به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی فرهنگ و هنر؛ سیدمرتضی میرباقری معاون سیما در نشست سیاستهای سیما در اربعین حسینی و دهه آخر صفر با تاکید بر ظرفیت بسیار عظیم اربعین گفت: آن چه رسانه ملی در انعکاس و پوشش مراسم و مناسک مذهبی در ماههای گذشته و ویژه ماه محرم در شرایط خاص کنونی به لحاظ شیوع ویروس کرونا اتفاق افتاده، بیشک اقدامی انقلابی و جهادی رسانهای بود.
میرباقری با تأکید بر اینکه جوهره انقلاب ما، اجتماعات است، گفت: دشمن تصور میکرد با بروز کرونا و محدود شدن اجتماعات، ضربه مضاعفی به نظام میزند اما برپایی اجتماعات مذهبی ناکامشان گذاشت. جمهوری اسلامی با تکیه بر چنین ظرفیتها و دارا بودن تواناییها و داشتن قدرت حل مسأله، میتواند بر مشکلات و سختیها فائق آید.
وی با اشاره به وجود همه محدودیتها، فشارها و شیطنتهای دشمنان گفت: روحیه انقلابی و جهادی و ظرفیت مذهبی بینظیر و همراهی مردم، تاکنون توانسته انقلاب را از گردنههای سخت و اقدامات کارشکنانه دشمنان به خوبی عبور دهد.
معاون سیما، لزوم برپایی اجتماعات مذهبی را بسان چراغ روشنی توصیف کرد و گفت: این مجالس به نیازهای معنوی و فکری مردم پاسخ میدهد و در این شرایط متفاوت نیز با رعایت تمام دستورالعملهای بهداشتی به خوبی برگزار شد و پیام مهمی برای همگان داشت.
میرباقری برگزاری مراسم عزاداری را در دهه اول محرم، کار انقلابی توصیف کرد که رسانهملی توانست از ظرفیتهای خود به شایستگی استفاده کند و بیشک چنین سرمایهگذاریهای معنوی تأثیرات مطلوب بیشماری در آرامش و توکل مردم خواهد داشت.
وی با تأکید بر اینکه اربعین حسینی، ظرفیت هنگفتی برای بیان اهداف قیام سالار شهیدان دارد، خاطرنشان کرد: امیدواریم رسانهملی بتواند با انعکاس راهپیمایی باشکوه اربعین در عراق، حال و هوای زائران حسینی را به خانهها بیاورد که این نمایش اجتماع باشکوه، هم در داخل کشور و هم در بیرون مرزها تأثیر خود را خواهد گذاشت.
وی در پایان گفت: در انعکاس اجتماعات حسینی شاهد همکاری تنگاتنگ سازمان تبلیغات اسلامی، آستان قدس رضوی و دیگر دستگاهها بودیم و انشاءالله ماحصل این کار جمعی، تقویت روحیه جمعی و فرهنگ ایثار در 8 سال دفاع مقدس است که به برکت خدمتگزاری به اهلبیت روی میدهد.
برپایی «موکب تلویزیونی ایران» در ایام اربعین حسینی
همچنین مدیر شبکه قرآن و معارف سیما در این نشست با اشاره به انعکاس مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان در دهه اول محرم از شبکههای رسانه ملی گفت: در ابتدا تصویر دقیقی از نحوه برگزاری مراسمهای دهه اول وجود نداشت و علاوه بر تغییر دستورالعملهای کرونایی، اما رسانهملی با توجه به پشت سر گذاشتن تجربه موفق در ماههای رجب، شعبان، رمضان و مراسم احیای شبهای قدر، مراسم عرفه و ... با تهیه و تدارک سناریوهای مختلفی وارد میدان شد.
شیخ اکبری درباره تنوع برنامههای حسینیه تلویزیونی ایران ادامه داد: ویژه برنامههای محرمی شبکههای سیما امسال افزایش چشمگیری داشت به طوری که تلویزیون در دهه اول محرم از برنامههای 1395 مداح و 27 سخنران مطرح کشور در شور و شعور افزایی بهره برد.
دبیر شورای معارف سیما افزود:امسال عنایت ویژهتری هم به استانها شد و مراسم عزاداری و آیینهای مختلفی که در شهرهای مختلف به ویژه در تاسوعا و عاشورای حسینی برگزار شد، از شبکههای مختلف سیما پخش و اقامه نماز ظهر عاشورا از سراسر کشور بهصورت گسترده و کامل پوشش شد.
شیخ اکبری با تأکید بر این که مردم فهیم کشورمان همواره و در تمامی شرایط پای دین و اهلبیتاند، تصریح کرد: تا پیش از ماه محرم، دشمنان نظام با هجمهها و تبلیغات منفی خود در تحتالشعاع قرار دادن مراسم عزاداری امام حسین(ع) برآمدند که مثل همیشه در رسیدن به اهداف خود ناکام ماندند و مردم خداجوی با برگزاری عزاداری سالار شهیدان، برگ زرینی در ارادت به امام حسین و عشق به امام عاشقان به نمایش گذاشتند.
وی با اشاره به در پیش بودن اربعین حسینی و دهه آخر صفر گفت: برنامهای با عنوان "موکب تلویزیونی ایران" برای اربعین از شبکه های سیما پخش خواهد شد تا حال و هوای اربعین را برای عزاداران حسینی که امسال توفیق پیادهروی را به سبب شرایط کرونایی و رعایت پروتکل بهداشتی از دست دادهاند از طریق تلویزیون درک کنند.در روز اربعین هم انشاءالله مسیر راهپیمایی در عراق و قرائت زیارت اربعین از شبکههای سیما پخش میشود.
دبیر شورای معارف سیما با محکومیت اقدام موهن نشریه شارلی ابدو در توهین به ساحت مقدس پیامبر اکرم(ص) خاطرنشان کرد: برای دهه آخر صفر که مصادف با رحلت جانگداز پیامبر عظیم الشأن اسلام است و با توجه به این اقدام موهن که خشم مسلمانان را برانگیخته، شبکههای سیما به طور ویژه به مناسبت رحلت رسول اکرم (ص) و ابعاد شخصیتی پیامبر رحمت خواهند پرداخت.
رسانهملی در محرم گل کاشت
حجتالاسلام جلالی معاون امور فرهنگی و تبلیغاتی سازمان تبلیغات اسلامی نیز در این نشست گفت: امسال محرم با ویژگیهای منحصر به فردی به لطف خدا برگزار شد و مردم در آن نقش اصلی را ایفا کردند و باید قدردان آنها باشیم. این مهم است که بدانیم وقتی رسانهملی این شکوه حضور عزاداران حسینی را در قاب تلویزیون میلیونها مخاطب به نمایش میگذارد، تأثیرگذاری آن بیشتر میشود.
وی افزود: 250 ساعت برنامه مشترک همکاری سازمان تبلیغات اسلامی و شورای معارف سیما در دهه اول محرم ساخته شد که لازم است از همراهی و همدلی معاونت سیما تشکر کنم.
معاون امور فرهنگی و تبلیغاتی سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه رسانهملی در محرم گل کاشت، ادامه داد: رسانهملی میتواند در مراسم اربعین پیشرو و دهه آخر ماه صفر قابهای خوبی را به تصویر بکشد و خلأ پیادهروی اربعین امسال را برای مردم جبران کند.
حجتالاسلام جلالی همچنین تأکید کرد: در همین دهه اول محرم توانستیم با حضور پر شور رسانهملی، بر هجمه دشمنان با هدف از بین بردن عظمت محرم غلبه و آن را خنثی کنیم.
دهه آخر صفر، نقطه کانونی آستان قدس رضوی است
حجتالاسلام گنابادینژاد معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی نیز گفت: دهه آخر صفر یک نقطه کانونی برای ما در آستان قدس است و باید با رعایت تمامی ملاحظات و محدودیتها بتوانیم حرکت خوبی در خور یک جامعه شیعه و انقلابی ایران اسلامی را پیش ببریم.
وی با اشاره به درخواست هیئتهایی از سراسر کشور برای حضور در حرم امام رضا(ع) افزود: این آمادگی وجود دارد تا با هماهنگی رسانهملی برای انعکاس برنامه هیئتهایی که مورد درخواست بیشتر مردماند همکاری داشته باشیم و زمینههای لازم را فراهم کنیم.
معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی در پایان از اهتمام رسانه ملی به ویژه شبکههای سیما در دوران کرونا تشکر کرد. در این نشست همچنین نصرپور مدیرکل صداوسیمای مرکز خراسان رضوی و خیرجو رئیس مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس گزارشی از اقدامات خود در دهه اول محرم ارائه کردند.