به گزارش «شهر» وزير راه و شهرسازي با تشريح ساخت مسکن مهر در تهران و ساير کلان شهرها در امسال و سال آينده، گفت: ساخت قطعه 2 و 3 آزادراه تهران - شمال به بخش خصوصي سپرده مي شود و اگر بنياد مي گويد وزارت راه شريک خوبي نيست مي تواند از شراکت کنار برود.
علي نيکزاد در خصوص طرح مسکن مهر شهر تهران، گفت: مسکن مهر شهر تهران در حال ساخت است و در اواسط تابستان نحوه ثبت نام اعلام مي شود اما نکته اي مهم اينست که اين مسکن به افراد واجد شرايط يعني کساني که خود و همسر از دولت زمين و آپارتمان و يا وام يارانه دار دريافت نکرده باشند، تعلق مي گيرد.
وزير راه و شهرسازي با اشاره به ساخت نوع ديگري از مسکن ارزان در کشور، بيان کرد: نوع ديگري از مسکن هم در سال بعد و در ديگر کلان شهرها ساخته مي شود که خروجي آن هم افراد واجد شرايط با امتياز بندي مشخص و احتمالا با آورده بالاتر از مسکن مهر است.
آغاز ساخت 75 هزار مسکن مهر در شهر تهران
وي تصريح کرد: براي مردم شهر تهران در حال حاضر ساخت 75 هزار واحد مسکن مهر شروع شده و هم اکنون هم در مرحله اجرايي است.
نيکزاد با اشاره به ثبت نام مسکن مهر در شهر جديد پرديس، بيان کرد: در مرحله اول ثبت نام 40 هزار واحد را اعلام کرديم و تا روز گذشته 8 هزار نفر براي مسکن مهر پرديس ثبت نام کردند ضمن آنکه براي متقاضيان شرايط ثبت نام را هم آسان کرديم به اين معنا که يکسري مدارک حتي بدون مراجعه به دفتر خانه هم مورد قبول است و پس از ارسال به شرکت عمران پرديس مورد بررسي قرار مي گيرد.
وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه اين واحدها در نهايت نيمه اول سال 92 تحول داده مي شود، گفت: ساخت باغ ويلا در پرديس صحت ندارد و تمامي اين واحدها در 3 واحد دو طبقه، 6 واحد 3 طبقه، 4 طبقه و 5 طبقه حياط دار ساخته مي شود همچنين واحدهايي را هم در 10 و 15 طبقه مي سازيم.
وي در خصوص ساخت مسکن مهر در بافت هاي فرسوده، افزود: ساخت حدود 200 هزار واحد در بافت فرسوده از برنامه هاي شرکت عمران شهري است که حدود 42 هزار واحد قبل از سال 91 افتتاح شد و امسال برنامه ساخت 120 هزار واحد تدوين شده است که 92 هزار واحد آن امسال افتتاح مي شود.
نيکزاد با تاکيد بر حضور انبوه سازان در بافت هاي فرسوده، گفت: انبوه سازان در هر کجاي ايران که تمايل دارند، زمين بگيرند و تاسقف 5 واحد به آنها تراکم داده مي شود که منجر به تشويق حضور بخش خصوصي در بافت فرسوده کشور مي شود.
وي با اشاره به ساخت واحد در بافت فرسوده با استفاده از وام هاي مسکن مهر، گفت: انبوه سازان با سود مسکن مهر تسهيلات دريافت مي کنند و آن را به واجدين شرايط مسکن مهر مي دهند ضمن آنکه افراد با وام 15 درصد هم مي توانند ساخت و ساز را از درون تهران و در بافت فرسوده انجام دهند.
وزير راه و شهرسازي درباره وضعيت وام مسکن خبرنگاران، اظهار داشت: به دستور رئيس جمهور قرار شد 5 هزار فقره وام به خبرنگاراني که از سوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي معرفي مي شوند ارايه شود که براي ساخت 45 ميليون تومان و براي خريد 30 ميليون تومان با سود 12 درصد است.
نيکزاد با بيان اينکه شرايط اعطاي وام را بايد وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي تعيين کند، گفت: واقعيت اينست که وزارت راه و شهرسازي مسئول اين وام نيست بنابراين از شرايط آن هم مطلع نيستيم ضمن آنکه بانک هايي به غير از بانک مسکن، آن را برعهده دارند.
پيمانکاري که نمره اش صفر است اما مدعي است!
وي در خصوص وضعيت آزادراه تهران - شمال و مشکلات ميان وزارت راه و بنياد مستضعفان، اظهار داشت: آزادراه تهران شمال در حال ساخت است قطعه 4 را سال گذشته قول داده بوديم که افتتاح کنيم اما رانش زمين سبب شد که پروژه عقب بيافتد.
وزير راه و شهرسازي افزود: ما تلاش مي کنيم که در شهريور ماه امسال اين قطعه به افتتاح برسد تا در عيد فطر مردم از اين راه استفاده کنند همچنين قطعه يک از تهران تا شهرستانک که حدود 33 کيلومتر است و احداث آن 60 کيلومتر راه را کوتاه مي کند برعهده پيمانکاران چيني است که البته آنها پيمانکار بنياد مستضعفان هستند.
نيکزاد تصريح کرد: براي ساخت قطعه ها 2 و 3 هم قرار بود بخش خصوصي وارد شود که هنوز پيمانکاري نيامده و بنياد هم فعاليتي در اين قطعه ها ندارد بنابراين در حال رايزني هستيم تا يک شرکت خصوصي عهده دار ساخت قطعات 2 و 3 بخش خصوصي شود.
وزير راه و شهرسازي درباره گلايه بنياد نسبت به اينکه واگذاري ساخت قطعه 2 و 3 برخلاف قرارداد است، گفت: اين توافق براي قبل از دولت احمدي نژاد بوده است و قرار بود که بنياد مستضعفان قطعه 2 و 3 را هم قطعه را بسازد اما در حال حاضر فقط قطعه 4 و 2 در حال ساخت است.
نيکزاد ادامه داد: بنابراين ما پيشنهاد داديم که ما به همراه بنياد قطعه 1 و 4 را تمام کنيم و 2 و 3 را به ساير بخش هاي خصوصي بدهيم زيرا اگر بنياد مي توانست در طول اين مدت آزادراه تهران شمال را تمام مي کرد.
وي افزود: بنياد مستضعفان قطعه 1 و 4 را تمام کند و فرقي هم ندارد قطعه 2 و3 را چه کسي مي سازد و پس از پايان ساخت براي 50 درصد اصل و سود، در مدت زمان مشخص عوارض دريافت مي کند.
وزير راه و شهرسازي با اشاره به اينکه بنياد اگر مي خواهد باقي آزادراه را بسازد ما مشکلي نداريم، گفت: اما وقتي که زمان مشارکت تمام شده بهتر بود که قسمتي از کار را به جامعه متخصصين ديگري بسپارند بالاخره در کشور پيمانکاران بهتري هم وجود دارند به عنوان مثال زمان ساخت آزادراه خرم آباد پل زال شروع و اتمام آن، کمتر و سريعتر از آزادراه تهران شمال بود.
نيکزاد در خصوص اينکه بنياد مطرح کرده که اين موضوع را از طريق دادگاه حل مي کند، بيان کرد: اين موضوع بسيار زشت است که در افکار عمومي مطرح شود پيمانکاري کار نمي کند و نمره اش صفر است اما مدعي است.
وي افزود: به جاي اينکه اين حرفا را مطرح کنند هر چه زودتر قطعه هاي 4 و 1 را تمام کنند و بعد بيايند قطعه هاي دو و سه را هم بسازند اگر نمي توانند و مي گويند ما شريک خوبي نيستيم پس اين شراکت را رها کنند زيرا به اعتقاد ما 20 سال شراکت براي يک پروژه کافي بوده است.
ورود دولت به بازار اجاره
نيکزاد درباره کنترل اجاره بها در شهر تهران، بيان کرد: سياست ما افتتاح مسکن مهر است و به زودي در پرند، هشتگرد و کرمانشاه افتتاح مسکن مهر را داريم و 59 هزار واحد مسکوني در سطح استان تهران افتتاح مي کنيم.
وزير راه و شهرسازي با اشاره به ابزار قانوني دولت براي کنترل اجاره بها و تعيين قيمت مرجع براي اجاره، بيان کرد: در برابر مجلس، دولت و مردم، وزير بايد پاسخگو باشد پس ديگري نمي تواند قيمت را تعيين کند اما وزير پاسخگو باشد بنابراين اگر بازار آرام باشد دولت کاري ندارد اما اگر بخواهند بازار را به هم بزنند ما نيز از ابزار قانوني کنترل بازار استفاده مي کنيم.
وي تصريح کرد: بنده اميدواريم از ابزارهاي قانوني تعزيزات و قيمت مرجع استفاده نکنيم اما اگر لازم باشد اين را اعلام ميکنيم و طرح بلوک بندي را هم اجرا خواهيم کرد ضمن آنکه اميدواريم با افتتاح ها مشکل حل شود زيرا از خرداد تا شهريور فصل جابجايي است و پس از آن مشکل حل مي شود.
منبع: مهر