يکشنبه ۰۸ مهر ۱۴۰۳
ساعت : ۰۱:۴۸
کد خبر: ۱۲۰۴۲
|
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۱:۱۸
با ابلاغ معاون اول رئيس جمهور تعلق مي گيرد؛

تسهيلات مسکن براي آزادگان، جانبازان و خانواده شهدا

ميزان تسهيلات پرداختي براي خريد مسکن به مشمولان اين تصويب‌نامه در شهرهاي با جمعيت بيش از يک ميليون نفر، 250 ميليون ريال، در مراکز استانها 200 ميليون ريال، ساير شهرها 180 ميليون ريال و براي روستاها 120 ميليون ريال و با نرخ 4 درصد تعيين شده است.

به گزارش شهر، به نقل از پايگاه اطلاع رساني دولت، وزيران عضو کارگروه مسکن به استناد اصل يکصد و سي و هشتم قانـون اساسي، ضوابط ارايه تسهيلات مسکن به آزادگان، جانبازان و خانواده شهدا را تصويب کرد.

بر اساس مصوبه دولت، جانبازان بيست و پنج درصد (25%) و بالاتر، آزادگان و خانواده شهدا شامل همسر، فرزندان و والدين آنها مشمول اين تصويب‌نامه هستند.

تسهيلات مندرج در اين تصويب‌نامه به خانواده جانبازان و آزادگان متوفي در صورت عدم بهره‌مندي و به جانبازان زير بيست و پنج درصد (25%) و صرفاً براي تأمين مسکن در قالب مسکن مهر قابل ارايه است.

همچنين تسهيلات بانکي موضوع اين تصويب‌نامه به هريک از اعضاي خانواده شهدا (همسر، فرزندان و والدين) به صورت جداگانه ارايه مي‌شود.

بر اين اساس ، وزارت مسکن و شهرسازي موظف است با هماهنگي بنياد شهيد و امور ايثارگران نسبت به تأمين مسکن يا تحويل زمين براساس قيمت منطقه‌اي در حد الگوي مصوب مسکن و يا واحد مسکوني اجاره به شرط تمليک به مشمولين موضوع اين تصويب‌نامه اقدام کند.

بر اين اساس ، مشمولان اين تصويب‌نامه از پرداخت هزينه‌هاي انشعابات آب، برق و گاز و عوارض شهرداري و هزينه‌هاي صدور پروانه ساخت تا يکصد مترمربع بناي مفيد و در مجتمع‌هاي مسکوني تا سقف يادشده در سهم هر فرد معاف هستند.

 

در صورتي که متراژ هر واحد با سهم هر واجد شرايط بيش از يکصد مترمربع باشد، صرفاً مازاد بر يکصد مترمربع مشمول پرداخت هزينه‌ها و عوارض يادشده است.

همچنين سازمان ملي زمين و مسکن مجاز است به جاي زمين يا واحد مسکوني اجاره به شرط تمليک به ازاي هر فرد واجد شرايط معرفي شده از سوي بنياد شهيد و امور ايثارگران، مبلغ هفتاد ميليون ريال از محل اعتبارات مصوب مربوط، به حساب بنياد واريز و به هزينه منظور کند.

 

بر اساس مصوبه دولت، بانک‌هاي عامل نيز موظفند با معرفي بنياد شهيد و امور ايثارگران به هشتاد هزار نفر از جانبازان بيست و پنج درصد (25%) و بالاتر، آزادگان و خانواده شهداء (همسر، فرزندان و والدين) که قبلاً از مزايا و يا تسهيلات يارانه‌اي استفاده نکرده‌اند با تأييد وزارت مسکن و شهرسازي (سازمان ملي زمين و مسکن) تسهيلات احداث مسکن پرداخت کنند.

 

ميزان تسهيلات پرداختي براي خريد مسکن به مشمولان اين تصويب‌نامه در شهرهاي با جمعيت بيش از يک ميليون نفر، دويست و پنجاه ميليون ريال، در مراکز استانها دويست ميليون ريال، ساير شهرها يکصد و هشتاد ميليون ريال و براي روستاها يکصد و بيست ميليون ريال و براي ساخت مسکن در سراسر کشور معادل سقف تسهيلات مسکن مهر با مدت بيست ساله (مشارکت مدني و فروش اقساطي) و با نرخ چهاردرصد (4%) بدون رعايت الگوي مصوب مسکن و نوساز بودن تعيين مي‌شود.

بر اين اساس ، پرداخت تسهيلات به افراد مشمول اين تصويب‌نامه که در سالهاي قبل از تسهيلات تا سقف چهل ميليون ريال استفاده کرده‌اند مشروط به فک رهن و تسويه وام قبلي تا پايان برنامه چهارم توسعه، با معرفي بنياد مجاز است.

همچنين خانواده شهدا (والدين، همسران و فرزندان)، جانبازان بيست و پنج درصد (25%) و بالاتر و آزادگاني که تا پايان برنامه سوم توسعه از تسهيلات بانکي موضوع تبصره‌هاي قوانين بودجه سالانه استفاده کرده‌اند و حداکثر طي مدت کمتر از سه سال نسبت به تسويه و فک رهن اقدام کرده‌اند مي‌توانند از يک فقره وام يارانه‌اي مسکن مشروط به بازپرداخت يارانه‌اي دريافتي با معرفي بنياد و تأييد وزارت مسکن و شهرسازي (سازمان ملي زمين و مسکن) بهره‌مند شوند.

بر اين اساس ، همسر و فرزندان شهدايي که تا پايان سال 1385 به صورت جمعي به بانک معرفي و يک فقره وام بانکي دريافت کرده‌اند پس از انتقال به يکي از وراث با توافق ساير اعضاي خانواده شهيد مي‌توانند به صورت مجزا از تسهيلات بانکي مندرج در اين تصويب‌نامه بهره‌مند شوند.

ضمناً واگذاري زمين يا مسکن به همسر و فرزندان شهيد مانع واگذاري اين تسهيلات به والدين يا بالعکس نمي‌شود.

بر اين اساس، بنياد شهيد و امور ايثارگران موظف است به‌منظور کمک به تأمين مسکن مشمولين اين تصويب‌نامه علاوه بر منابع و امکانات پيش‌بيني شده در اين تصويب‌نامه نسبت به واگذاري زمينهاي ملکي خود و تأمين و پرداخت تسهيلات مالي از محل منابع داخلي به روش قرض‌الحسنه يا بلاعوض اقدام کند.

بر اين اساس ، تصميمات مشترک وزير مسکن و شهرسازي و معاون رئيس جمهور و رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران و رئيس کل بانک مرکزي که منجر به تسهيل تأمين مسکن و اخذ تسهيلات ساخت مسکن مشمولين اين تصويب‌نامه شوند و رفع هرگونه حل مشکل جامعه هدف در ارتباط با تأمين زمين و ساخت مسکن که قبلاً از تسهيلات و امتيازات استفاده کرده‌اند و در حال حـاضر شرايـط خاص و ويژه‌اي دارنـد، معتبر و لازم‌الاجرا است.

اين مصوبه از سوي محمد رضا رحيمي ، معاون اول رئيس جمهور براي اجرا ابلاغ شده است.

نظر شما