دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۲۲
کد خبر: ۵۳۶۰۸
|
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۹
همزمان بابيست و هفتمين نشست پژوهش هنر
سازمان زيباسازي شهر تهران با همکاري نگارخانه برگ و نشريه تنديس، بيست‌وهفتمين نشست پژوهش هنر را با حضور نقاشان و هنرمندان نسل قديم و جديد در نگارخانه برگ برگزار کرد.

به گزارش «شهر»، محمدحسن حامدي، مديرمسئول نشريه تخصصي تنديس، در ابتداي اين نشست با اشاره به اهميت نشست‌هاي پژوهشي، گراميداشت ياد و خاطره استادان و هنرمندان حوزه هنرهاي تجسمي را راهي مناسب براي رسيدن به اهداف والاي هنري دانست.



در ادامه خسرو عابديني، محقق، مدرس و از شاگردان رضا شهابي به ارائه توضيحاتي درباره خانواده شهابي پرداخت و گفت: پدر رضا شهابي از نخبه‌هاي زمان خود بود که بزرگان فلسفه و عرفان دوران مشروطيت از شاگردانش بوده‌اند. ريشه‌هاي اين خانواده بود که استاد شهابي را به سمت هنر و نقاشي سوق داد.



وي افزود: رضا شهابي دائما در حال کار بود و لحظه‌اي از کار و مطالعه غافل نمي‌شد و فضاي زندگي هنري او بسيار خاص و قابل توصيف و خودش عاشق زندگي و ذوق و هنر بود.



عابديني در ادامه از زحمات شجاع‌الدين شهابي، فرزند استاد شهابي، براي جمع‌آوري و محافظت از آثار استاد و نمايش آن‌ها در اين نشست تشکر کرد.



همچنين علي هاشمي، نقاش و از شاگردان رضا شهابي، از حاضران در نشست خواست به احترام استاد شهابي لحظاتي بايستند و سکوت کنند؛ سپس با شرح خاطراتي از استاد در دوران جواني و نوجواني خود، ياد وي را گرامي داشت.



هاشمي همچنين نکاتي را درباره ظرافت‌هاي شخصيتي و زندگي شهابي متذکر شد و او را انساني اخلاقي و با صفاي باطن، طبع بلند و عدم دلبستگي به مال دنيا معرفي کرد و سبقه خانوادگي وي را نيز از عوامل ميل به هنر در او دانست.



هاشمي همچنين با اشاره به شرايط کاري استاد شهابي گفت: شرايطي که بر استاد حاکم بود به هيچ وجه قابل قياس با شرايط امروزي نيست و هنرمندان امروزي بايد زندگي هنري هنرمندان اينچنين را الگوي زيستي خود قرار دهند.


سيدرضا شهابي، فرزند مير شهاب‌الدين حسيني شيرازي، در سال 1280 در تهران به دنيا آمد. در پنج سالگي پدر خود را از دست داد و بعد از پايان دبستان و اتمام دارالفنون، به استخدام وزارت فرهنگ درآمد. اين استاد فقيد مشاغل مختلفي در وزارت فرهنگ بر عهده داشت که از آن جمله مي‌توان به تدوين تصوير براي کتاب‌هاي درسي دبستان و دبيرستان و چاپ مدل و به‌ويژه مصور کردن داستان هفت‌خان رستم، شاهنامه و کتاب کالبدشناسي توصيفي براي دانشکده پزشکي تهران و طراحي براي مدال‌هاي ارتش اشاره کرد.


وي پس از بازنشستگي در سال 1336، آثار هنري ارزشمندي خلق کرد و بهترين آثار به‌جاي مانده از او مربوط به همين دوران است. رضا شهابي در 14 فروردين‌ماه 1358 در سن 86 سالگي در تهران دار فاني را وداع گفت.


در پايان مراسم بزرگداشت اين نقاش، فيللم کوتاهي از آثار، زندگي و دوران حيات او پخش شد و حاضران به بازديد از آثار نقاشي، عکس و اسناد استاد رضا شهابي، دعوت شدند.


نظر شما