نتایج نخستین رتبهبندی کیفی دانشگاههای دنیا اعلام شد
مؤسس مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فناوری، گفت: رتبه بندی "دانشگاههای جهان با تاثیر واقعی" نتایج نخستین رتبهبندی خود را منتشر کرد. هدف این رتبهبندی شناسایی دانشگاههای نوآوری است که جهان را برای انقلاب صنعتی چهارم با استفاده از آموزش های نوین و کارهای بزرگ تحقیقاتی آماده می کنند.
جعفر مهراد مؤسس مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فناوری در گفتوگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، گفت: از منظر رتبهبندی، از سال ۲۰۰۳ میلادی به بعد نظامهای مختلفی تاسیس شده است که هر کدام دانشگاههای جهان را بر اساس معیارها و شاخصهای مخصوص به خود رتبه بندی میکنند.
وی افزود: در این بین، نظامهای شانگهای، تایمز، کیواس و لایدن با کمتر از دو دهه فعالیت نسبت به سایر نظامهای موجود موفقتر بوده و از این رو نظر برنامهریزان آموزش عالی، سیاست گذاران علم و تکنولوژی و دانشجویان کشورهای مختلف جهان را بیشتر به خود جلب کردهاند.
مؤسس مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فناوری در ادامه گفت: اخیرا، رتبهبندی جدیدی پا به عرصه فعالیت گذاشته است که دانشگاههای جهان را بر خلاف رتبهبندیهای متداول که از شاخصهای کمی استفاده میکنند، این رتبهبندی با تکیه بر چهار شاخص عمده که بر کیفیت دلالت دارد و میکوشد دانشگاههای نوآور جهان را که برای نسل جوان دانشجو حائز اهمیت است رتبه بندی کند. نام این رتبه بندی World University with Real Impact(WURI) است.
وی افزود: رتبه بندی "دانشگاههای جهان با تاثیر واقعی" نتایج نخستین رتبهبندی خود را به طور همزمان در کره جنوبی و سوئیس منتشر کرد. هدف این رتبهبندی شناسایی دانشگاههای نوآوری است که جهان را برای انقلاب صنعتی چهارم با استفاده از آموزشهای نوین و کارهای بزرگ تحقیقاتی آماده می کنند.
مهراد گفت: میزبان رتبه بندی WURI که نشست آن به صورت آنلاین برگزار شد شامل موسسات چهارگانه Hanseatic League of Universities، UN Institute for Training and Research ، Franklin University of Switzerland و Institute for Policy and Strategy on National Competitiveness است.
مؤسس مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فناوری ادامه داد: در نظام WURI, نخستین رتبهبندی دانشگاههای نوآور جهان، ابتدا ۵۰ دانشگاه برتر و سپس ۵۰ دانشگاه برتر بعدی در هر یک از شاخصهای چهارگانه تقاضاهای صنعتی، روح کارآفرینی، ارزشهای اخلاقی و جابه جایی دانشجویی و دسترسپذیری رتبه بندی شده است.
مهراد اضافه کرد: در حالی که رتبهبندیهای سنتی در ارزیابی دانشگاههای جهان به شدت بر روی شاخصهای کمی تکیه دارند، رتبهبندی WURI بر جنبههای کیفی و برنامههای نوآور تاکید میکند. این رتبه بندی تفاوت دیگری نیز با رتبه بندیهای متداول دارد و آن اینکه رتبهبندیهای سنتی اصولا بیشتر بر دانشگاه های جا افتاده جهان تمرکز دارند، در حالی که رتبه بندی WURI میکوشد روشن بینی و جنبههای فکری نسل جوان را انعکاس دهد.
وی افزود: در نتیجه، دانشگاههای نوآور در بین نسل جوان دانشجو از محبوبیت بالایی برخوردار هستند، مانند Minerva Schools at KGI در سانفرانسیسکو،Singularity University در سانتا کلارا، کالیفرنیا Ecole 42در پاریس SADI در کرهجنوبی و Abdullah Gul University در ترکیه.
مهراد یادآور شد: نتیجه کلی این رتبه بندی جدید نشان میدهد که استنفورد و ام ای تی با رتبههای اول و دوم برترین دانشگاهای نوآور جهان است. دانشگاه Aalto در فنلاند با کسب رتبه سوم پیشگام دانشگاه های نوآور اروپا است. دانشگاه ایالتی آریزونا که حائز رتبه هفتم است به عنوان یکی از دانشگاههای برتر و نوآوری آمریکا رتبه بندی شده است.
مؤسس مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فناوری افزود: در جمع ۱۰۰ دانشگاه نوآور جهان ۳۲ دانشگاه از آمریکا، ۸ دانشگاه از بریتانیا، ۷ دانشگاه از چین، ۶ دانشگاه از کرهجنوبی، ۵ دانشگاه از ژاپن، ۴ دانشگاه از آلمان، و ۳ دانشگاه از هر یک از کشورهای فرانسه و هندوستان به عنوان دانشگاههای نوآور شناسایی شده است.
مهراد گفت: در شاخص تقاضا های صنعتی دانشگاه استنفورد و ام ای تی به ترتیب در مرتبههای اول و دوم، دانشگاه Minerva Schools at KGI در مرتبه سوم، و انستیتو فناوری کالیفرنیا در جایگاه چهارم قرار گرفته است.
وی یادآور شد: در شاخص روح کارآفرینی دانشگاه Aalto در فنلاند در صدر جدول دانشگاههای نوآور جهان است. سپس، دانشگاه علوم کاربردی Hanze در هلند و دانشگاه پرینستون در آمریکا موفق به کسب رتبه های دوم و سوم جهان شدهاند.
مؤسس مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فناوری افزود: در شاخص ارزشهای اخلاقی دانشگاه هاروارد، دانشگاه پنسیلوانیا، دانشگاه Ecole 42, دانشگاه دوک و دانشگاه کلمبیا رتبههای اول تا چهارم را به خود اختصاص دادهاند.
مهراد اضافه کرد: در شاخص جا به جایی دانشجو و دسترس پذیری دانشگاه ملی سنگاپور، دانشگاه ملی سئول، دانشگاه کپنهاگ، دانشگاه بوستون و دانشگاه آزاد برلین رتبههای اول تا پنجم را در اختیار دارند.
وی افزود: از میان کشورهای جهان تنها دانشگاههای ۳۱ کشور جهان شامل آمریکا، فنلاند، هلند، چین، بریتانیا، سنگاپور، کرهجنوبی، فرانسه، دانمارک، ژاپن، آلمان، سوئد، کانادا، ترکیه، هنگ کنگ، سویس، استرالیا، ایرلند، اتریش، بلژیک، کرواسی، مصر، تایلند، ایتالیا، روسیه، اسلوونی، هندوستان، ویتنام، اندونزی، فیلیپین و یونان در این رتبه بندی شرایط شاخص های اعلام شده را احراز کردهاند.
مؤسس مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فناوری در پایان گفت: از کشورهای اسلامی دانشگاه عبدالله گل در ترکیه، دانشگاه بدر در مصر، و دانشگاه Telekom در اندونزی به ترتیب با رتبههای ۴۱، ۷۹ و ۹۰ در جمع دانشگاههای نوآور جهان قرار دارند.
وی افزود: در این بین، نظامهای شانگهای، تایمز، کیواس و لایدن با کمتر از دو دهه فعالیت نسبت به سایر نظامهای موجود موفقتر بوده و از این رو نظر برنامهریزان آموزش عالی، سیاست گذاران علم و تکنولوژی و دانشجویان کشورهای مختلف جهان را بیشتر به خود جلب کردهاند.
مؤسس مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فناوری در ادامه گفت: اخیرا، رتبهبندی جدیدی پا به عرصه فعالیت گذاشته است که دانشگاههای جهان را بر خلاف رتبهبندیهای متداول که از شاخصهای کمی استفاده میکنند، این رتبهبندی با تکیه بر چهار شاخص عمده که بر کیفیت دلالت دارد و میکوشد دانشگاههای نوآور جهان را که برای نسل جوان دانشجو حائز اهمیت است رتبه بندی کند. نام این رتبه بندی World University with Real Impact(WURI) است.
وی افزود: رتبه بندی "دانشگاههای جهان با تاثیر واقعی" نتایج نخستین رتبهبندی خود را به طور همزمان در کره جنوبی و سوئیس منتشر کرد. هدف این رتبهبندی شناسایی دانشگاههای نوآوری است که جهان را برای انقلاب صنعتی چهارم با استفاده از آموزشهای نوین و کارهای بزرگ تحقیقاتی آماده می کنند.
مهراد گفت: میزبان رتبه بندی WURI که نشست آن به صورت آنلاین برگزار شد شامل موسسات چهارگانه Hanseatic League of Universities، UN Institute for Training and Research ، Franklin University of Switzerland و Institute for Policy and Strategy on National Competitiveness است.
مؤسس مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فناوری ادامه داد: در نظام WURI, نخستین رتبهبندی دانشگاههای نوآور جهان، ابتدا ۵۰ دانشگاه برتر و سپس ۵۰ دانشگاه برتر بعدی در هر یک از شاخصهای چهارگانه تقاضاهای صنعتی، روح کارآفرینی، ارزشهای اخلاقی و جابه جایی دانشجویی و دسترسپذیری رتبه بندی شده است.
مهراد اضافه کرد: در حالی که رتبهبندیهای سنتی در ارزیابی دانشگاههای جهان به شدت بر روی شاخصهای کمی تکیه دارند، رتبهبندی WURI بر جنبههای کیفی و برنامههای نوآور تاکید میکند. این رتبه بندی تفاوت دیگری نیز با رتبه بندیهای متداول دارد و آن اینکه رتبهبندیهای سنتی اصولا بیشتر بر دانشگاه های جا افتاده جهان تمرکز دارند، در حالی که رتبه بندی WURI میکوشد روشن بینی و جنبههای فکری نسل جوان را انعکاس دهد.
وی افزود: در نتیجه، دانشگاههای نوآور در بین نسل جوان دانشجو از محبوبیت بالایی برخوردار هستند، مانند Minerva Schools at KGI در سانفرانسیسکو،Singularity University در سانتا کلارا، کالیفرنیا Ecole 42در پاریس SADI در کرهجنوبی و Abdullah Gul University در ترکیه.
مهراد یادآور شد: نتیجه کلی این رتبه بندی جدید نشان میدهد که استنفورد و ام ای تی با رتبههای اول و دوم برترین دانشگاهای نوآور جهان است. دانشگاه Aalto در فنلاند با کسب رتبه سوم پیشگام دانشگاه های نوآور اروپا است. دانشگاه ایالتی آریزونا که حائز رتبه هفتم است به عنوان یکی از دانشگاههای برتر و نوآوری آمریکا رتبه بندی شده است.
مؤسس مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فناوری افزود: در جمع ۱۰۰ دانشگاه نوآور جهان ۳۲ دانشگاه از آمریکا، ۸ دانشگاه از بریتانیا، ۷ دانشگاه از چین، ۶ دانشگاه از کرهجنوبی، ۵ دانشگاه از ژاپن، ۴ دانشگاه از آلمان، و ۳ دانشگاه از هر یک از کشورهای فرانسه و هندوستان به عنوان دانشگاههای نوآور شناسایی شده است.
مهراد گفت: در شاخص تقاضا های صنعتی دانشگاه استنفورد و ام ای تی به ترتیب در مرتبههای اول و دوم، دانشگاه Minerva Schools at KGI در مرتبه سوم، و انستیتو فناوری کالیفرنیا در جایگاه چهارم قرار گرفته است.
وی یادآور شد: در شاخص روح کارآفرینی دانشگاه Aalto در فنلاند در صدر جدول دانشگاههای نوآور جهان است. سپس، دانشگاه علوم کاربردی Hanze در هلند و دانشگاه پرینستون در آمریکا موفق به کسب رتبه های دوم و سوم جهان شدهاند.
مؤسس مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فناوری افزود: در شاخص ارزشهای اخلاقی دانشگاه هاروارد، دانشگاه پنسیلوانیا، دانشگاه Ecole 42, دانشگاه دوک و دانشگاه کلمبیا رتبههای اول تا چهارم را به خود اختصاص دادهاند.
مهراد اضافه کرد: در شاخص جا به جایی دانشجو و دسترس پذیری دانشگاه ملی سنگاپور، دانشگاه ملی سئول، دانشگاه کپنهاگ، دانشگاه بوستون و دانشگاه آزاد برلین رتبههای اول تا پنجم را در اختیار دارند.
وی افزود: از میان کشورهای جهان تنها دانشگاههای ۳۱ کشور جهان شامل آمریکا، فنلاند، هلند، چین، بریتانیا، سنگاپور، کرهجنوبی، فرانسه، دانمارک، ژاپن، آلمان، سوئد، کانادا، ترکیه، هنگ کنگ، سویس، استرالیا، ایرلند، اتریش، بلژیک، کرواسی، مصر، تایلند، ایتالیا، روسیه، اسلوونی، هندوستان، ویتنام، اندونزی، فیلیپین و یونان در این رتبه بندی شرایط شاخص های اعلام شده را احراز کردهاند.
مؤسس مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فناوری در پایان گفت: از کشورهای اسلامی دانشگاه عبدالله گل در ترکیه، دانشگاه بدر در مصر، و دانشگاه Telekom در اندونزی به ترتیب با رتبههای ۴۱، ۷۹ و ۹۰ در جمع دانشگاههای نوآور جهان قرار دارند.
گزارش خطا
پسندها:
۰
ارسال نظر
آخرین اخبار
از بررسی روند تغییرات تا تاثیر فضای مجازی بر استقبال نسلنو از ترانه
برگزاری یادبود ناصر تقوایی در خانه هنرمندان
نمایش موزیکال «رویای شیرین» در مجتمع فرهنگی هنری نور
نشست «در ستایش شعر» در فرهنگسرای سرو
پیکر واحد خاکدان دوشنبه تشییع و خاکسپاری میشود
نمایشنامهخوانی «کوپه ۶۴» در فرهنگسرای ارسباران
صفحه اول روزنامه ها- یکشنبه ۴ آبان ماه ۱۴۰۴
«اردو در قبرستان ژغاره»؛ صد و دوازدهمین کتاب پیشنهادی باشگاه بچهکتابخونها
رونمایی از کتاب «قانون هفتم آدمهای تنها» در فرهنگسرای اشراق
خانه فرهنگ امیرکبیر؛ خانهای پویا برای بانوان و دختران منطقه ۲۲
نمایش و نقد فیلم «استیو» در فرهنگسرای ارسباران
نکوداشت هنرمندی که «ژن خلاقیت» دارد؛ تئاتر برایم خود زندگی است
نمایشگاه گروهی پوستر «سوغات منا» در فرهنگسرای انقلاب اسلامی
برگزیدگان جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران معرفی شدند/خداحافظ آشغال بهترین فیلم مردمی
فراخوان نمایشگاه هنرهای تجسمی «قابهای کوچک آبانگان»
بازی سحر دولتشاهی و پیمان قاسمخانی در فیلم «قایق سواری در تهران»
نشست ماهانه هنرمندان موسیقی در فرهنگسرای ارسباران
دو اثر نمایشی موزیکال، با لحظاتی شاد، آموزشی و پرانرژی برای کودکان
نمایشگاه «من در بهشت رویاها» در فرهنگسرای ارسباران
صفحه اول روزنامه ها- شنبه ۳ آبان ماه ۱۴۰۴
روایت نوجوانان تهرانی از «راهی که پیمودیم»؛ تصویری از اتحاد، پیشرفت و امید
پیام سرپرست سازمان فرهنگی هنری به مناسبت روز جهانی کارکنان موزه
گلایه فرزاد حسنی از رویکرد انتخاب مجریان؛ مجری خوب مجری «کمخطر» است!
اهمیت گرافیک محیطی در روابط عمومی- فائزه شیرازی
دیدار سرپرست سازمان فرهنگی هنری با خانواده کوچکترین شهید جنایات صهیونیستی در ایران