يکشنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۳
ساعت : ۲۳:۱۲
کد خبر: ۵۸۱۳۲
|
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۰
معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران:

سرعت شماره‌گذاري خودروها 3برابر توسعه معابر‌ است

معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران گفت: توسعه معابر از سال 84 تا 89 بالغ بر 21 درصد رشد داشته در صورتي كه شماره گذاري خودروها در همين مدت بيش از 64 درصد افزايش يافته است.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومي معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران، سيد جعفر تشكري هاشمي اظهارداشت: موضوع عبور و مرور به خودي خود و به صورت ماهوي يك مشكل نيست بلكه نمادي از سرزندگي شهر و سرزنده بودن شهروندان است.

وي افزود: آن چه اين جريان طبيعي و نماد پويايي شهرها را تبديل به يك مشکل كرده، استفاده بي‌‌رويه از وسايل نقليه شخصي، رعايت نكردن انضباط ترافيكي، بي‌ توجهي به قوانين و مقررات، تكميل نبودن زيرساخت‌هاي حمل و نقلي و شبكه خطوط حمل و نقل عمومي از گذشته، عدم وجود مديريت واحد شهري، عدم تخصيص بودجه‌هاي لازم براي توسعه زيرساخت‌ها و توليد بي‌ رويه خودرو در كشور است.

 

مترو و بي آر‌ تي از نظر کار بردي مکمل هم هستند

 

وي از سامانه اتوبوس‌هاي تندرو (BRT) به عنوان يك سيستم حمل و نقل عمومي انبوه‌بر كه با كمترين هزينه و بيشترين سرعت، يك راه حل فوري براي كاهش مشكلات ترافيكي محسوب مي‌شود، نام برد و اظهار كرد: اين سيستم باعث ارتقاي كلي سيستم اتوبوسراني تهران شده، چرا كه اتوبوس‌هاي اين ناوگان مسافران بيشتري را نسبت به خطوط عادي جا به جا مي‌نمايند، چنان چه كارآيي ناوگان اتوبوس‌هاي تندرو 7/3 برابر كارآيي اتوبوس‌هاي عادي است.

 

معاون شهردار تهران با اشاره به «هزينه‌بر بودن» و «زمان‌بر بودن» احداث خطوط مترو، تصريح كرد: احداث خطوط بي‌آر‌تي يک راه حل مناسب در كنار ساير راهكارهاي مديريت عرضه و تقاضاي ترافيك است، هر چند از نظر كاربردي مترو و بي‌آرتي مكمل يكديگر بوده و غير قابل مقايسه‌اند چرا كه هر يك خدمات خاص خود را ارائه مي‌دهند و شرايط خاص خود را دارا مي‌باشند. مترو ايمن ترين، سريع ترين و پاک ترين وسيله حمل و نقلي است.

 

وي با بيان اين كه مترو قابليت جابه‌جايي بيش از 40 هزار مسافر در ساعت و در هر جهت را داراد، اضافه كرد: در مسيرهايي كه تامين چنين تقاضايي مد نظر باشد مسلماً مترو تنها گزينه قابل قبول است و در ساير مسيرها، بي‌آر‌تي با هزينه اجراي کمتر و زمان اجرايي كوتاه‌تر در مقايسه با مترو قرار دارد که قابليت جابه‌جايي 8 هزار مسافر در ساعت و در هر جهت را داراست.

 

تشكري هاشمي با تاكيد بر اين كه تا زمان تكميل شبکه مترو به عنوان زيرساخت اصلي حمل و نقل عمومي كه نيازمند زمان و از آن مهم‌تر بودجه كافي است، بي‌آرتي مي‌تواند نياز فعلي را به شكل مطلوب تامين كند، گفت: بايد زيرساخت حمل و نقل ريلي را به عنوان ايمن‌ترين، سريع‌ترين، پاك‌ترين و در عين حال مقرون به صرفه‌ترين وسيله حمل و نقلي گسترش دهيم، هر چند در حال حاضر 7 خط بي‌آر‌تي به طول 114 كيلومتر روزانه بيش از 8/1 ميليون مسافر را در تهران جا به جا مي‌كنند.

 

توسعه حمل و نقل عمومي کارآمدترين راه حل  مشکل ترافيک است

 

وي با اشاره به اين كه توسعه معابر شهر تهران در بازه زماني سال هاي 84 تا 89 بالغ بر 21 درصد رشد داشته در صورتي كه شماره گذاري خودروها در اين شهر طي همين مدت بيش از 64 درصد افزايش يافته، افزود: مقايسه اين اعداد بيانگر اين واقعيت است كه سرعت شماره‌گذاري خودروها در تهران بيش از سه برابر سرعت توسعه زيرساخت‌هاي حمل و نقلي در اين شهر است.  

 

معاون شهردار تهران با بيان اين كه اگر چه توسعه زيرساخت‌ها اقدامي موثر در راستاي بهبود وضعيت ترافيك است اما پس از مدتي با ازدياد تقاضا، اثربخشي واقعي خود را از دست خواهد داد و در نقش يك مسكن با تاثير موقت عمل مي کند، اعلام كرد:  در كنار اين اقدامات كه در جاي خود مطلوب هستند، بايد نسبت به مديريت عرضه كه همان استفاده بهينه از امکانات و تاسيسات موجود است و مديريت تقاضا كه به نوعي اجراي راهكارهايي در جهت كاهش سفرهاي درون شهري است، اقدام کرد.

 

اين مقام مسئول در پايان از اين مهم به عنوان رويكرد جدي مديريت شهري در حوزه حمل و نقل و ترافيك نام برد و تاکيد كرد: توسعه کيفي و کمي حمل و نقل عمومي به عنوان كارآمدترين راه حل مشکل ترافيك در سال‌هاي اخير نتايج خوبي داشته است.

نظر شما