يکشنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۰۴:۳۷
کد خبر: ۱۳۹۷۶۸
|
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۹

فاطمه ابن‌علی: دختران پرچمداران تمدن نوین اسلامی در جهان هستند

فاطمه ابن علی در جشن «خیلی دخترونه» گفت: دختران پرچم‌داران تمدن نوین اسلامی در جهان هستند. اسلام به زنان و دختران حقوق و مکانتی بلند می‌دهد که با توجه به ارزش‌های دینی و اجتماعی، آن‌ها را از لحاظ فردی و اجتماعی محترم می‌شمارد. آیه‌های قرآن کریم و روایات پیامبر اسلام (ص) بر اهمیت و تکریم دختران تأکید دارند.
فاطمه ابن علی: دختران پرچمداران تمدن نوین اسلامی در جهان هستند / هویت دختر ایرانی در جهان تثبیت شده است / حیا و حجاب اسلامی دو عنصر مهم هویت زنان مسلمان استبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ وهنر، به مناسب آغاز دهه کرامت و گرامیداشت میلاد حضرت معصومه (س)، جشن‌ «خیلی دخترونه» در فرهنگسرای امید برگزار شد. فاطمه  ابن علی کارشناس برنامه در این جشن در ابتدای صحبت‌های خود بیان کرد: ایران ،کشوری پهناور و سرزمینی پر از رشادت‌ها و حماسه‌های تاریخ ساز ، و همیشه حاضر در دل تاریخ جهان است. ایران دارای تمدنی چند هزار ساله می‌باشد که پیشینه آن به هزارهای قبل برمی‌گردد که دارای فرهنگ و تمدنی غنی و بسیار درخشان که گاه کمتر شناخته شده است می‌باشد.

وی با اشاره به ظهور اسلام در ایران عنوان کرد: جامعه ایران پیش از ظهور اسلام و در دوره ساسانی یک جامعه طبقاتی بود. در دوره ساسانی عبور از طبقه‌ای به طبقات بالاتر تقریبا امری محال بود. اوضاع اجتماعی آن روز ایران یک اجتماع طبقاتی عجیب بود. با همه عوارض و آثاری که در این گونه اجتماعات هست. تا آنجا که حتی آتشکده‌های طبقات مختلف با هم فرق داشت. طبقات بسته بود. هیچ کس حق نداشت از طبقه‌ای وارد طبقه دیگر شود.

این کارشناس تربیتی و مذهبی ادامه داد: در جامعه ساسانی هر فرد و خانواده دارای جایگاه و مقامی خاص بود و هیچ کس نمی‌توانست خواهان درجه‌ای برتر از آن که بنا به مقتضات به او تعلق داشت، باشد. پیشه‌وران در شهرها و کشاورزان در روستاها، پست‌ترین طبقات به شمار می‌آمدند، دبیران و ارتشیان در طبقات بعدی بودند و طبقه آذربانان و روحانیون زرتشتی بعد از آنها بودند. خاندان ساسانی برترین طبقات بودند.

وی با بیان اینکه اسلام، اجتماع طبقاتی را که بر دو رکن خون و مالکیت استوار بوده، با همه قوانین آن درهم ریخت و اجتماعی مبنی بر فضیلت، علم، عمل و تقوا بنا کرد افزود: اسلام، حصار مذهبی و سیاسی را که مانع بروز استعداد ایرانیان و حتی استفاده آنان از محصول اندیشه سایر ملت‌ها بود، درهم شکست و ایرانی از این فرصت استفاده کرد و استعداد خویش را ثابت کرد و پیشوای دیگران شد.

فاطمه ابن علی تصریح کرد: اسلام، تشتت افکار و عقاید مذهبی را از ایران گرفت و وحدت عقیده را که موبدان آن زمان موفق به انجام نشده بودند، به ایران بخشید. تا آن زمان، تنها رابط میان اقوام مختلف ایرانی، زور و قدرت حکومت بود؛ اما با آمدن اسلام، فکر واحد و آرمان واحد، جایگزین آن شد و در پرتو گرایش به اسلام در همان وقت که کشورهای مسیحی در تاریکی قرون وسطی فرو رفته بود، همدوش با سایر ملت‌ها، مشعل‌دار تمدن اسلامی شد.

وی در همین زمینه یادآور شد: با ورود علوم و فرهنگ‌های مختلف، همچون یونانی، هندی و مصری به سرزمین‌های اسلامی، عربی و سپس به ایران، ماده ساختن یک بنای فرهنگی عظیم اسلامی را فراهم کردند و زمینه شکفتن استعدادهایی نظیر بوعلی، فارابی، ابوریحان و صدها عالم، ریاضی‌دان، مورخ، ادیب و فیلسوف فراهم شد.

این کارشناس تربیتی  ضمن تاکید بر اینکه برداشتن منع تحصیلی از توده مردم، یکی دیگر از خدماتی بود که اسلام، به ایرانیان ارزانی داشت تاکید کرد: این عامل سبب شد که ایرانیان مقام شایسته خود را در پیشوایی سایر ملت‌ها و شرکت در بنای عظیم تمدن جهانی اسلام، احراز کنند و نشان دهند که عقب افتادن ایران در برخی دوره‌ها، از نقص استعدادش نبوده بلکه به واسطه گرفتاری در زنجیر نظامی طبقاتی بوده است.

ابن علی با بیان اینکه هویت دختر ایرانی در جهان تثبیت شده و مورد توجه جهانیان است اظهار کرد: حیا و حجاب اسلامی دو عنصر مهم برای هویت زن مسلمان و ایرانی است نظام سلطه همواره تلاش کرده با حذف این دو عنصر، زن و مرد رو درگیر نفسانیات کند و به دنبال این است که اندیشه، تفکر اسلامی و دینی را از جوامع مسلمان بگیرد و بتواند سلطه نرم خود را بر کشورهای مسلمان بگستراند.

وی تاکید کرد: اسلام به دختر به عنوان یک عضو محبوب جامعه که مورد محبت خداوند قرار دارد، نگاه می‌کند و دختران در جامعه اسلامی جایگاه بالایی دارند. اینطور نیست که اسلام بخواهد زنان را در خانه محبوس کند، گواه این سخن اینکه وجود مقدس حضرت زهرا(س)، حضرت زینب(س) و حضرت معصومه(س) در اجتماع زمان خود پررنگ و تاثیرگذار بوده است.

او افزود: در اسلام احترام به دختر به‌عنوان یک ویژگی انسانی مورد توجه و تأکید قرارگرفته است. احترام به دختر می‌بایست به‌گونه‌ای باشد که در عمل خود را نشان دهد و ازاین‌روست که در آموزه‌های دینی این احترام به شکل عملی نشان داده شده است و تنها در حرف و شعار بسنده نمی‌شود.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه ما در دنیای امروز دچار افراط و تفریط هستیم اظهار کرد: عده‌ای زن و دختر را همچون عصر جاهلیت، اسیر، حقیر و کوچک می‌شمارند و عده‌ای دیگر همچون غربی‌ها، چنان جنس زن و دختر را آزاد گذاشته‌اند که در معرض انواع سوءاستفاده قرار می‌گیرند، این درحالی است که اسلام با افراط و تفریط مخالف است. هم تحقیر دختر را برنمی‌تابد و هم آزادی بی‌قیدو‌شرط او را که در معرض سوءاستفاده قرارش می‌دهد، نکوهش و رد می‌کند.

 فاطمه ابن علی اضافه کرد: دختران پرچم‌داران تمدن نوین اسلامی در جهان هستند. اسلام به زنان و دختران حقوق و مکانتی بلند می‌دهد که با توجه به ارزش‌های دینی و اجتماعی، آن‌ها را از لحاظ فردی و اجتماعی محترم می‌شمارد. آیه‌های قرآن کریم و روایات پیامبر اسلام (ص) بر اهمیت و تکریم دختران تأکید دارند.

یادآوری می‌شود که جشن «خیلی دخترونه» با بهره‌مندی از ظرفیت مخاطبان نوجوان دختر فرهنگسرا طراحی شده است و برنامه‌های این جشن توسط خود دختران اعضای فرهنگسرای امید طراحی و با راهبری محتوایی و حمایت فرهنگسرا اجرا شده است.

دعوت از خادمان بارگاه امام رضا(علیه السلام) با پرچم متبرک رضوی، اعطای حکم کارگروه مشورتی دختران «حلقه بچه‌های فرهنگسرا»، مداحی و مولودی‌خوانی، مسابقه و تقدیر  دختران شهدای حرم شهید احمدی و شهید باغبانی  در بخشی از برنامه انجام شد.
نظر شما