يکشنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۰۴:۳۸
کد خبر: ۱۳۹۷۲۸
|
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۷
در شانزدهمین نشست بچه‌های رستا عنوان شد:

فارغ از قالب‌های تحمیلی جامعه، مِلاک اصلی؛ ارزش‌های درست است

«بچه‌های رَستا» در شانزدهمین نشست گفت‌وگو محور خود، با محوریت «جرأت، تهور، شجاعت» در هنرستان پسرانه «حزب‌الله» به تبادل نظر نشستند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر؛ دانش‌آموزان هنرستان پسرانه «حزب الله» در شانزدهمین نوبت از سلسه نشست‌های بچه‌های رَستا درباره موضوع «خفن‌ترین کاری که کردی چیه؟»  با محوریت؛ جرأت، تهور، شجاعت، روز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت با حضور علیرضا معادی کارشناس و پژوهشگر جامعه‌شناسی به عنوان تسهیلگر این مبحث از ساعت ۹:۳۰ با یکدیگر به بحث و گفت‌و‌گو ‌نشستند.

به اعتقاد این هنرجویان شجاعت، یکی از چهار صفت برتر در فضائل اخلاقی است که همواره مورد توجه همگان بوده است.به همین دلیل کسب و بروز این ویژگی، مطلوبِ بسیاری از افراد است. شجاع کسی است که همه رفتار و کردار او برخاسته از خِرد و دانایی و برابر با عقل باشد. زیرا اشخاصی که بیش از هرچیز به خود و خواسته‌هایشان تسلط دارند، کمتر بی گُدار به آب می‌زنند و توان و تمرکز خود را به صورت حساب شده تحت کنترل دارند و افسار زندگی را از دست نمی‌دهند. 

شجاع حقیقی کسی است که به وقتش، صبر و بردباری می‌کند و شرایط موجود را تحمل و نیز فرصت‌ها را صید می‌کند و دست به اقدامات خطیر و خطرناک می‌زند. به عبارت دیگر شجاعت داشتن به این معناست که بتوان بهترین عمل و واکنش را در بهترین زمان مناسب نسبت به وقایع پیرامونمان نشان دهیم.

در بخش پایانی، علیرضا معادی کارشناس و تسهیلگر نشست اینگونه جمع‌بندی کرد: ما در طول زندگی و در مقاطع مختلف به تجربه دریافتیم که به برخی ترس‌هایمان غلبه کنیم تا یکسری نیازهایمان را رفع کنیم و به اهدافی برسیم. در بحث روانشناسی هم این مسئله مطرح است و از آن با عنوان "نقطه اَمن" صحبت می‌شود.

فرد در ناحیه اَمن، احساس آرامش دارد مثل حضور در خانه و یا حمایت خانواده و آشنایان. ولی همه ما بسته به شرایط و موقعیت، از این نقطه امن‌مان بایستی پا بیرون بگذاریم. در این مرحله، اولین ناحیه‌ایکه تجربه می‌کنیم، ورود به نقطه و منطقه ترس است! مثل ترس جدایی از والدین در تجربه روز اول حضور در مهدکودک و یا مدرسه. 

ورود به دایره ترس برای ما لازم است. برای اینکه بتوانیم زندگی را تجربه کنیم. در واقع با عبور از منطقه ترس، وارد منطقه یادگیری می‌شویم  و بعد از این سه منطقه، دایره مهم رشد و ارتقاء قرار دارد. ما به صورت مدام در طول زندگی نسبت به اهداف مختلف در حال طی کردن این مراحل هستیم. اما اینجا یک نکته مهم وجود دارد! ما برای چه موضوع و خواسته‌ای از منطقه امن‌مان خارج می‌شویم تا ترس را تجربه ‌کنیم؟

اینجاست که اصل مهم"ارزش‌ها"پیش می‌آید یعنی معیار و سَنجه تصمیم‌گیری‌هایمان. تصمیمات و رفتارهای سالم و یا پرخطر، که همه زیرشاخه کلید واژه‌های" جرأت، تهور، شجاعت" است، با اصل مهم" ارزش‌ها " بازتعریف می‌شود و رنگ و بوی تازه می‌گیرد. به بیانی دیگر؛ فرایند انتخابی مبتنی بر انتفاع فرد در بزنگاه‌هایی به سود و نفع جمع حکم میکند و سوق می‌یابد. مانند: رعایت حق مردم، حقوق اجتماعی، ایثار، ازخودگذشتگی و ... یعنی در واقع از اینجاست که مفهوم اخلاق و اخلاقیات در اندیشه و رفتار فرد جلوه می‌کند. 

و از همین منظر است که نوجوانی مانند حسین فهمیده دست به آن انتخاب می‌زند. چون معتقد است هر لحظه و به هر میزانی که بتوانم تجاوز و تسخیر خاک کشورم توسط دشمن را به تأخیر بیندازم، برای من، ارزشمندتر از جانم است. در این لحظه، رفتار، کاملا محاسبه شده است و خیلی هیجانی هم عمل نمی‌کند اما محاسبه‌اش بر اساس ارزش و اعتقاد است تا تهدید خاک و جان هموطنانش را در سرچشمه خفه کند ولو با گذشتن از جانش.

 در نمونه دیگر که مذهبی است: یکی از افرادی که در واقعه کربلا و در کنار حضرت اباعبدا... تا عصر روز عاشورا شمشیر می‌زند شخصی است به نام ضحاک مشرقی که کمتر در تاریخِ روایات به او اشاره شده است. ضحاک مشرقی فردی بسیار جنگاور و دلیر بود و حتی پیشاپیش حضرت به شکل متهوارنه شمشیر می‌زده است به نحوی که امام در حق وی دعاها می‌فرموده مانند اینکه خداوند به بازوانت قدرت دهد، جایگاهت رفیع باد و خاندان و اولادت عزتمند باشند. اما عصر عاشورا که دیگر امام تنها مانده است، میگوید من با شما قرار و وعده داشتم که تا آنزمان که وجودم در حفظ جانتان مفید باشد کنارتان خواهم بود ؛ اینک، چه من بمانم و چه بروم، شما کشته خواهید شد و بود و نبود من مانع این اتفاق نیست پس رخصت رفتن و ترک میدان جنگ بدهید.! و امام هم موافقت می‌کند.

این فرد هم مجاهدت کرده و آنقدر شجاعت و اعتقاد هم داشته که کنار امامش و در مقابل خیل عظیم دشمنان بجنگد اما شرط حضورش را زنده ماندن امام قرار داده بوده است. بنابراین از روز اول، محاسبات خود را داشته است و در ذهن خود بر اساس یک نفع شخصی‌ برنامه‌ریزی کرده است حال آنکه بودند کسانی که تا پای جانشان کنار امام حسین(ع) ماندندو حتی اظهار می‌کردند که اگر صدبار دیگر جان یابند باز هم فدایی حسین خواهند بود.

پس ممکن است فردی خیلی شجاع، با جرأت و متهور باشد اما ارزش‌هایش با ارزش‌های کسی مانند حسین فهمیده و . . . متفاوت باشد. پس فارغ از قالب‌های تحمیلی جامعه، مِلاک اصلی؛ ارزش‌های درست است. 

فرهنگسرای گلستان در نارمک، خیابان گلستان، جنب بوستان فدک واقع شده است و با شماره تماس 77819468 پاسخگویی علاقه‌مندان است.  

نظر شما