جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۵۸
کد خبر: ۱۱۰۶۱۹
|
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۳
اشعار رسیده به دبیرخانه سوگواره شعر آیینی بر آستان اشک داوری شدند و نفرات برگزیده به زودی اعلام خواهد شد. شب شعرهای این سوگواره همزمان با دهه پایانی ماه صفر در چهار فرهنگسرا برگزار می‌شود.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر ، سوگواره شعر آیینی بر آستان اشک در چهار محور ویژه «مساوات امام حسن»، «محرم بی‌سردار»، «اربین و انتظار» و «مدافعان سلامت» فعالیت خود را از مردادماه امسال در فرهنگسرای اندیشه آغاز کرد. با انتشار فراخوان این جشنواره از شاعران و علاقه‌مندان به فرهنگ و ادب دعوت شد تا آثار خود را به دبیرخانه این سوگواره در فرهنگسرای اندیشه ارسال کنند.

با اتمام فراخوان این سوگواره شعر ادبی، هیئت داوران این رویداد زیرنظر آقایان احمد بابایی، علی داودی و محمود حبیبی کسبی به بررسی آثار رسیده به دبیرخانه پرداختند تا آثار برگزیده معرفی شده و در شب شعرهای جداگانه‌ای در 4 فرهنگسرای شهر تهران (فرهنگسرای اشراق، ولا، شهید قاسم سلیمانی و اندیشه) مورد تقدیر قرار گیرند.

در حاشیه جلسه هیئت داوران که دوشنبه 14 مهرماه در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد، ناصر امین‌زاده، رئیس فرهنگسرای اندیشه به بحث و تبادل نظر با هیئت داوران نشست.

ناصر امین‌زاده در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، ضمن اشاره به برگزاری اولین دوره از سوگواره شعر آیینی بر آستان اشک به دبیری فرهنگسرای اندیشه گفت: با توجه به موضوعات مهمی که در یکسال گذشته داشتیم و سوژه‌های نابی که بدین وسیله در اختیار شاعران قرار گرفت بر آن شدیم تا سوگواره شعر آیینی بر آستان اشک را در چهار محور برگزار کنیم. محرم بی‌سردار، عرض ادب شاعران کشورمان به ساحت شهید حاج قاسم سلیمانی است و بخش مدافعان سلامت ادای دینی به خیل عظیم کادر درمانی کشور است که عاشقانه کار می‌کنند و با فداکاری‌های خود در مواجهه با ویروس خطرناک کرونا، سلامتی را به جامعه‌مان هدیه می‌دهند.

وی اضافه کرد: این سوگواره با استقبال بسیار خوبی از سوی علاقه‌مندان همراه شد و تعداد آثار قابل توجه و باکیفیتی به دبیرخانه این رویداد رسیده است. برای مثال در بخش محرم بی‌سردار و مدافعان سلامت آثار بسیاری دریافت شده که باید دید نظر شما داوران از نظر محتوایی و کیفیت چگونه است.

وی اضافه کرد: امسال به دلیل ویروس کرونا و شرایط سختی که این بیماری برایمان به وجود آورد امکان زیارت امام حسین علیه‌السلام در اربعین حسینی وجود ندارد و این بخش برای عرض ادب به ساحت مقدس اباعبدالله الحسین(ع) طراحی شد. مساوات امام حسن نیز به دلیل برگزاری این رویداد همزمان با ایام شهادت امام حسن علیه‌السلام و آغاز موج دوم کمک‌های مؤمنانه در سراسر کشور به نیت کریم اهل بیت، امام مجتبی به عنوان یکی از محورهای مهم سوگواره «بر آستان اشک» طراحی شد.

امین زاده با تاکید بر همکاری چهار فرهنگسرا در برگزاری این رویداد ادبی گفت: شب شعرهای این سوگواره همزمان با دهه پایانی ماه صفر در چهار فرهنگسرا برگزار می‌شود. برای اولین بار است که این مراکز در برگزاری برنامه‌ای با این وسعت گرد هم آمده و همکاری دارند. در هر مراسم شب شعر برگزیدگان یکی از بخش‌های این جشنواره معرفی می‌شوند.

رئیس فرهنگسرای اندیشه با اشاره به لزوم ادامه‌دار بودن چنین برنامه‌هایی در فرهنگسرای اندیشه گفت: برنامه ما این است که چنین شب شعرهای آیینی در طول سال نیز ادامه‌دار بوده و به دبیری فرهنگسرای اندیشه برگزار شود. علاوه بر این خوب است که با تشکیل دبیرخانه‌ای در فرهنگسرای اندیشه از شاعران جوان و علاقه‌مند درخواست کنیم تا آثارشان با موضوعات مختلف را در مناسبت‌های مختلف برایمان ارسال کنند تا در مراسمات شب شعر خوانده شود.

امین زاده از تشکیل کارگاه‌ها و کلاس‌های آموزشی با محوریت شعر در فرهنگسرای اندیشه خبر داد و گفت: از شما اساتید محترم درخواست دارم با تشکیل کلاس‌های آموزشی در فرهنگسرای اندیشه کارگاه‌هایی برای شاعران جوان و علاقه‌مندانی که قصد ورود به این حوزه دارند برگزار کنید.
در بخش دیگر این جلسه محمود حبیبی کسبی ضمن اشاره به ادامه‌دار بودن این کارها گفت: پیشنهاد فرهنگسرای اندیشه برای ادامه‌دار بودن این حرکت در طول سال بسیار خوب و قابل تامل است. فرهنگسرای اندیشه با سابقه فرهنگی طولانی که دارد می‌تواند محفلی برای شاعران و علاقه‌مندان به فرهنگ و ادب باشد و از این روی برگزاری شب شعرها و انتشار فراخوانی برای جمع‌آوری اشعار جدید قدم خوبی در این راستاست.

علی داودی ضمن اشاره به کیفیت بالای آثار رسیده به این سوگواره بیان داشت: آثاری که مورد بررسی قرار دادیم کیفیت بالایی داشت و به نظر می‌رسد که رقابت سختی برای معرفی نفرات برگزیده در هر بخش باشد.
احمد بابایی نیز خاطرنشان کرد: با مطالعه بسیاری از اشعار دریافتی به نظر می‌رسد که شاعر ذوق هنری بسیار خوبی دارد و می‌توان با کمی تلنگر به او و برگزاری چند کارگاه آموزشی مسیر خوبی در زمینه شعر برای او فراهم کرد.

لازم به ذکر است نفرات برگزیده این سوگواره در شب شعرهایی که در 4 فرهنگسرا برگزار می‌شود معرفی شده و به نفرات برتر جوایز نفیسی داده می‌شود.
مطالب مرتبط
نظر شما