به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، کتاب «نسیم در اخبار، بیطرفی رسانهها؛ از ادعا تا واقعیت» نوشته دکتر اکبر نصراللهی رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و مطالعات رسانه و دکتر سمانه سلطانیپور مدرس دانشگاه و پژوهشگر حوزه ارتباطات و رسانه، از سوی انتشارات روز هشتم روانه پیشخوان کتابفروشیها شد.
این کتاب چهار فصل دارد و نویسندگان بعد از تشریح و تبیین «چیستی رسانه بیطرف و شاخصهای آن»، «چرایی و چگونگی بیطرفی رسانهای» در فصلهای اول و دوم و «بیطرفی از ادعا تا واقعیت در رسانههای بی.بی.سی، شبکه خبر و شبکه یک سیما» در فصل سوم ، «مدل اجرایی بیطرفی در اخبار» را در فصلچهارم ارائه دادهاند.
در بخشی از پیشگفتار این کتاب آمده است: «رعایت تعادل» و «جهتگیری نکردن» و یا «انصاف» در تولید و انتشار، اگرچه کار سخت و برخی مواقع غیرممکن است اما رعایت آن در جلب اعتماد مخاطبان و جذب آنان، افزایش اثربخشی پیام و دادن درک کامل و جامع و قدرت تصمیمگیری مخاطبان، بسیار مهم است.
مؤلفان بر این باورند که اکثر رسانهها، مدعی رعایت توازن و بیطرفی در اخبار هستند اما در واقعیت، ماجرا به شکل دیگری است و یکی از اصول مهمی که کمتر از بقیه اصول در بین رسانهها رعایت میشود توجه به موضوع بیطرفی و انصاف است.
به گفته مولفان، با وجود اینکه بیطرفی مطلق در تولید و انتشار اخبار به دلایل مختلف امکانپذیر نیست، رسانهها باید سعی کنند تا جاییکه مقدور است اصول و شاخصهای القای آن را برای اثرگذاری بر افکار عمومی، رعایت کنند. به همین دلیل آنها برای نخستینبار در این کتاب مدل عملی بیطرفی رسانهها را که «نسیم در اخبار Nasrollahi-Soltanipour Impartiality Model» نامید میشود، ارئه دهند.
مدل نسیم در اخبار، راههای بهرهگیری هوشمندانه و حرفهای القای بیطرفی را به اصحاب رسانه و دستاندرکاران ارتباطات جمعی نشان میدهد تا رسانهنگاران داخلی بتوانند همانند رسانههای حرفهای خارجی از آن بهره گیرند.
مولفان، مطالعه این کتاب را علاوه بر محققان و پژوهشگران و مدیران و خبرنگاران رسانهها، به دانشجویان و استادان دروس سیاستگذاری و استراتژیهای رسانهای، مدیریت خبر، راهنمای پوشش خبری و اصول روزنامهنگاری توصیه کردهاند.
این کتاب را انتشارات روز هشتم منتشر کرده است؛ علاقمندان برای تهیه آن میتوانند از طریق شماره تلفن ۸-۶۶۴۳۵۶۶۶-۰۲۱ یا فروشگاه الکترونیکی https://zendegionline.ir/shop اقدام کنند.
انتهای پیام/