ضرورت درمان اختلال تتلوویسم/ توهم شنیداری و دیداری تتلوگرایان
در این نوشتار تاملی بر کنسرت اخیر پدیده نوظهور ایرانی میشود. نگارنده معتقد است :رفتارسلبی« تتلو» را محبوب تر و پیروانش را مصممتر میکند.

*درآمد مستقیم کنسرت بیش از یک میلیون دلار ( معادل ۲۷ میلیارد تومان)
*فروش یادگاری های شخصی تتلو و بلیت های «افتر پارتی»
*ازاد کردن رقاص های زن در قفس های محبوس شده
*پایین کشیدن شلوار تتلو توسط یکی از رقاص های از بند گسسته(جنجالی ترین صحنه کنسرت)
*درگیری سینه چاکان برای ورود به سالن کنسرت
*تغییر سن و نوع مخاطبان اصلی کنسرت (عمدتا زنان و مردان جوان )
*نگرانی هواداران تتلو ازبرخورد پلیس ترکیه بابت عملکرد این خواننده در کنسرت قبلی اش در ارمنستان (استعمال و تبلیغ مواد مخدر)
- این تنها گزاره های گل درشت برگزاری یک کنسرت است ،با دهها پیامدهای غیرمستقیم بر فرهنگ جامعه ایرانی؛ باچند سوال و قدری تامل نتیجه را به خود مخاطبان واگذار می کنم:
- آیا آدمی آنگونه در جامعه رفتار میکند که متصورست از او انتظار میرود؟ اوبا اظهارنظراتی پَرت وعاری از عقلانیت ،خود را در جایگاهی احساس میکند که جامعه و مردم از او توقع دارند که یک خواننده رَپر بی اقبال اِبراز عقیده کند و زبان ناطق گروهی از مردم باشد؟
- آیا وقتی جمعی از عوام جز پیروان اینستاگرامی او شده اند به فرد خودبزرگبینی چون او نمیگویند که « امیر بی گزندی تو » و او نباید باورش شود که جز نوابغ دهر و«عجب حلوای قندی»ست؟
- حاد بودن این پدیده فرهنگی و اجتماعی ،درمان «اختلال تتلوییسم» را برای جامعه ضروری می نمایاند چرا که توهم معمولا به عنوان یک نشانه اساسی در اختلالات روانی محسوب میشوند از این رو ، آیا برای تتلو و رهروانش لازم نیست کاری کرد؟
- آیا تتلو و«تتلوگرایان»دچار«توهم شنوایی» هستند ،یعنی صداهایی را میشنوند که وجود خارجی ندارد و افراد دیگر قادر به شنیدن آنها نیستند،صداهایی که دائم به تعریف و تمجید از انان به گوششان می رسد؟
- «توهم بینایی»، توهمی که قد و قامت تتلو را پریوش و بالابلند نشان میدهد، به دلیل آسیب زا بودن توهمات آیا لازم نیست برای خود او، برای مریدان و برای جامعه الگوی جایگزین پروراند؟
- چراها و چگونه های متعددی مطرح است که یک چهره شبه هنری نماد دریافت ،فهم،درک و تخصص می شود و این تردید هست که آیا این تعداد وسیع از فالورهای جناب تتلو و کنسرت روندگان را میشود طرفداران و هم کیشان او قلمداد کرد یا خیر؛ که اگر اینگونه باشد باید سطح فهم وعقلانیت را در میلیونها انسان نادیده گرفت .
- سوال اینجاست که چه می شود تتلو ادعا میکند که «میتواند در آزمون تیم های لیگ برتری موفق شود» و با انتشار پُستی در اینستاگرام از تیم های لیگ برتری می خواهد تا او را آزمایش کنند و حتی با گستاخی و وقاحت تمام در جرگه علم طب وارد می شود و مدعی است که به راحتی میتواند بیماری های سرطان ،ام اس و قطع نخاعی را درمان کند.
- دو حال بیشتر شامل این پدیده نیست یا مجنون است و جایگاهی که در آن است را چنین تصویر و تصوری را برایش فراهم آورده یا او چیزی افزون بر سایر اعضای جامعه دارد که همان زیرکی است و او واقعا یگانه این صفت است.
- تتلو بعد از این که از موسیقی ناامیدشد، جنجال های زیادی را برای خودش و دیگران به وجود آورد و با حضور در عرصه های مختلف با ظاهری «نامتعارف وخالدار» خودش را در جریانی قرار داد که در راس اخبار زرد قرار گرفت و الان زمان برداشت هایش فرا رسیده است.
- به راستی جامعه چه نقشی در مورد بزرگ پنداری تتلو ایفا کرده اند که او را چنین برای برخی سینه چاک معرفی کرده اند.اینها از کجا آب میخورد که انسانی چنین خودبزرگبین وقتی با انتقاد مواجه میشود به جای به خود آمدن دنبال کشف بانیان توطئه است.
- آنچه بیش از همه مهمتر جلوه میکند آن است که پدیده تتلو در کنار «تهاجم فرهنگی» و تبعیت از الگو های خارجی و غربی که بیتاثیر از آن نیست ماییم که خواسته و ناخواسته شأن فرهنگ را نزول دادهایم.موسیقی حاوی عرفان و دین و فلسفه زندگی را فرصت عیان و مجال ندادهایم .آن وقت تتلو و تتلوگرایان فرصتی برای اعاده وجود یافتند و الگوی میلیونها نوجوان شدند و الان الگوی موسیقی و تفریح برای جوانان! محبوبیت تتلو، در میان دهه هشتادیها، قابل توجه است.
- تا این جا به صنعت فرهنگ سلبریتیمحور و رسانههای اجتماعی مرتبط است و برای آسیبشناسی آن نباید اغراق کرد اما وقتی این محبوبیت به سنین بالاتر رسوخ می کند زنگ خطری هراسناک تجلی میکند .
- اگرچه قشر الیت و نخبه جامعه و اهالی فرهنگ و هنر او را سخره میکنند وجدیاش نمی گیرند و او را جریانی گذرا برمی شمارند اما این پدیده نوظهور، با شناخت پتانسیل شبکه های اجتماعی میگوید: «نمیتوانید هرکاری می خواهید با من بکنید؛ من میلیون ها هوادار دارم.» شاید حق با اوست و نمی توان هر کاری با او کرد.
- با تتلو نمیشود برخورد سلبی کرد. باید فرهنگ و درک جامعه را برای نسل نو ارتقا داد. رفتار سلبی او را بیش از پیش بزرگ میکند و نمادی «الگوهای رنگین» برای نوجوانان کم اندیش میکند .

*منتقد سینما و پژوهشگر جامعه شناسی
کاریکاتور:حامد پاژتار
انتهای پیام/
گزارش خطا
پسندها:
۰
ارسال نظر
آخرین اخبار
روایتهای ایرانی، اینبار با زبانهای مختلف در باغ کتاب تهران
نمایش و تحلیل مستند «راه پرستاره» با حضور هنرمندان برجسته
عرضه «سووشون» پس از ۵۰ روز؛ سوم مرداد ادامه سریال پخش میشود
برپایی فرهنگسرای منتظر در جوار نماز جمعه تهران
دور جدید اجراهای تعزیه «شبیه نور» در پردیس تئاتر تهران
اکران افتتاحیه «دست ناپیدا» همراه با تجلیل از انسیه شاهحسینی
«مادران قصهگو»؛ روایت مقاومت و امید برای نسل آینده
نمایش و نقد فیلم «شمال از شمال غربی» در فرهنگسرای ارسباران
صفحه اول روزنامه ها- سه شنبه ۳۱ تیر ماه ۱۴۰۴
فیلم؛ برگزاری ویژه برنامه "عاشورا بدون مرز" در فرهنگسرای نوجوان
اکران و نقدِ جدیدترین ساخته وس اندرسون در سینما اندیشه
واگذاری تعدادی از فضاهای تجاری سازمان فرهنگی هنری از طریق مزایده عمومی
ثبت نام دورههای تخصصی ترم تابستان خانه کاریکاتور آغاز شد
نمایشگاه بینالمللی کارتون «جنگ و صلح» در خانه کاریکاتور ایران
فیلم؛ ترانه «ای ایران ایران» توسط گروه کر آوای عشاق فرهنگسرای دانش
نمایش «جاده اردکها ۲» در فرهنگسرای ارسباران
نقد و بررسی کتاب «خداحافظ گاری کوپر» در کتابخانه شهید سیدمحمدعلی جهانآرا
همایش بزرگ مثنویخوانی «شرح اشتیاق» در فرهنگسرای ارسباران
سروده تازه میلاد عرفانپور برای این روزهای غزه/ در این داغ باید چه خاکی به سر کرد؟
فصل دهم پاتوق فیلم کوتاه از ۷ مرداد آغاز میشود
اختتامیه پویش «مادران قصهگو» با حضور تعدادی از مادران راوی دفاع مقدس برگزار میشود
نامزدهای بیستوسومین دوره جایزه قلم زرین معرفی شدند/ اختتامیه؛ دوم مرداد
نامگذاری یکی از سالنهای پردیس سینمایی باغ کتاب به نام خسرو شکیبایی
گروه هنری لبخند با نمایش شاد و خانوادگی «بیباک» در فرهنگسرای فردوس
صفحه اول روزنامهها- دوشنبه ۳۰ تیر ماه ۱۴۰۴