کد خبر: ۱۱۸۱۳۲

یک هدیه موسیقایی برای حسین علیزاده/ راه تجربه‌های نو باز است

«جویبار نور» عنوان یکی از تازه‌ترین قطعات منتشر شده در فرآیند پخش محصولات موسیقایی است که تولیدکنندگانش آن را هدیه‌ای به حسین علیزاده آهنگساز و نوازنده موسیقی ایرانی توصیف کرده‌اند.

یک هدیه موسیقایی برای حسین علیزاده/ راه تجربه‌های نو باز استبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، قطعه «جویبار نور» عنوان یکی از تازه‌ترین تک آهنگ‌های منتشر شده در بازار موسیقی با همراهی ارکستر مجلسی «آرته» است که بر اساس دونوازی تار و ارکستر زهی بر اساس قطعه «رقص سماع» با بازآفرینی مهدی شیروانی و هنرمندان دیگر پیش روی مخاطبان قرار گرفته شد.

مهدی شیروانی سرپرست آنسامبل و تهیه کننده، هومن قنبری و مهدی شیروانی نوازندگان تار، محمدرضا بهرامی، فرناز دارویی، حمیدرضا ساعتچی و فرشاد شیرانی نوازندگان ویولن یک، سامان دلدار، فرشاد شیرانی و اشکان فخاری نوازنده ویولن دو، سهیل بهنام، فرشاد شیرانی و اشکان فخاری نوازندگان ویولا، یاسمن کوزه گر نوازنده ویولنسل، محمد علیزاده نوازنده کنترباس گروه اجرایی و نوازندگان این اثر را تشکیل می‌دهند.

در توضیحات این قطعه آمده است: «جویبار نور» بازآفرینی «رقص سماع» نوشته حسین علیزاده است که در سال ۱۳۶۲ در مجموعه سترگ «نی‌نوا» ساخته و اجرا شده است. اصل اثر را حسین علیزاده برای ارکستر زهی و همراهی ساز نی با فرمی از برگردان‌های تماتیک در مد نوا ساخته است و دور از ذهن نیست که همین زیرساخت فرم اثر، مفهوم رقص سماع را به جان خالقش انداخته است.

در بازآفرینی اثر توسط مهدی شیروانی با درنظر گرفتن زیرساخت‌های فرمال و تماتیک، اثر برای دو نوازنده تار (مهدی شیروانی و هومن قنبری) آهنگسازی شده است.

اگرچه در ساختار ترکیب‌بندیِ ارکستر زهی، تغییرات اندکی صورت گرفته اما ساز تار در قالب یک دونوازی موازی با ارکستر مجالی برای خلق جدیدی از تم‌هارا در اختیار آهنگساز قرار داده است.


استفاده از هارمونیک‌های طبیعی ساز تار (در ابتدای اثر)، شکل‌های مضراب‌گذاری و پرداخت پلی‌فونیک تارها به اثر ویژگی‌های نوینی را بخشیده است.

انگاره‌های ریتمیک در خطوط همراهی با الهام از انگاره‌های موجود در دیگر موومان‌های «نی‌نوا» چون «نغمه» و «جامه‌دران»، پیوستار اندیشه اثر را وحدت بخشیده. همچنین آهنگساز با استفاده از الگوهای ریتمیک در دیگر آثار علیزاده، چون قطعه‌ی ترکمن الهامات بینامتنی حائز اهمیتی را در هویت‌بخشی به «جویبار نور» داشته است. این خود یادآور این نکته است که چگونه متن‌ها از طریق دیگر متن‌ها دگرگون می‌شوند و به سنت موسیقایی معاصر خویش شکل می‌بخشد.

به گزارش مهر، همچنین هویتِ سوژه اندیشنده منعکس شده در اثر به عنوان برساختی جدید از اندیشه‌های پیشین موسیقایی آن چیزی است که در این اثر مورد توجه آهنگساز آن است؛ این کنش خود اگرچه ریشه در مسائل گسترده‌ی تاریخی- اجتماعی دارد اما آهنگساز، آن را به شکل قابل تأملی برای تجربه‌های نو باز گذاشته است.

گزارش خطا
ارسال نظر
آخرین اخبار
روایت‌های ایرانی، این‌بار با زبان‌های مختلف در باغ کتاب تهران
نمایش و تحلیل مستند «راه پرستاره» با حضور هنرمندان برجسته
عرضه «سووشون» پس از ۵۰ روز؛ سوم مرداد ادامه سریال پخش می‌شود
برپایی فرهنگسرای منتظر در جوار نماز جمعه تهران
دور جدید اجراهای تعزیه «شبیه نور» در پردیس تئاتر تهران
اکران افتتاحیه «دست ناپیدا» همراه با تجلیل از انسیه شاه‌حسینی
«مادران قصه‌گو»؛ روایت مقاومت و امید برای نسل آینده
نمایش و نقد فیلم «شمال از شمال غربی» در فرهنگسرای ارسباران
صفحه اول روزنامه ها- سه شنبه ۳۱ تیر ماه ۱۴۰۴
فیلم؛ برگزاری ویژه برنامه "عاشورا بدون مرز" در فرهنگسرای نوجوان
اکران و نقدِ جدیدترین ساخته وس‌ اندرسون در سینما اندیشه
واگذاری تعدادی از فضا‌های تجاری سازمان فرهنگی هنری از طریق مزایده عمومی
ثبت نام دوره‌های تخصصی ترم تابستان خانه کاریکاتور آغاز شد
نمایشگاه بین‌المللی کارتون «جنگ و صلح» در خانه کاریکاتور ایران
فیلم؛ ترانه «ای ایران ایران» توسط گروه کر آوای عشاق فرهنگسرای دانش
نمایش «جاده اردکها ۲» در فرهنگسرای ارسباران
نقد و بررسی کتاب «خداحافظ گاری کوپر» در کتابخانه شهید سیدمحمدعلی جهان‌آرا
همایش بزرگ مثنوی‌خوانی «شرح اشتیاق» در فرهنگسرای ارسباران
سروده تازه میلاد عرفان‌پور برای این روزهای غزه/ در این داغ باید چه خاکی به سر کرد؟
فصل دهم پاتوق فیلم کوتاه از ۷ مرداد آغاز می‌شود
اختتامیه پویش «مادران قصه‌گو» با حضور تعدادی از مادران راوی دفاع مقدس برگزار می‌شود
نامزدهای بیست‌وسومین دوره جایزه قلم زرین معرفی شدند/ اختتامیه؛ دوم مرداد
نامگذاری یکی از سالن‌های پردیس سینمایی باغ کتاب به نام خسرو شکیبایی
گروه هنری لبخند با نمایش شاد و خانوادگی «بی‌باک» در فرهنگسرای فردوس
صفحه اول روزنامه‌ها- دوشنبه ۳۰ تیر ماه ۱۴۰۴