پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۲۸
کد خبر: ۱۱۶۵۶۲
|
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۲
شهرام بابایی رییس خانه کاریکاتور ایران مسابقه کارتون و کاریکاتور «نبض زمین» را در نشان دادن اهمیت محیط زیست مؤثر دانست.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، شهرام بابایی رییس خانه کاریکاتور ایران درباره برگزاری مسابقه کارتون و کاریکاتور «نبض زمین» عنوان کرد: محیط زیست همان طور که از نامش پیداست، از آغاز تا به امروز بستری برای رشد و تحول جوامع بشری و سایر موجودات ساکن آن فراهم آورده است و حیات همه موجودات جهان به سلامتی و زنده بودن محیط زیست وابسته است. با در نظر داشتن این امر مهم، روز جهانی محیط زیست (۵ ژوئن) نقطه عطفی است تا به طور ویژه توسط همه ارکان جوامع معاصر به این موضوع بیشتر توجه شود. کما اینکه مسئله محیط زیست باید همواره مورد توجه و حفاظت واقع شود و منحصر به یک روز خاص نباشد.

وی افزود: در این میان نقش هنرهای تصویری، به ویژه کارتون و کاریکاتور که فی‌نفسه با رویکردی مفهومی انتقادی به بزرگنمایی مسائل و آسیب‌ها در حوزه‌های مختلف می‌پردازد، بسیار پراهمیت است. همواره یکی از دغدغه‌ها و موضوعاتی که هنرمندان کارتونیست به آن واکنش نشان داده‌اند، مسائل زیست‌محیطی هم چون: آلودگی هوا، گرم شدن کره زمین، حفاظت از حیوانات و جنگل‌ها، کمبود منابع آبی و... و دیگر آسیب‌های سیاره زمین بوده و سعی داشته‌اند تا توجه افراد جامعه را به مسئولیت‌پذیری و وظیفه‌شناسی بیشتر در قبال محیط زیست شهری و طبیعی و حفاظت از منابع آن معطوف کنند. 

بابایی با بیان اینکه هر چقدر با زبان هنر به مسائل این‌چنینی پرداخته شود باز هم کم است، اضافه کرد: شاید با برگزاری جشنواره‌ها و مسابقات هنری در قالب کارتون و کاریکاتور و جلب مشارکت هنرمندان توسط مدیریت فرهنگی هنری شهر تهران و دیگر دستگاه‌های ذی‌ربط، بتوان گام‌های موثری در راستای اصلاح رفتارهای زیست‌محیطی شهروندان برداشته شود تا همه افراد در رده‌های سنی مختلف با آگاهی و حس وظیفه بیشتر با محیط زیست خود رفتارهای مهربان‌تری داشته باشند و این امانت گران‌بها و ارزشمند را برای حفظ حیات به نسل‌های آینده بسپارند.

وی در پایان گفت: در همین راستا مسابقه کارتون و کاریکاتور «نبض زمین» که توسط فرهنگ‌سراهای دانش و تهران با مشارکت خانه کاریکاتور در حال اجراست، می‌تواند شور و شوقی مضاعف در فضای هنری جامعه ایجاد کند تا بار دیگر از نگاه هنرمندان به موضوع محیط زیست و اهمیت حفاظت از آن توجه کنیم. 

مسابقه کاریکاتور «نبض زمین» در نشان دادن اهمیت محیط زیست مؤثر است
مطالب مرتبط
نظر شما