کد خبر: ۱۱۹۷۵۹

در قالب نسخه الکترونیکی منتشر شد:

بازنمایی اعتیاد و معتادان در سینمای ایران پس از انقلاب اسلامی

نسخه الکترونیکی گزارش فرهنگی «بازنمایی اعتیاد و معتادان در سینمای ایران پس از انقلاب اسلامی» نوشته مهدی سلطانی گردفرامرزی، منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، نسخه الکترونیکی گزارش فرهنگی «بازنمایی اعتیاد و معتادان در سینمای ایران پس از انقلاب اسلامی» نوشته مهدی سلطانی گردفرامرزی، منتشر شد.در این پژوهش، سوژه اعتياد به‌عنوان یکی از سوژه‌های قدیمی و معتادان به‌عنوان یکی از شخصیت‌های مطرح فیلم‌های محبوب و عامه‌پسند ایرانی پیش و پس از انقلاب، بازنمایی شده است. بر این اساس، سینمای ایران پس از انقلاب اسلامی به پنج دوره دفاع مقدس، سازندگی، اصلاحات، اصول گرایی و اعتدال تقسیم شده و سپس از هر دوره، دو فیلم به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شده است که عبارتند از: پنجمین سوار سرنوشت (۱۳۵۹)، تیغ و ابریشم (۱۳۶۴)، روسری آبی (۱۳۷۴)، باد و شقایق (۱۳۷۶)، شمعی در باد (۱۳۸۲)، بوتیک (۱۳۸۲)، سنتوری (۱۳۸۵)، مرهم (۱۳۸۹)، ابد و یک روز (۱۳۹۴) و دارکوب (۱۳۹۶).

پژوهشگر در این مطالعه پس از بررسی فیلم‌های نام‌برده، اعلام می‌دارد که سوژه اعتیاد همواره برای نهادهای فرهنگی و هنری و کنشگران هنری حائز اهمیت بوده است. همچنين معتقد است که اين فيلم‌ها، غالباً آسيب‌هاي اجتماعي مربوط به معتادان و خانواده آن‌ها را به تصوير كشيده‌ و كوشيده‌اند در خلال گفتار و روايت خود، از معتاد شدن شخصيت‌هاي خود، تبيين به دست دهند.

مطابق یافته‌های این پژوهش، معتادان در فيلم‌هاي سينمايي ايراني به شكلي سوگيرانه مورد بازنمايي قرار گرفته‌اند. اين سوگيري به‌خصوص در فيلم‌هاي دهه اول انقلاب وجه ایدئولوژیک پیدا کرده و بيشتر نمود داشته است. تا آنجا كه در برخي از فيلم‌هاي ايراني دهه ۶۰، امپرياليسم و رژيم طاغوتي شاه، عامل اعتياد معرفي شده‌اند و يا معتاد به عنوان موجودي كه از سطح انسانيت نزول كرده و به يك مادون انسان بدل شده است، تصوير شده است. در دهه‌ها و دوره‌های سیاسی بعد، همنوا با تغییرات اجتماعی و رسانه‌ای در جامعه، نحوه نمایش اعتیاد نیز تا حدودی دچار تغییر شده است.

به استناد این بررسی، مرزهای ترسیم سوژه اعتیاد رفته‌رفته بسط یافته و عمیق‌تر شده است. چنانکه سینمای ایران در دوره اعتدال با وضوح و شفافیت بیشتری به مسئله اعتیاد و عواقب آن برای فرد، خانواده و محله (سطح خرد) و جامعه (سطح کلان) پرداخته است. این بی‌پروایی در بازتاب، یکی از مسائل گریبان‌گیر جامعه ناشی از انباشت بازنمودهای متعدد تصویری و گفتاری در سینمای دهه‌های قبل ایران است. 


گزارش خطا
ارسال نظر
آخرین اخبار
بازدید رییس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت از پشت صحنه فیلم «ماجرای نیم‌شب»
روایتی از پاک‌سازی قومی توسط رژیم صهیونیستی در داستان نویسنده فلسطینی
تقدیر رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر از سازمان فرهنگی هنری برای برگزاری «جاماندگان»
دومین سالانه تبادل عکس «فاین‌آرت» در باغ‌موزه هنر ایرانی افتتاح می‌شود
امید سهرابی با «بار هستی» به صحنه تئاتر باز می‌گردد
پردیس ملت و پردیس سینمایی باغ کتاب در جمع ۱۰ سینمای پرمخاطب تهران
فرشچیان ۴۵ سال در امریکا زندگی کرد ولی فقط پاسپورت ایرانی داشت
افتتاح نمایشگاه ساز‌های ابداعی در فرهنگسرای سرو
صفحه اول روزنامه ها- سه شنبه ۴ شهریورماه ۱۴۰۴
فراخوان نمایشگاه هنر «تاپستری» از سوی فرهنگسرای ارسباران منتشر شد
رونمایی و معرفی دو کتاب «مید و مدرنیته» و «جامعه‌شناسی بالینی»
«عشق در انفرادی» مسعود کیمیایی پروانه ساخت گرفت
نشست تخصصی نقد و بررسی شعر و ترانه در کانون ادبی زمستان فرهنگسرای سرو
رونمایی از کتاب «روح پدرم در دشت‌های آذربایجان آواز می‌خواند» در فرهنگسرای امید
فراخوان «مسابقه ملی طراحی اسباب‌بازی» منتشر شد
نمایش «یخبستگی» میلیاردی شد/ اعلام آمار مخاطبان تماشاخانه‌ ایران‌شهر
نمایش و نقد فیلم «مأموریت غیرممکن ۷» در فرهنگسرای ارسباران
معرفی نامزدهای بهترین فیلم پانزدهمین جشن بزرگ منتقدان سینما
آیین پاسداشت ایرج راد در فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود
سعید چنگیزیان با «مبانی تاریکی» روی صحنه تماشاخانه ایرانشهر می‌رود
اسرار کیهان «ماه‌گرفتگی» در فرهنگسرای معرفت
رونمایی از کتاب «در چشم‌هایش دو پرنده سفید» در فرهنگسرای سرو
صفحه اول روزنامه ها- دوشنبه ۳ شهریورماه ۱۴۰۴
تلویزیون در تعطیلات چه فیلم‌هایی را پخش می‌کند؟
فراخوان جذب و آموزش خبرنگاران کودک و نوجوان منتشر شد