کد خبر: ۱۱۵۲۷۹

کیلومترها دورتر به هنر کشورش وفادار ماند

منیر فرمانفرمائیان را به عنوان هندسه‌گراترین هنرمند معاصر ایران می‌شناسند. بانوی هنرمندی که کیلومترها دورتر از زادگاهش و با نگاه مدرنی که داشت، به سنت‌های هنری کشورش وفادار ماند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، منیر (شاهرودی) فرمانفرمائیان، بانوی هنرمند آینه‌ها سال ۱۳۰۱ در شهر قزوین به دنیا آمد، ۳۱ فرودین سال ۹۸ از دنیا رفت و پیکرش نیز در زادگاهش به خاک سپرده شد. او در دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران درس خوانده بود و مسیر هنری‌اش را در آمریکا ادامه داد، اما همیشه و در تمام آثارش با وجود رویکردهای مدرنیستی به هنرهای سنتی ایران نیز تعهد داشت.

البته تجربه هنرمندان ایرانی در استفاده از اشکال هندسی قدمتی تاریخی دارد و نمونه‌های بی‌شمار و شگفت‌انگیز آن را می‌توان در معماری‌های کهن ایرانی مشاهده کرد. منیر فرمانفرمائیان نیز با نگاه به همین پیشنیه کهن ایرانی، آن هم در دوره‌ای که مدرنیسیم حرف اول و آخر را می‌زد، به هنرهای سنتی ایران وفادار ماند و با بهره‌گیری از اشکال هندسی در هنر، دست به خلق آثاری زد که شهرت جهانی به دنبال داشت. 

منیر فرمانفرمائیان بیش از نیم قرن با استفاده از اشکال منظم هندسی و بهره‌گیری از هنرهای سنتی ایران و با رویکردی انتزاعی و مدرنیستی آثار متعددی را خلق کرد. آثاری که نقوش تزئینی و آینه، دو بخش اساسی آثار او محسوب می‌شدند.

او درباره آثار خود گفته بود که «هندسه مرا به زادگاهم بازگرداند؛ به مربع، مثلث و دایره، به مشاهدات کودکی من از تجربه حضور در میان زیبایی برآمده از این مرز و بوم. همه چیز برایم معنای تازه‌ای یافت؛ مکعب، استوانه و منشور». هرچند که ایده استفاده از هنر آینه‌کاری در آثار فرمانفرمائیان نه در قلب ایران، بلکه کیلومترها آن طرف‌تر و در نیویورک به ذهن این هنرمند خطور کرد. 

بسیاری از کارشناسان هنر معتقدند که منیر فرمانفرماییان به نوعی هنر پاپ و هنر مفهومی را با هم ترکیب و تلفیق کرد و استفاده از آینه به عنوان پس زمینه سنت و ترکیب آن با ریاضی و هندسه و نگاهی استعاری به این مقوله را دستمایه خلق چنین آثاری می‌دانند. آثاری که تمام فرم‌ها و ترکیب‌بندی‌هایش در نهایت به تقارن می‌رسند و نوعی انسجام جهانی را به چشم و ذهن مخاطب منتقل می‌کنند.

خودش می‌گفت که همیشه دغدغه‌اش خلق آثاری بوده که در عین الهام از محیط پیرامونی، معاصر هم باشند. او می‌گفت، «سعی من بر این بوده که جادوی آینه‌کاری را دریابم. دیگر به آن به عنوان هنری سنتی نگاه نمی‌کردم، بلکه سعی می‌کردم عناصری که در خلق زیبایی‌های آن به کار رفته را شناسایی کنم. بدین سان نگرش من به هنر نیز دستخوش تحول شد.» در واقع فرمانفرمائیان باور داشت که آینه‌کاری با وجود قدمتی کهن باز هم می‌تواند به‌خوبی با انسان معاصر ارتباط برقرار کند.

کیلومترها دورتر به هنر کشورش وفادار ماند


کیلومترها دورتر به هنر کشورش وفادار ماند



کیلومترها دورتر به هنر کشورش وفادار ماند



کیلومترها دورتر به هنر کشورش وفادار ماند







































گزارش خطا
ارسال نظر
آخرین اخبار
حامد همایون: چیزی دلنشین‌تر از یک همخوانی زیبا و دورهمی شاد نیست
تجلیل از خانواده شهدای جنگ ۱۲ روزه در جشن بزرگ «ایران عزیز»
ویژه‌برنامه «کارزار صمود» با حضور هنرمندان در جشن «ایران عزیز»
جشن «ایران عزیز» هر شب میزبان حدود ۳۰ هزار مخاطب است
نغمه‌سرایی اقوام ایرانی به مناسبت ایام ولادت «رحمت للعالمین»
«ایران عزیز»؛ جشن همدلی و مهر- مهرداد شفق
«ایران عزیز» به حفظ وحدت اقوام کمک می‌کند/ تاکید بر نیاز جامعه به نشاط
«ایران عزیز» به بازگرداندن آرامش قبل از جنگ به خانواده‌ها کمک بسیاری می‌کند
نمایشگاه آثار انتزاعی «نفس چوب» در فرهنگسرای ارسباران
آیین نمادین ساخت قایق با هدف همراهی با کشتی‌های صمود
بهترین هنرمندان در جشن «ایران عزیز» جمع هستند
فراخوان جشنواره شعر خاوران منتشر شد
پخش «مسابقه بزرگ ۱۰۰» از ۱۹ شهریور در شبکه سه
آغاز اکران فیلمی درباره شهدای غواص در «هنر و تجربه»
جشن «ایران عزیز»؛ نماد وحدت در کثرت اقوام ایرانی
جشن بزرگ ایران عزیز با هدف نمایش وحدت اقوام در دریاچه شهدای خلیج فارس(چیتگر) در حال برگزاری است
مردم ما به شادی عمومی احتیاج دارند/ لزوم توسعه فضای کسب و کار اقوام ایرانی
«قلک گمشده» در کارگاه آیات و نشانه‌های کتابخانه علامه جعفری
نمایشگاه عکس «به رنگ طبیعت» در فرهنگسرای امید
شصت و نهمین نشست دورهمی بچه‌کتابخون‌ها با عنوان «ما زِ احسان خدا اخوان شدیم!»
یازدهمین نمایشگاه «ایران‌نوشت» از ۱۸ شهریور آغاز به کار می‌کند
چهارمین دوره جایزه ادبی شهید اندرزگو برگزیدگان خود را شناخت
صفحه اول روزنامه‌ها- سه‌شنبه ۱۸ شهریورماه ۱۴۰۴
نمایش و نقد فیلم «بیل را بکش» در فرهنگسرای ارسباران
اختتامیه هفتمین دوره جشنواره موسیقی الکترواکوستیک و نهمین دوره مسابقه «رضا کروریان» در فرهنگسرای ارسباران