جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۲:۰۳
کد خبر: ۱۰۹۵۰۳
|
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۹
هفتمین دوره سوگواره شعر آیینی «بر آستان اشک» در دو بخش ویژه فراخوان مسابقه و شب شعرهای آیینی و چهار موضوع اصلی با حضور شاعران برجسته آیینی کشور در فرهنگ‌سرای اندیشه برگزار می‌شود.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، حمید عسگری معاون آفرینش و اجرای فرهنگ‌سرای اندیشه با اشاره به برگزاری هفتمین دوره سوگواره شعر آیینی «بر آستان اشک» گفت: سوگواره ادبی «بر آستان اشک» که امسال هفتمین دوره خود را پشت سر می‌گذارد، سوگواره‌ای برای عرض ارادت به ساحت اهل بیت علیهماالسلام است که در ۶ سال گذشته به همت فرهنگ‌سرای اندیشه برگزار شده است. امسال با توجه به موضوعات روز کشور و اتفاقات مهمی مانند شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و فداکاری کادر درمانی برای مبارزه با کرونا، بخش‌های دیگری نیز در این سوگواره قرار گرفته است. 

وی با اشاره به برگزاری این رویداد در سطحی وسیع‌تر گفت: چهار فرهنگ‌سرای شهر تهران شامل فرهنگ‌سرای اندیشه، فرهنگ‌سرای شهید حاج قاسم سلیمانی، فرهنگ‌سرای اشراق و فرهنگ‌سرای ولا در این سوگواره مشارکت دارند و دبیرخانه دائمی آن نیز در فرهنگ‌سرای اندیشه قرار دارد.

عسگری در تشریح موضوعات اصلی این سوگواره ادبی گفت: «اربعین و انتظار»، «محرم بی‌سردار»، «مساوات امام حسن(ع)» و «مدافعان سلامت» چهار موضوع اصلی این سوگواره است که شاعران و علاقه‌مندان می‌بایست آثار ادبی خود را در قالب شعر کلاسیک به دبیرخانه سوگواره واقع در فرهنگ‌سرای اندیشه ارسال کنند.

وی اظهار کرد: محرم و صفر امسال، اولین سال عزاداری اباعبدالله‌الحسین علیه‌السلام در فراق سردار شهید حاج قاسم سلیمانی است که شهادت مظلومانه ایشان بسیاری از شاعران را به واکنش وا داشت و موجی از سروده‌های ارزشمند ادبی را به ارمغان آورد. از این رو یکی از بخش‌های اصلی سوگواره «بر آستان اشک» به اشعار آیینی با موضوع شهید سلیمانی اختصاص پیدا کرده است. همچنین به واسطه فداکاری‌ها و رشادت‌های کادر درمانی در مبارزه با ویروس کرونا و واکنش اهالی ادب و فرهنگ به این فداکاری چند ماهه مدافعان سلامت مردم در بیمارستان‌ها، بخش اصلی دیگری با عنوان مدافعان سلامت طراحی شده و آماده دریافت اشعار با این موضوع است.

معاون آفرینش و اجرای فرهنگ‌سرای اندیشه با معرفی بخش «اربعین و انتظار» گفت: ویروس کرونا شرایط خاصی را در همه دنیا ایجاد کرد؛ این ویروس منحوس سبب شد تا راهپیمایی میلیونی اربعین که همه ساله با خیل عظیمی از عاشقان اباعبدالله از کشورمان برگزار می‌شد، دچار تغییر و تحولاتی شود. از همین رو، سوگواره ادبی «بر آستان اشک» بخش ویژه خود را به موضوع «اربعین و انتظار» اختصاص داده تا شاعران و علاقه‌مندان به اهل بیت بتوانند عرض ارادتی بر ساحت مقدس شهیدان کربلا داشته باشند. همچنین در بخش «مساوات امام حسن(ع)» به عدالت امام حسن علیه‌السلام می‌پردازیم.

شاعران و علاقه‌مندان برای شرکت در این سوگواره می‌بایست اشعار خود را در قالب کلاسیک و در چهار موضوع مذکور به نشانی  put.andisheh@gmail.com  ارسال کنند. مهلت ارسال آثار ۱۰ مهرماه ۱۳۹۹ است. پس از داوری اشعار دریافتی، آثار برگزیده انتخاب شده و در شب شعرهایی که در دهه پایانی ماه صفر در چهار فرهنگ‌سرای مشارکت‌کننده برگزار می‌شود، به نفرات برتر جوایز نفیسی اهدا می‌شود.

فرهنگ‌سرای اندیشه و دبیرخانه سوگواره «بر آستان اشک» واقع در خیابان شریعتی، نرسیده به پل سیدخندان، بوستان شهید منفرد نیاکی (اندیشه) است و علاقه‌مندان برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره ۸۸۵۰۵۵۱۳ تماس بگیرند. 

مطالب مرتبط
نظر شما