کد خبر: ۱۱۰۶۱۱

ماجرای یک متهم اقتصادی در حوزه فرهنگ و هنر

ورود پول‌های کثیف به سینما توسط محمد امامی با توجیه و بهانه خدمت به سینما خبر از بستر مناسب سینمای کشور ما برای پولشویی دارد. این متهم اقتصادی یک هزار و 15 میلیارد تومان تحصیل مجرمانه در این فرایند داشته است و برای اینکه برای خود پوششی درست کند، اقداماتی در حوزه سینما می‌کند برای اینکه القا کند خدمات فرهنگی می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، برگزاری دادگاه محمد امامی نکات تاز‌ه‌ای را درباره این متهم اقتصادی و ماجرای پول‌های کثیفی که وی در سینمای ایران خرج کرده است، دارد.

رسول قهرمانی نماینده دادستان دیروز در دادگاه امامی بیان کرده است که این متهم اقتصادی یک هزار و 15 میلیارد تومان  تحصیل مجرمانه در این فرایند داشته است و برای اینکه برای خود پوششی درست کند، اقداماتی در حوزه سینما می‌کند برای اینکه القا کند خدمات فرهنگی می‌کند. غافل از اینکه او از این مبلغ نزدیک 5 درصد وارد سینما کرده است و اگر قصد خدمت‌رسانی به حوزه فرهنگ، هنر و سینما را داشته است، 1000 میلیارد وارد سینما می‌کرد ما با او با این شدت برخورد نمی‌کردیم زیرا می‌گفتیم که او مثلاً در روستاها سینما ساخته است و یا اینکه برای رفع مشکلات معیشتی سینماگران این پول‌ها را خرج کرده و در کل خدمتی به فرهنگ کرده اما او تمام پول را از کشور خارج کرده و تنها لاشه‌های پول‌ را آورده و در نمایش خانگی خرج کرده است.

بنابر گزارش تسنیم، نماینده دادستان در بخش دیگری عنوان کرده است که تسهیلاتی که باید در حوزه قرارداد‌های منعقده جهت امور بازرگانی و گشایش اقتصادی و تولید صرف می‌شد، توسط متهم امامی و افراد شبکه او و با هدف از بین بردن منشأ پول، در حوزه سینما و نمایش خانگی و پرداخت به هنرمندان و سلبریتی‌ها و خرید املاک و آپارتمان صرف شده است و بخشی از وجوه جهت سهولت در اقدامات مجرمانه به برخی اشخاص دارای نفوذ پرداخت شده است.

طبق صحبت‌های قهرمانی آنچه که امامی از این مبالغ در سینما وارد کرده است 50 میلیارد است. یعنی حوزه نمایش خانگی ما با این مبلغ توانست چند سریال پرهزینه  و همین‌طور فیلم سینمایی تولید کند. این نکته نشان می‌دهد که از سویی سینما و نمایش خانگی ایران چقدر فقیر است که برای ساخت چند فصل سریال و فیلم سینمایی نیازمند 50 میلیارد تومان بوده است که این مبلغ را باید یک نفر از پول‌های کثیف وارد سینما کند و در نتیجه طیف وسیعی از سینماگران ما را آلوده آن کند.

از سوی دیگر عدم دقت در بررسی منشأ این پول‌ها، توسط تهیه‌کنندگان  که خود اصرار بر ورود این پول‌ها به سینما دارند، عاملی است در سرریز شدن سرمایه‌های مشکوک به سینما. آیا نظام تهیه‌کنندگان که به تازگی یکپارچه شده است برای بررسی دقیق سوابق یک متقاضی تهیه‌کنندگی، برنامه جامعی دارد؟

با فرض عدم اطلاع از آلوده بودن پول‌های کثیف حداقل سینماگران ما می‌توانستند با انتشار اخباری مبنی بر مشکوک بودن سرمایه‌های سریالی که با پول امامی ساخته شد، از ادامه همکاری با او بپرهیزند تا از ورود این سرمایه‌های کثیف به سینما جلوگیری شود.

این‌طور که قهرمانی در ابتدای این گزارش بیان کرده است پوشش ساختن برای این اختلاس بزرگ زیر نقاب خدمت به هنر و سینما هدف اصلی امامی از ورود به سینما بوده است. این نکته نیز خبر از آن دارد که سینمای کشور ما بستر مناسبی برای پولشویی است؛ امری که باید سینمای ما مراقب نمونه‌های بعدی آن باشد.

آیا دیگر سرمایه‌گذاران جدید سینما نیز در مسیر خدمت به فرهنگ و سینما هستند یا خیر؟

چه کسانی امامی را هزار میلیاردی کردند

رسول قهرمانی، نماینده دادستان در خصوص بخشی از پرونده امامی با بیان اینکه طرح‌واره‌ای را از روند پرونده برای تنویر افکار عمومی ارائه داده است ، می‌گوید: کل اقدامات مجرمانه در سه نهاد بانک سرمایه، صندوق ذخیره فرهنگیان و شرکت توسعه ساختمان اتفاق افتاده است. اعمال مجرمانه در محور بانک سرمایه هم شامل 3 بخش شرکت‌های شناسنامه‌دار امامی با اخذ تسهیلات به میزان 135 میلیارد تومان، شرکت‌های بی‌بضاعتان با اخذ 509 میلیارد تومان ضمانت‌نامه و شرکت‌های بی‌بضاعتان با اخذ 90 میلیارد تومان تسهیلات است.

به گزارش تسنیم؛ قهرمانی ادامه داد: در اعمال مجرمانه در صندوق ذخیره فرهنگیان شامل 112 میلیارد تومان تسهیلات است و در محور شرکت توسعه ساختمان هم 3 رفتار مجرمانه اتفاق افتاده است؛ فروش املاک به شرکت با گران‌نمایی، تهاتر بدهی با گران‌نمایی در مجموع 126 میلیارد تومان و همچنین، تحصیل وجوه این شرکت به مبلغ 41 میلیارد و 500 میلیون تومان برای خرید قیر که بازپرداخت نشد.

نماینده دادستان تأکید کرد: مجموع وجوهی که محمد امامی و شبکه زیرمجموعه او از این سه محور یادشده تحصیل کرده‌اند، 1015 میلیارد تومان است.

گزارش خطا
ارسال نظر
آخرین اخبار
ثبت‌ نام موکب‌های مردمی برای حضور در راهپیمایی جاماندگان اربعین
روایت‌های ایرانی، این‌بار با زبان‌های مختلف در باغ کتاب تهران
نمایش و تحلیل مستند «راه پرستاره» با حضور هنرمندان برجسته
عرضه «سووشون» پس از ۵۰ روز؛ سوم مرداد ادامه سریال پخش می‌شود
برپایی فرهنگسرای منتظر در جوار نماز جمعه تهران
دور جدید اجراهای تعزیه «شبیه نور» در پردیس تئاتر تهران
اکران افتتاحیه «دست ناپیدا» همراه با تجلیل از انسیه شاه‌حسینی
«مادران قصه‌گو»؛ روایت مقاومت و امید برای نسل آینده
نمایش و نقد فیلم «شمال از شمال غربی» در فرهنگسرای ارسباران
صفحه اول روزنامه ها- سه شنبه ۳۱ تیر ماه ۱۴۰۴
فیلم؛ برگزاری ویژه برنامه "عاشورا بدون مرز" در فرهنگسرای نوجوان
اکران و نقدِ جدیدترین ساخته وس‌ اندرسون در سینما اندیشه
واگذاری تعدادی از فضا‌های تجاری سازمان فرهنگی هنری از طریق مزایده عمومی
ثبت نام دوره‌های تخصصی ترم تابستان خانه کاریکاتور آغاز شد
نمایشگاه بین‌المللی کارتون «جنگ و صلح» در خانه کاریکاتور ایران
فیلم؛ ترانه «ای ایران ایران» توسط گروه کر آوای عشاق فرهنگسرای دانش
نمایش «جاده اردکها ۲» در فرهنگسرای ارسباران
نقد و بررسی کتاب «خداحافظ گاری کوپر» در کتابخانه شهید سیدمحمدعلی جهان‌آرا
همایش بزرگ مثنوی‌خوانی «شرح اشتیاق» در فرهنگسرای ارسباران
سروده تازه میلاد عرفان‌پور برای این روزهای غزه/ در این داغ باید چه خاکی به سر کرد؟
فصل دهم پاتوق فیلم کوتاه از ۷ مرداد آغاز می‌شود
اختتامیه پویش «مادران قصه‌گو» با حضور تعدادی از مادران راوی دفاع مقدس برگزار می‌شود
نامزدهای بیست‌وسومین دوره جایزه قلم زرین معرفی شدند/ اختتامیه؛ دوم مرداد
نامگذاری یکی از سالن‌های پردیس سینمایی باغ کتاب به نام خسرو شکیبایی
گروه هنری لبخند با نمایش شاد و خانوادگی «بی‌باک» در فرهنگسرای فردوس