کد خبر: ۱۱۵۲۷۹

کیلومترها دورتر به هنر کشورش وفادار ماند

منیر فرمانفرمائیان را به عنوان هندسه‌گراترین هنرمند معاصر ایران می‌شناسند. بانوی هنرمندی که کیلومترها دورتر از زادگاهش و با نگاه مدرنی که داشت، به سنت‌های هنری کشورش وفادار ماند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، منیر (شاهرودی) فرمانفرمائیان، بانوی هنرمند آینه‌ها سال ۱۳۰۱ در شهر قزوین به دنیا آمد، ۳۱ فرودین سال ۹۸ از دنیا رفت و پیکرش نیز در زادگاهش به خاک سپرده شد. او در دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران درس خوانده بود و مسیر هنری‌اش را در آمریکا ادامه داد، اما همیشه و در تمام آثارش با وجود رویکردهای مدرنیستی به هنرهای سنتی ایران نیز تعهد داشت.

البته تجربه هنرمندان ایرانی در استفاده از اشکال هندسی قدمتی تاریخی دارد و نمونه‌های بی‌شمار و شگفت‌انگیز آن را می‌توان در معماری‌های کهن ایرانی مشاهده کرد. منیر فرمانفرمائیان نیز با نگاه به همین پیشنیه کهن ایرانی، آن هم در دوره‌ای که مدرنیسیم حرف اول و آخر را می‌زد، به هنرهای سنتی ایران وفادار ماند و با بهره‌گیری از اشکال هندسی در هنر، دست به خلق آثاری زد که شهرت جهانی به دنبال داشت. 

منیر فرمانفرمائیان بیش از نیم قرن با استفاده از اشکال منظم هندسی و بهره‌گیری از هنرهای سنتی ایران و با رویکردی انتزاعی و مدرنیستی آثار متعددی را خلق کرد. آثاری که نقوش تزئینی و آینه، دو بخش اساسی آثار او محسوب می‌شدند.

او درباره آثار خود گفته بود که «هندسه مرا به زادگاهم بازگرداند؛ به مربع، مثلث و دایره، به مشاهدات کودکی من از تجربه حضور در میان زیبایی برآمده از این مرز و بوم. همه چیز برایم معنای تازه‌ای یافت؛ مکعب، استوانه و منشور». هرچند که ایده استفاده از هنر آینه‌کاری در آثار فرمانفرمائیان نه در قلب ایران، بلکه کیلومترها آن طرف‌تر و در نیویورک به ذهن این هنرمند خطور کرد. 

بسیاری از کارشناسان هنر معتقدند که منیر فرمانفرماییان به نوعی هنر پاپ و هنر مفهومی را با هم ترکیب و تلفیق کرد و استفاده از آینه به عنوان پس زمینه سنت و ترکیب آن با ریاضی و هندسه و نگاهی استعاری به این مقوله را دستمایه خلق چنین آثاری می‌دانند. آثاری که تمام فرم‌ها و ترکیب‌بندی‌هایش در نهایت به تقارن می‌رسند و نوعی انسجام جهانی را به چشم و ذهن مخاطب منتقل می‌کنند.

خودش می‌گفت که همیشه دغدغه‌اش خلق آثاری بوده که در عین الهام از محیط پیرامونی، معاصر هم باشند. او می‌گفت، «سعی من بر این بوده که جادوی آینه‌کاری را دریابم. دیگر به آن به عنوان هنری سنتی نگاه نمی‌کردم، بلکه سعی می‌کردم عناصری که در خلق زیبایی‌های آن به کار رفته را شناسایی کنم. بدین سان نگرش من به هنر نیز دستخوش تحول شد.» در واقع فرمانفرمائیان باور داشت که آینه‌کاری با وجود قدمتی کهن باز هم می‌تواند به‌خوبی با انسان معاصر ارتباط برقرار کند.

کیلومترها دورتر به هنر کشورش وفادار ماند


کیلومترها دورتر به هنر کشورش وفادار ماند



کیلومترها دورتر به هنر کشورش وفادار ماند



کیلومترها دورتر به هنر کشورش وفادار ماند







































گزارش خطا
ارسال نظر
آخرین اخبار

اعضای شورای سیاست‌گذاری هشتمین دوسالانه خوشنویسی معرفی شدند

«بانو قدس ایران» و بازخوانی سکوتِ زنی که کنار تاریخ ایستاد

همراهی ماندلا و سنوار با امام خمینی(ره) در دیوارنگاره میدان انقلاب

«محرم عشق»؛ روایتی بصری از اشعار عرفانی امام راحل(ره)

گرامی‌داشت سالروز ارتحال امام خمینی(ره) در فرهنگسراهای تهران

صفحه اول روزنامه‌ها- سه‌شنبه ۱۳ خرداد ماه ۱۴۰۴

نمایشگاه تخصصی «تَن‌پوشِ پهلوان» در خانه هنرمندان

کنسرت ارکستر «سازبند» در چهل و سومین شب موسیقی ارسباران

کارگاه مولانا و حافظ شناسی و مقالات شمس در فرهنگسرای ارسباران

جمع‌خوانی کتاب «سیره آفتاب» در کتابخانه قائم(عج)

نشست نقد و بررسی کتاب «آن مرد بی‌نهایت» در فرهنگسرای سرو

آغاز پویش «هر ایرانی یک صندوق صدقه الکترونیکی»

آغاز ثبت‌نام جشنواره تابستانه «نو+جوانه‌ها» در تهران

«زن و بچه» سعید روستایی پروانه نمایش گرفت

چهارمین نشست کانون پیشگامان ظهور با موضوع امام زمان(عج) در فرهنگسرای عطار نیشابوری

تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «روح الله» منتشر شد

شاعران در بیعت با شهید غیرت سرودند؛ «قصه جریحه‌دار» میراث‌دار خون شهید

بازدید از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی در روز ارتحال امام(ره) رایگان است

پنجاه و ششمین نشست دورهمی بچه‌کتابخون‌ها با عنوان «انقلاب به افق قلب‌ها»

دومین جشنواره گلابگیری فرهنگسرای معرفت

آموزش نمایش خلاق کودک و نوجوان در فرهنگسرای ارسباران

دوره تربیت ژورنالیست سینما و تلویزیون برگزار می‌شود

جلسات هفتگی «مثنوی‌خوانی» در فرهنگسرای ابن سینا

آغاز دوبله «آن‌شرلی» با نصرالله مدقالچی و مریم شیرزاد

اعتراض هنرمندان ۴۲ کشور جهان به جنایات رژیم صهیونیستی با زبان هنر