقیه عالی مقام بود. با اینکه بیشتر از سی سال از فوت او می‌گذرد همچنان برایمان حرف نو دارد. 

علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس و فرزند استاد مرتضی مطهری پس از ابراز خوشحالی از حضور در این برنامه و تشکر از برگزار کنندگان، به صحبت درباره اینکه اساسا هنر در انسان از کجا پیدا شده و منشا و فلسفه آن چیست؟ پرداخت و گفت: انسان فطریاتی دارد. در قرآن همه کلمه فطرت به کار رفته است. خداوند انسان‌ها را با سرشت‌ها و چیزهایی آفریده که که حکما و فلاسفه از آن به عنوان عقل و فطرت یاد می‌کنند. فطرت دل گرایش‌های انسان از جمله ابداع و ابتکار است که قوه آن درون هر انسانی هست. همچنین هر انسانی دوست دارد معبودی داشته باشد تا در برابر او خضوع و خشوع کند. هر انسانی دوست دارد معبودی داشته باشد و در برابر او خضوع و خشوع کند. انسان بدون معبود نمی‌تواند زندگی کند چون در نهاد او میل به پرستش وجود دارد. 

تجلیل از شش استاد تمام رشته هنر در فرهنگسرای ارسباران

وی افزود: دانستن و زیبایی جویی از دیگر مسائلی است در نهاد هر انسانی وجود دارد. هنر هم زیبایی آفرینی است و بسیار مورد نیاز روح بشر است. 

مطهری همچنین درباره نگاه اسلام به علم در مقایسه با نگاه مسیحیت به اسلام ادامه داد: در دنیای اروپا در قرون وسطا به خاطر تضادی که بین علم و ایمان قائل بودند عقل را شایسته ورود به حوزه ایمان نمی‌دانند. اما در دنیای اسلام وقتی علم و ایمان با هم بودند دوره شکوفایی بود. در واقع اسلام هیچ تضادی برای این دو قائل نبوده است. هنر هم شاخه‌ای از علم است. مسلمانان همیشه نقاط مثبت را از تمدن‌های دیگر گرفته‌اند و تعالی بخشیده‌اند. امروز هم باید همین راه را ادامه دهیم. 

تجلیل از شش استاد تمام رشته هنر در فرهنگسرای ارسباران

در بخش دیگری ازاین آیین که اجرای آن را علی درستکار برعهده داشت، غزلی از حافظ در دستگاه شور و باصدای صادق شیخ‌زاده اجرا شد و پس از آن با معرفی و بیان گوشه‌ای از زندگینامه استادان برجسته هنر؛ محمد حسین حلیمی، غلامرضا اسلامی، غلامعلی حاتم، محمدخزایی و مهدی حسینی که عمر خود را صرف بالندگی هنر ایرانی کردند و سال‌ها به تألیف و نشر کتاب‌های تخصصی هنر گذراندند، تجلیل شد و همچنین یاد و خاطر زنده یاد «مهرانگیز مظاهری تهرانی» به پاس فعالیت‌های ارزنده این محقق و استاد برجسته تاریخ هنر زنده نگه داشته شد. وی سال‌ها به تدریس رشته‌های تاریخ هنر، هنر اسلامی و صنایع دستی در دانشگاه‌های ایران مشغول بود، مدرک دکترای خود را در رشته تاریخ هنر از دانشگاه‌های فرانسه و بلژیک اخذ کرد. سال‌ها استادیار و عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا (س) بود. وی در سال ۱۳۹۲ براثر عارضه قلبی درگذشت. 

تجلیل از شش استاد تمام رشته هنر در فرهنگسرای ارسباران

در پایان این ویژه برنامه که با همکاری و مشارکت معاونت هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، فرهنگسرای ارسباران، بنیان چهره‌های ماندگار ایران، دانشگاه تهران، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه هنر و معاونت اجتماعی فرهنگی شهرداری منطقه ۳ اجرا شد، از تمبر یادبود «قلم باواران» رونمایی شد. 

به گفته محسن سلیمانی رییس فرهنگسرای ارسباران این آیین آغازی برای تکریم مستمر و مداوم نسبت به استادان شاخص کشور خواهد بود.
خبرهای مرتبط
نظر شما