جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۲۱
کد خبر: ۱۴۰۱۷۳
|
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۳

برگزاری پانزدهمین جلسه نشست‌های حلقه «بچه‌های رستا» به همت فرهنگسرای رسانه

پانزدهمین جلسه نشست‌های حلقه «بچه‌های رستا» در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.
انزدهمین جلسه نشست‌های حلقه بچه‌های رستادر فرهنگسرای رسانه برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیل فرهنگ و هنر، پانزدهمین جلسه نشست‌های گفتگو محور (ویژه نوجوانان) روز سه‌شنبه اول خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۳ در سالن شماره دو اجتماعات فرهنگسرای رسانه با حضور دانش‌آموزان حلقه رستا با عنوان نقش سلبریتی‌ها در هویت‌سازی نوجوانان برگزار شد.

در آغاز کارشناس برنامه حمید رزاقی گفت: سلبریتی به شخصی گفته می‌شود که در زمینه‌های هنر، علم، ورزش، ادبیات و مذهبی در یک جامعه یا یک فرهنگ عامه نوعی سرشناسی دارد و معروف است. سلبریتی معنی تحسین عمومی را می‌دهد. سلبریتی برای قشر وسیعی از جامعه ستاره محسوب می‌شود.

وی در ادامه اظهار داشت: در گذشته پدیده‌ و مفهوم سلبریتی شکل نگرفته بود و به جای آن مفهوم شهرت وجود داشت. در گذسته سودای شکوه متعلق به افراد خاصی بود مانند فرمانروایان، پادشاهان و غیره. در گذشته سرشناس‌ها در برج عاج بودند. در تندیس‌ها و مجسمه‌های باستانی نمایان می‌شدند. نکته دیگر این که انسان‌های مشهوری مانند مولوی، حافظ و سعدی، سلبریتی نبودند. آن‌ها ادیبان حاذقی بودند که به مرور زمان و به تدریج درگستره جغرافیایی، شهرتشان را از خلاقیت‌های ادبی‌شان نزد حاکمان کسب می‌کردند و سپس نزد مردمان مشهور شدند. اما سلبریتی‌ها چهره‌هایی هستند که در دوران جدید به ویژه از طریق رسانه‌های جمعی چهره شده‌اند. سودای شکوه در زندگی جدید که سواد جنبه عمومی پیدا کرد، همگانی شد. یعنی در عصر حاضر آدم‌های معمولی هم می‌توانند چهره شوند. این سودای شکوه همگانی با پیدایش و گسترش رسانه‌های جمعی امکان‌پذیر شد. فرهنگ سلبریتی در واقع فرهنگ ساخته و پرداخته عصر رسانه‌ها مانند مطبوعات، رادیو، تلویزیون، سینما و شبکه‌های اجتماعی مجازی است. به بیان دیگر سلبریتی یک برساخت و تولید اجتماعی در دنیای جدید است. سلبریتی‌ها را امروز رسانه‌ها برای ما می‌سازند و خلق می‌کنند.

سپس وی از بچه‌های حاضر در جلسه پرسید به نظر شما سلبریتی‌ها چه خصوصیاتی دارند؟

پاسخ‌های دانش‌آموزان در ذیل به صورت خلاصه شده آورده شده است:

۱-سلبریتی‌ها تماشایی و جذاب هستند

۲کمیاب و نادرند

۳-بسیاری از مردم به ویژه نوجوانان و جوانان تمایل دارند از آن‌ها تقلید کنند. سلبریتی‌ها اصلا شبیه ما نیستند، اما ما سعی داریم شبیه آن‌ها شویم.

۴-سلبریتی‌ها یک الگوی شوق انگیز به هواداران‌شان ارائه می‌دهند

۵-سلبریتی‌ها بدون هواداران‌شان هیچ چیز نیستند. هواداران به سلبریتی هویت می‌دهند. سلبریتی‌ها نیز به هواداران هویت می‌دهند. هواداران تمایل دارند خصوصیات شخصیتی و رفتاری سلبریتی را داشته باشند.

٦-سلبریتی‌ها فرصتی از هیجانات در اختیار هواداران قرار می‌دهند

٧-آرزوی ستاره شدن را در میان هواداران تقویت می‌کنند

٨-اغلب سلبریتی‌ها باسواد نیستند، اغلب چیز زیادی از جهان نمی‌دانند. اما تیم‌ها و رسانه‌هایی دارند که آن‌ها را معروف و برجسته می‌کنند. هواداران را ترغیب می‌کنند که چگونه بنشینند، چگونه راه بروند، چگونه رفتار کنند و واکنش نشان بدهند. همینطور چه بپوشند، چه بخورند و غیره.

در ادامه رزاقی گفت: اغلب سلبریتی‌ها بخشی از صنعت فرهنگ هستند، یعنی فرهنگ و هنر را به واسطه رسانه‌های جمعی به صنعت مصرف‌ و کالازدگی تنزل می‌دهند. اغلب سلبریتی‌ها برای شرکت‌ها برندسازی می‌کنند و موجب مصرف سودآورترین محصولات می‌شوند. شاید بتوان گفت فرهنگ سلبریتی فرهنگ تجاری‌سازی سرشناس‌هاست. فرهنگ بازاریابی از طریق سلبریتی‌ها متحقق می‌شود. بازاریاب‌ها در ما نسبت به افراد سلبرستی یک آشنایی کاذب ایجاد می‌کند و بدین طریق فرهنگ و هنر را به تبلیغات فرو می‌کاهند. شهرت اغلب سلبریتی‌ها ناشی از ارزش‌های ذاتی و اصیل نیست، بلکه یک شهرت ابزاری برای کسب سود است. اغلب سلبریتی‌ها سطح فرهنگ و دانش اجتماعی ما را کاهش می‌دهند. اغلب آن‌ها مروج سرگرمی‌های کاذب، هستند. اغلب آن‌ها چیزی جز بت‌های مصرف نیستند. آغلب آن‌ها در ما حواس‌پرتی جمعی ایجاد می‌کنند و هویت ما را متزلزل، بی‌دوام و سطحی بار می‌آورند.

رزاقی در پایان گفت: به نظرم بهتر است در عصر ناپایداری مدرن که به جنون شهرت معروف است، یک بازاندیشی اساسی صورت گیرد. یک بازاندیشی اساسی در الگوها ضروری به نظر می‌رسد.. شاید لازم است به الگوهایی رجوع کرد که در ما هویت پایدار، اصیل، عمیق و انسانی سرشار از خلاقیت و شکوفایی را تقویت نماید و هریک از ما را به انسانی مستقل و واجد چشم‌انداز برای بهبود زندگی فردی و اجتماعی تشویق کند. الگوهایی که از هریک از ما سلبریتی خود بنیاد بپروراند. سلبریتی خودآفرینی که در ما تواضع، متانت، خضوع، گذشت، انصاف و عدالت را عمیق و درونی نماید و هویت و همبستگی جمعی عام در ما نهادینه کند.

نظر شما