یادداشت
زبان هنر مقاومت عاری از خشونت است
مسعود نجابتی

هنر مقاومت، هنر آزادگی و ذات رهایی است. رهایی از هر چه انسان را اسیر میکند و به بند میکشد. مقاومت در برابر هر گونه شرارت که آزادی انسان را سلب میکند و از این زاویه هنر مقاومت از مهمترین مصادیق هنر دینی است. آموزههای رهاییبخش ادیان توحیدی از قیود شیطانی و انسانی، فطرت پاک، وجدان فردی و شرایط اجتماعی، ذهن و قلم هنرمند را متأثر و در مقابله با کژیها تحریک میکند.
اینگونه آثار هنری لزوماً نه بر اساس آموزههای آکادمیک و گونههای از پیش مشخصشده و متأثر از مکاتب هنری، بلکه از دل تجربیات لحظه به لحظه هنرمندانی دردآشنا که از زیستن در شرایطی طوفانی بر میآید شکل میگیرد. و در این جوشش و کوشش هنرمند سعی میکند به زبانی راحت و ساده دست یابد که به دور از هرگونه ابتذال و دور از نوآوریهای افراطی و شهوتگونه بتواند به آسانی مفاهیم عمیق و پیچیده را انعکاس دهد تا برای گروههای مختلف قابل دریافت و درک باشد.
هنر مقاومت یک نیاز انسانی، حیاتی و اجتماعی است؛ همچون نیازهای ضروری دیگر، نه یک پدیده خصوصی، تفریحی، تشریفاتی و تزیینی. و این نیاز یا خودجوش است یا در قالب یک سفارش، سفارشی که موید اعتقاد و نگاه هنرمند است. هنر مقاومت هنری مرده نیست تا زینت دیوارهای موزه و منازل مجموعهداران باشد. هنر مقاومت زنده است و نفس میکشد و خواب را از چشم خیلیها ربوده. وقتی سیاستمداران برای اغوای عامه دروغ میبافند، هنر مقاومت پوزخند میزند. زمانی که دشمن سلطهجو به بهانههای واهی به اعماق سرزمینها چنگ میاندازد، هنر مقاومت مرعوب نمیشود و به میدان میآید. گاهی هم که متاسفانه کار از کار میگذرد، این هنر مرهمی میشود بر زخمهای بشری و تسلایی بر رنجهای آدمی و امیدبخش آیندهای روشن.
زبان هنر مقاومت از خشونت عاری است اما هماره برای بسیاری تلخ و گزنده است، چرا که به جای موافقت و مخالفت به تقلید، آگاهی میبخشد و بیدار میکند. از این رو مقاومت منتظر بخشنامه و ابلاغ و بودجه نمیماند. جشنوارهها شاید فرصتی باشند برای ایجاد شور و انگیزه در خصوص موضوعات خاص و هموار کردن مسیر تولید و رفع موانع و مشکلات پیشِ رو برای رسیدن به آثار خلاق.
همچنین هنر مقاومت منحصر به گونهای خاص از هنر نیست. هر کدام از گرایشهای هنری با ابزارهای خاص خودش زمینهای فراهم میکند که هنرمند بتواند فضای ذهنی خاص خود را بیافریند. در هنر مقاومت صحبت بر سر ارزشگذاری ابزارها و نشانهها نیست که مثلاً تصویر برتر از کلمه میتواند حس و درک ذهنی را منتقل کند. در واقع هنرمند اندیشه خود را با هر وسیله که در اختیار دارد و بدان تواناست متبلور میکند. آنچه ارزش است عمل به تکلیفی است که بر هر انسان آزاده فرض شده. هنرمند متناسب با میزان توانایی واقعیاش و بهرهگیری از تمامی ظرفیتهای بصری در نهایت صدایی است در میان صداهای دیگر و مسلماً مخاطبان خود را میطلبد.
گزارش خطا
پسندها:
۰
ارسال نظر
آخرین اخبار
پدیده کاتارسیس امروز در سینما کمیاب است| از گمینشافت تا گزلشافت؛ از بومی به جهانی
نمایش و نقد و بررسی فیلم «فرشتهها با هم میآیند» در فرهنگسرای فردوس
نمایش موزیکال «خرگوش شعبده باز» در فرهنگسرای اخلاق
دیپلمات ونزوئلایی:ملتهای دارای دشمن مشترک، یک ملت واحد هستند و هویت مشترک دارند
نمایشگاه گروهی نقاشی و نقاشیخط «یک حضور» در پردیس ملت
محصول جدید مرکز انیمیشن سوره آماده نمایش شد؛ تماشای «بافنده بهار»
صفحه اول روزنامه ها- چهارشنبه ۲۶ شهریورماه ۱۴۰۴
هزار و صدمین نشست کانون شعر هنگام با انتشار کتاب مشترک
کتاب «متولد کوچه ۵۳» منتشر شد؛ خاطراتی از جهادگر فعال در جنگ
نمایشگاه «خیالهای کامل و سفالهای چرخیده» در فرهنگسرای ارسباران
بزرگداشت بهروز رضوی در فرهنگسرای ارسباران برگزار میشود
ایران، اتفاقی عزیز نشد- محمد کاموس
همایش ادبی «با کاروان سخن» در منطقه ۲۱
رونمایی از مجموعه شعر «شبگردی در آینه» در فرهنگسرای سرو
روایت جنگ ۱۲روزه در نخستین قسمتهای یک سریال
جشن بزرگ «ایران عزیز» با استقبال بینظیر مردم به کار خود پایان داد
خوانش نمایشنامه «سالگرد» در فرهنگسرای فردوس
حسین عباسی: شاد بودن آدمها روی روح و جسم آنها تأثیر مثبت دارد
صفحه اول روزنامه ها- سه شنبه ۲۵ شهریورماه ۱۴۰۴
محمد مسلمی: جشنهایی مثل «ایران عزیز» لبخند را به بچهها و خانوادهها برمیگرداند
نگارخانه فرهنگسرای امید؛ بستری برای شکوفایی هنرهای تجسمی
«کلرمون فران» یکی از آثار خوب و ماندگار مینیمالیستی این سالهاست
محفل شعر عاشقانه در باغ کتاب تهران
ویژهبرنامه «آوای نو» در فرهنگسرای خانواده برگزار میشود
نشست بررسی روند تحول مجسمهسازی فیگوراتیو در موزه دکتر سُندوزی