کد خبر: ۱۱۸۱۳۲

یک هدیه موسیقایی برای حسین علیزاده/ راه تجربه‌های نو باز است

«جویبار نور» عنوان یکی از تازه‌ترین قطعات منتشر شده در فرآیند پخش محصولات موسیقایی است که تولیدکنندگانش آن را هدیه‌ای به حسین علیزاده آهنگساز و نوازنده موسیقی ایرانی توصیف کرده‌اند.

یک هدیه موسیقایی برای حسین علیزاده/ راه تجربه‌های نو باز استبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، قطعه «جویبار نور» عنوان یکی از تازه‌ترین تک آهنگ‌های منتشر شده در بازار موسیقی با همراهی ارکستر مجلسی «آرته» است که بر اساس دونوازی تار و ارکستر زهی بر اساس قطعه «رقص سماع» با بازآفرینی مهدی شیروانی و هنرمندان دیگر پیش روی مخاطبان قرار گرفته شد.

مهدی شیروانی سرپرست آنسامبل و تهیه کننده، هومن قنبری و مهدی شیروانی نوازندگان تار، محمدرضا بهرامی، فرناز دارویی، حمیدرضا ساعتچی و فرشاد شیرانی نوازندگان ویولن یک، سامان دلدار، فرشاد شیرانی و اشکان فخاری نوازنده ویولن دو، سهیل بهنام، فرشاد شیرانی و اشکان فخاری نوازندگان ویولا، یاسمن کوزه گر نوازنده ویولنسل، محمد علیزاده نوازنده کنترباس گروه اجرایی و نوازندگان این اثر را تشکیل می‌دهند.

در توضیحات این قطعه آمده است: «جویبار نور» بازآفرینی «رقص سماع» نوشته حسین علیزاده است که در سال ۱۳۶۲ در مجموعه سترگ «نی‌نوا» ساخته و اجرا شده است. اصل اثر را حسین علیزاده برای ارکستر زهی و همراهی ساز نی با فرمی از برگردان‌های تماتیک در مد نوا ساخته است و دور از ذهن نیست که همین زیرساخت فرم اثر، مفهوم رقص سماع را به جان خالقش انداخته است.

در بازآفرینی اثر توسط مهدی شیروانی با درنظر گرفتن زیرساخت‌های فرمال و تماتیک، اثر برای دو نوازنده تار (مهدی شیروانی و هومن قنبری) آهنگسازی شده است.

اگرچه در ساختار ترکیب‌بندیِ ارکستر زهی، تغییرات اندکی صورت گرفته اما ساز تار در قالب یک دونوازی موازی با ارکستر مجالی برای خلق جدیدی از تم‌هارا در اختیار آهنگساز قرار داده است.


استفاده از هارمونیک‌های طبیعی ساز تار (در ابتدای اثر)، شکل‌های مضراب‌گذاری و پرداخت پلی‌فونیک تارها به اثر ویژگی‌های نوینی را بخشیده است.

انگاره‌های ریتمیک در خطوط همراهی با الهام از انگاره‌های موجود در دیگر موومان‌های «نی‌نوا» چون «نغمه» و «جامه‌دران»، پیوستار اندیشه اثر را وحدت بخشیده. همچنین آهنگساز با استفاده از الگوهای ریتمیک در دیگر آثار علیزاده، چون قطعه‌ی ترکمن الهامات بینامتنی حائز اهمیتی را در هویت‌بخشی به «جویبار نور» داشته است. این خود یادآور این نکته است که چگونه متن‌ها از طریق دیگر متن‌ها دگرگون می‌شوند و به سنت موسیقایی معاصر خویش شکل می‌بخشد.

به گزارش مهر، همچنین هویتِ سوژه اندیشنده منعکس شده در اثر به عنوان برساختی جدید از اندیشه‌های پیشین موسیقایی آن چیزی است که در این اثر مورد توجه آهنگساز آن است؛ این کنش خود اگرچه ریشه در مسائل گسترده‌ی تاریخی- اجتماعی دارد اما آهنگساز، آن را به شکل قابل تأملی برای تجربه‌های نو باز گذاشته است.

گزارش خطا
ارسال نظر
آخرین اخبار

اعضای شورای سیاست‌گذاری هشتمین دوسالانه خوشنویسی معرفی شدند

«بانو قدس ایران» و بازخوانی سکوتِ زنی که کنار تاریخ ایستاد

همراهی ماندلا و سنوار با امام خمینی(ره) در دیوارنگاره میدان انقلاب

«محرم عشق»؛ روایتی بصری از اشعار عرفانی امام راحل(ره)

گرامی‌داشت سالروز ارتحال امام خمینی(ره) در فرهنگسراهای تهران

صفحه اول روزنامه‌ها- سه‌شنبه ۱۳ خرداد ماه ۱۴۰۴

نمایشگاه تخصصی «تَن‌پوشِ پهلوان» در خانه هنرمندان

کنسرت ارکستر «سازبند» در چهل و سومین شب موسیقی ارسباران

کارگاه مولانا و حافظ شناسی و مقالات شمس در فرهنگسرای ارسباران

جمع‌خوانی کتاب «سیره آفتاب» در کتابخانه قائم(عج)

نشست نقد و بررسی کتاب «آن مرد بی‌نهایت» در فرهنگسرای سرو

آغاز پویش «هر ایرانی یک صندوق صدقه الکترونیکی»

آغاز ثبت‌نام جشنواره تابستانه «نو+جوانه‌ها» در تهران

«زن و بچه» سعید روستایی پروانه نمایش گرفت

چهارمین نشست کانون پیشگامان ظهور با موضوع امام زمان(عج) در فرهنگسرای عطار نیشابوری

تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «روح الله» منتشر شد

شاعران در بیعت با شهید غیرت سرودند؛ «قصه جریحه‌دار» میراث‌دار خون شهید

بازدید از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی در روز ارتحال امام(ره) رایگان است

پنجاه و ششمین نشست دورهمی بچه‌کتابخون‌ها با عنوان «انقلاب به افق قلب‌ها»

دومین جشنواره گلابگیری فرهنگسرای معرفت

آموزش نمایش خلاق کودک و نوجوان در فرهنگسرای ارسباران

دوره تربیت ژورنالیست سینما و تلویزیون برگزار می‌شود

جلسات هفتگی «مثنوی‌خوانی» در فرهنگسرای ابن سینا

آغاز دوبله «آن‌شرلی» با نصرالله مدقالچی و مریم شیرزاد

اعتراض هنرمندان ۴۲ کشور جهان به جنایات رژیم صهیونیستی با زبان هنر